"Man skal køre så langsomt som muligt og så hurtigt som nødvendigt"

Med en gennemsnitshastighed på fem kilometer i timen er der ikke fare for at bryde lydmuren. Men det er heller ikke meningen. At køre Land Rover handler ikke om fart, men om evner, og evnerne blev for alvor testet i sidste uge, da Dansk Land Rover Klub holdt landsarrangement i Jægerspris.

Af
Af Martine Bentsen Foto: Steen Hauritz

Landroverløb er ikke for dem, der elsker fart, men for dem der elsker at bruge deres Land Rover, som det egentlig var tænkt, at den skulle bruges. Ved det årlige landsarrangement i Dansk Land Rover Klub tester man gennem en uge sin Land Rover i grusgrave, skove, stejle bakker, gennem mudder og andet stærkt kuperet terræn, og gennemsnitsfarten ligger på cirka fem kilometer i timen.
I år foregik landsarrangementet i Jægerspris gennem hele sidste uge og blev afsluttet med den store 'Trophy' konkurrence fredag den 25. juli. Konkurrencen er Danmarksmesterskabet i terrænkørsel for Land Rovere, og her stiller otte hold på otte baner.
Banerne varierer fra en tur gennem flere tons løst sand til at skulle forcere 10 smalle porte til flytning af et ton trækævle uden om et minefelt. Ved årets arrangement i Jægerpris lykkedes det klubbens nordsjællandske afdeling at fravriste jyderne en årrække med ubetingede sejre, hvilket sikrede vinderne håneretten og den traditionelle vandrepokal.

"For første gang nogensinde kom de jyske klubber til sidst, og vi vandt, det er en stor sejr," siger Morten Frederiksen, der er medarrangør af årets landsarrangement i Jægerspris og sidder i bestyrelsen i Region Nordsjælland i Dansk Land Rover Klub. Han har selv to Land Rovere.

Hvad er det med Land Rovere?
"Det er lidt en sygdom! Langt de fleste har siden de var helt små haft en drøm om de her biler. Når man så begynder at køre i dem, og bruger dem til det, som de er bygget til, så bliver man endnu mere fascineret. Nogle samler bare på dem, mens andre godt kan lide at deltage i det her terrænkørsel.

" Hvordan kører man under sådan et løb?
"Man skal køre så langsomt som muligt og så hurtigt som nødvendigt. Der er en chauffør og en co-driver. Co-driveren er en af de vigtigste personer, man kan kende en god bil på dens co-driver. Når man kører på den her måde, så er der enormt mange vinkler, som chaufføren ikke kan se, så co-driverens job består blandt andet i at løbe rundt udenfor og fortælle, hvordan chaufføren skal køre samtidig åbner han portene og sætter krog i bilen de steder,d er er brug for det, så den ikke skrider."

Land Rover - en engelsk eksportsucces

"Det var englænderne, der 'opfandt' Land Roveren ud fra jeep'en. Efter 2. Verdenskrig manglede englænderne penge og havde behov for en eksportsucces. Samtidig havde de en masse bombefly, som de ikke skulle bruge lige med det samme. Derfor begyndte de at bygge Land Roveren ud af disse gamle aluminiumsbombefly," siger Morten Frederiksen.
Dansk Land Rover Klub har 3000 medlemmer - både mænd og kvinder - og er ifølge Morten Frederiksen den største bilmærkeklub i Danmark. 600 af medlemmerne hører under Region Nordsjælland, hvilket gør den til den største afdeling i klubben. Der er 12 regioner under Dansk Landrover Klub.

Publiceret 29 July 2008 08:00