Vikinger med vokseværk

Både Kalvø-området og aktiviteterne omkring vikingespillet skal udvikles, så der kan trækkes flere folk til årets største kultur-begivenhed i kommunen

Af
Af Henrik Gregersen

Selv om man lige har haft 60 års jubilæum, er der ingen grund til at gå i stå.
I kølvandet på sidste års succes vil de lokale vikinger både opdatere vikingebopladsen og de aktiviteter, der foregår på stedet foruden selve vikingespillet.
"Der kommer flere aktiviteter. Vi vil lave vikingemarked alle de tre weekends, spillet kører, i stedet for kun at have ét marked. Der bliver tale om masser af markedsfolk, hesteridning, optræden, lege, skjold-maling og forskellige former for happenings," lover vikingespillenes formand Jesper Wittenburg.
Han forventer, at aktiviteterne kan være forskellige i de tre weekends:
"Der er jo tale om frivillige, som ikke bare bruger lang tid på at øve sig, og også optræder. Nu skal de så også være med til at få vikingemarkederne til at køre flere gange. Og der kan vi ikke forvente, at det er de samme, der kan være på plads hver gang. Og så må vil tilrette aktiviteterne," siger Jesper Wittenburg til Lokalavisen Frederikssund.

Opdateret Kalvø

Sideløbende med, at man vil udvide "vikingetiden," arbejder man på også at udvikle selve vikingelandsbyen.
"Det må meget gerne være sådan, at når man går ind gennem porten, så får man en fornemmelse af at træde ind i vikingernes verden - både hvad angår det visuelle og lyden," siger Camilla Dupont, presseansvarlig hos vikingerne.
I kølvandet på sidste års markante overskud har man igen allieret sig med både Frederikssund Erhverv og Wonderful Copenhagen for at professionalisere markedsføringen yderligere og dermed få bedre tag i folk, der ikke bor i lokalområdet.
Samtidig har man sammen med bl.a. Lejre, museet i Moesgaard ved Aarhus og Vikingeskibsmuseet i Roskilde sendt en ansøgning om EU-midler:
"Vi vil gerne være med til i fællesskab at markedsføre Danmark som vikingeland. Hvis ansøgningen går igennem, vil det betyde, at vi til en række aktiviteter kan få et tilskud på to mio. kr., hver gang vi selv kan levere en halv mio. kr.
Nogle af de projekter, vi har budt ind med, er en engelsk version af stykket som kan bruges på Ipod under forestillingen, så turister også kan se stykket. Vi har også et forslag om måske at lave en beskåret version af stykket som en form for turnerende vikingespil med 30 deltagere," fortæller Jesper Wittenburg.

Publiceret 11 February 2012 00:00