Tirsdag formiddag forløb trafikken nogenlunde roligt på Byvej. Den hvide varevogn forrest i billedet overholdt farthastigheden på 50 kilometer i timen. Foto: BM

Tirsdag formiddag forløb trafikken nogenlunde roligt på Byvej. Den hvide varevogn forrest i billedet overholdt farthastigheden på 50 kilometer i timen. Foto: BM

Beboere har fået nok af trafikken på Byvej: Politikerne skal på banen

I flere år har trafikken på Byvej voldt beboerne i området kvaler. Men nu skal der tages affære med fartdæmpende foranstaltninger, mener de

Af
Birgitte Masson

FREDERIKSSUND Fartgrænsen på Byvej i Frederikssund blev skidt højt og flot på, da en ATK-vogn fra Nordsjællands Politi en august-morgen i år fangede en bilist, der kørte 111 kilometer i timen. Fartgrænsen i området er 50 kilometer i timen.

Det var dråben for flere beboere, som i lang tid har været generet af trafikken på Byvej, der er en skolevej. En af dem er Lars Harding Knudsen, som i 2012 flyttede ind hos sin kæreste, der allerede boede i området.

"Det ligger nedarvet i generne, at man skal den vej. Folk føler, det er en smutvej at køre ind til Frederikssund gennem Byvej. Men det er altså lige så hurtigt at tage den udenom byen"

"Jeg er rigtig glad for at bo her, men trafikken er altså et problem," siger Lars Harding Knudsen og fortsætter:

"Vejen er enormt trafikeret, i forhold til hvor lille den er, og i forhold til hvor mange mennesker der bor på strækningen fra Linderupvej til Holmensvej. Trafikmålinger har vist, at der kører mere end 5000 biler hver dag, særligt om morgenen og om eftermiddagen er der mange biler."

Lars Harding Knudsen fortæller, at mange bilister, som kommer nordfra, har en indgroet vane med, at man skal køre ad Byvej, når man skal ind til Frederikssund.

"Det ligger nedarvet i generne, at man skal den vej. Folk føler, det er en smutvej at køre ind til Frederikssund gennem Byvej. Men det er altså lige så hurtigt at tage den udenom byen."

Fartdæmpende tiltag

Ifølge Lars Harding Knudsen må lastbiler slet ikke kører gennem Byvej, med det blæser mange lastbilchauffører højt og flot på. Men selvom lastbiler på gennemfart ikke er velset på Byvej, så er de tilsyneladende ikke den største udfordring for beboerne i området.

"Trafikmængden og hastigheden er helt klart det største problem. Den seneste trafikmåling viste, at 50 procent af de bilister, som kørte igennem Byvej, kørte for stærkt. Topmålingen viste, at en bilist havde kørt igennem Byvej med 116 kilometer i timen. Vi har ingen hastighedsnedsættende foranstaltninger, så mange bilister blæser bare igennem. Byvej har status som primær trafikvej ligesom Roskildevej. Men på Roskildevej er der fartdæmpende foranstaltninger. En vej som Færgevej har nu også fået fartdæmpende foranstaltninger og skiltning med, at det kun er tilladt at køre 40 kilometer i timen. Det kunne vi også godt tænke os på Byvej."

Lars Harding Knudsen så gerne fartdæmpende tiltag i form af pudebump;

"Så kan udrykningsfartøjer stadig komme frem. Men pudebump gør, at bilisterne ikke bare blæser igennem."

Ifølge Lars Harding Knudsen har beboerne ad flere omgange forsøgt at få politikerne i tale.

"Men det er som om, vi møder modstand hver gang," siger han.

Næstformand i Teknisk Udvalg Jørgen Bech (V) kan sagtens forstå beboernes frustrationer og bekymringer.

"Jeg har for nylig været ude at tale med dem, og jeg kan godt forstå deres bekymringer og den utryghed trafikken skaber," siger Jørgen Bech og fortsætter:

"Det gælder i øvrigt flere steder i byen. Fakta er, at Byvej er en gennemfartsvej, men lige nu afventer vi og ser, om ikke den nye bro har en positiv indvirkning på trafikken på Byvej. For hidtil har lastbiler taget turen nordfra og ned igennem Frederikssund ad Byvej for at køre over Kronprins Frederiks Bro. Men når de finder ud af, at det ikke længere kan lade sig gøre, så forventer vi, at det får en positiv indvirkning på trafikken. Teknisk Forvaltning følger nøje med i trafikmønsteret i hele kommunen. Byvej og Marbækvej er et af fokusområderne, hvor der bliver holdt øje," siger Jørgen Bech og kommer med en anbefaling til de frustrerede borgere på Byvej;

"Det kræver konstant dialog med Teknisk Forvaltning, så der kommer forståelse af, hvad der er muligt, forudsat at politiet godkender det. Den dialog skal bane vejen for nogle løsninger," siger Jørgen Bech.

Publiceret 16 October 2019 00:00