Elever hjælper elever i Jægerspris

På Jægerspris Skole tror man på MOTs filosofi. Den går ud på at hjælpe unge til at blive mere bevidste, modige og se sig selv i en større sammenhæng

Af
Af Birgitte Masson

Det var ikke uden betænkeligheder og en smule sommerfugle i maven, at Esajas Krarup 14, og Mathias Brøndum 14, sagde ja til at blive UngMOTivatorer på Jægerspris Skole.
Som UngMOTivator hjælper man de andre, yngre elever på skolen til at få mere selvtillid, mod og lyst til at suge til sig af læring. Og man forbereder dem på at være en del af MOT i udskolingen.
Det er den holdningsskabende organisation MOT som står bag projektet, der efterhånden har vundet indpas på 50 af landets skoler. Her bruger man bl.a. ung til ung formidling, så at Esajas og Mathias blev udvalgt til opgaven på Jægerspris Skole er ikke en tilfældighed. I følge deres lærer er de nemlig begge nogle gode rollemodeller for de yngre elever.

Har hjulpet eleverne

“Vores årgang var fucked-up,” fortæller Esajas og uddyber:
“Sidste år var der meget ballade på vores årgang, men tingene har ændret sig,” forsikrer han og kigger over på lærer og MOT coach på Jægerspris Skole Tina Haven som nikker.
“Jeg er af den overbevisning at MOT har været med til at hjælpe eleverne. Jeg skal ikke kunne sige, at det er hele årsagen til, at det nu går godt blandt eleverne i de større klasser, men det har helt sikkert været en medvirkende faktor,” fortæller Tina. Hun var i efteråret på MOT kursus i Svendborg sammen med Esajas og Mathias. Derved blev de klædt på til opgaven som UngMOTivatorer. Og det har ingen af dem fortrudt.
“Man vokser af det og udvikler sig. Jeg var ret nervøs i starten for at skulle stå foran andre mennesker. Men jeg kan mærke, at jeg er blevet bedre til det, efter at vi nu har prøvet det et par gange med 6. årgang,” fortæller Mathias og smiler.

Vendespillet, hvor to af eleverne skulle passe sammen var et hit. Foto: BM

Vendespillet, hvor to af eleverne skulle passe sammen var et hit. Foto: BM

Tallerkenleg

Mathias og Esajas er tydeligt lettede over, at denne tirsdag formiddag sammen med eleverne forløb fint. Drengene havde forberedt sig godt inden lektionerne, som ikke stod på traditionel tavleundervisning.
I stedet havde de i tråd med MOTs undervisningsmateriale forberedt forskellige lege, som bl.a. gik ud på, at man på en tallerken skulle skrive sit eget navn og sende den rundt i klassen.Herefter skulle alle kammeraterne skrive en positiv ting, som kendetegnede den pågældende elev.
“Udover tallerkenlegen lavede vi vendespil, hvor eleverne er brikkerne der skal passe sammen. Vi talte også om spejlet,” siger Esajas og uddyber:
“Når vi ser os i spejlet, så ser vi ofte på de dårlige ting ved os selv. Men det er jo ikke altid det, som andre ser.”
Mathias og Esajas skal have 6.årgang tre lektioner endnu. Herefter skal eleverne selv arbejde med MOT i hele udskolingsperioden, det vil sige i 7.-8. og 9. klasse, med hjælp fra de to MOT coaches Tina Haven og Maria Frimark.
Fakta
Ungdomstiden er en periode med identitetsskabelse. MOT har udviklet sin egen filosofi for, at hjælpe de unge bedst muligt i denne periode. MOT kan hjælpe de unge til at blive mere bevidste, modige og se sig selv i en større sammenhæng.
Kilde: MOT

Publiceret 06 December 2017 00:00

Lokalavisen Frederikssund nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Frederikssund
SENESTE TV

DEBAT: "Nej, jeg vil ikke acceptere det!"

Der er allerede indtrådt fuldt indkøbsstop på folkeskolerne i Frederikssund Kommune!

Der varsles nu yderligere store besparelser på skoleområdet i kommunen.

Besparelser i en grad, så jeg vil spørge politikerne i byrådet, hvor deres smertegrænse går?

Er det ikke en af de mest grundlæggende kommunale opgaver at drive folkeskole?

Jeg ønsker at være konstruktiv. Jeg er en ’almindelig’ samfundsborger, der betaler min kommuneskat med glæde. Men hvorfor opleves skoletilbuddene så løbende som ringere og ringere?

Er det fordi forvaltningen og daværende byråd besluttede at ændre gennemgribende i strukturen, hvilket kombineret med ny skolereform skabte utrolig meget uro og usikkerhed? Uro og usikkerhed, som ellers endelig er ved at lægge sig lidt nu.

Er det fordi Vinge spøger, selvom alle siger nej?

Er det fordi politikerne lytter til et udueligt embedsværk?

Er det fordi politikerne i Frederikssund ikke ønsker den bedste folkeskole?

Er det fordi der pludseligt er voldsom nedgang i børnetallet?

Jeg spørger i øvrigt mig selv, hvordan en så stor nedgang i børnetallet kan komme som en overraskelse?

På børnehaveområdet var det kendt for år tilbage, at der var nedgang i børnetallet.

Uanset hvad, så kan mine børn ikke bruge disse forklaringer til noget – intet!

Og samtidig kan jeg læse, at det går fantastisk i Frederikssund Kommune. Driftsindtægterne er større end nogensinde! Aldrig har det gået bedre…

Tilmed forstår jeg, at vi skal prioritere vore ældre, der har betalt skat hele deres liv. Ja, der skal prioriteres i en kommune. Det er en af politikernes fornemste opgaver.

Under alle omstændigheder nægter jeg at acceptere yderligere forringelser for mine to børns skolegang i Frederikssund.

Hvad enten det skyldes Vinge, inkompetence i forvaltningen, politikere der ikke vægter folkeskolen eller hvad dælen årsagen nu er.

Jeg opfordrer hermed alle forældre med børn i folkeskolen i Frederikssund Kommune til at mobilisere sig.

Sig nej til disse besparelser!

I stedet for straks at løbe til privatskolerne – for det afstedkommer den nuværende retning - så skal vi engagere os i folkeskolen og stille krav til de politikere, vi har valgt ind i byrådet.