IT sikrer skole-fremgang

Produktionsskolen i Skibby har succes med både at fastholde flere unge - og samtidig kan flere vinke farvel til stedet på en god måde

 Alt for mange unge dropper ud af deres ungdomsuddannelser.
Men i Skibby har man på Produktionsskolen Frederikssund Foruddannelsescenter tilsyneladende knækket en del af koden til at fastholde de unge, der ellers ville være stoppet. Således er andelen af unge, der af den ene eller anden årsag stopper midt i forløbet, dalet fra cirka 20 til tre procent.
Og samtidig er andelen af unge, der forlader stedet til "en positiv udslusning", steget fra cirka 60 til 80 procent.
For forstander Jørgen Nielsen er der ingen tvivl om årsagen:
"En ting er selvfølgelig vores pædagogiske tilgang, vores engagement og knofedt. Men det har haft en meget stor betydning, at vi har haft mulighed for i højere grad end folkeskolen at tage nye IT-systemer i brug. Jeg ved godt, det kan lyde lidt underligt, at man på et sted, der nok mest forbindes med værksteder osv. er langt fremme med IT. Men for os har det været betydet, at det er blevet lettere at sætte nogle mål ud fra elevernes faglige niveau. Og så kan vi løbende se - og det samme kan elever og forældre - hvordan det går med at nå de mål," siger han til Lokalavisen.
Det betyder blandt andet, at lærerne hurtigt kan spotte med andet end mavefornemmelser, når eleverne ryger ned i en bølgedal, motivationen svigter, eller der opstår problemer undervejs.
"For os er de nye E-lærings-systemer nærmest blevet uundværlige. Vi ville nok være i stand til at gøre det samme manuelt - men der er en verden til forskel på at skulle gøre det med blok og papir og så den situation, hvor alle oplysninger hele tiden er tilgængelige. Det gør det meget let at have fokus det rigtige sted," forklarer Jørgen Nielsen.

I folkeskolen

Bestyrelsesmedlem på skolen Kenneth Jensen sidder samtidig i Opvækst- og Uddannelsesudvalget for Socialdemokraterne i Frederikssund Kommune.
Her har resultaterne fra produktionsskolen spillet en stor rolle for hans forventninger til resultaterne, når i første omgang kommunens folkeskolelærere og dernæst eleverne får en række af de samme redskaber, som produktionsskolen nu har:
"En ting er, at at der er skabt større gennemsigtighed, at samarbejdet mellem skole og forældre kan blive bedre og elevernes udvikling bliver synlige, og at det bliver lettere. Men det helt centrale er, at det i praksis bliver lettere at tage de individuelle hensyn og tilrettelægge undervisningen på lige nøjagtig den pågældende elevs niveau. Derfor tror jeg på, at resultaterne i Folkeskolen faktisk vil være endnu mere markante, end vi har set på produktionsskolen. Det vil simpelthen løfte læringen" konstaterer han.
For at klæde lærerne ordentligt på til i praksis også at kunne udnytte fordelene ved de nye IT-systemer, får lærerne et års forspring i forhold til eleverne:
"Det skal udnyttes aktivt. Vi skal ikke stå i en situation, hvor lærerne har udstyret, men er nødt til at dele kopier ud i klassesæt, fordi de er usikre på, hvordan man håndterer det," siger Kenneth Jensen.

Publiceret 29 October 2013 00:00

SENESTE TV