34-årige Pablo Fdez. Rodero fra Spanien, som de sidste to år har arbejdet på Fjordforbindelsen i de fleste af døgnets vågne timer. Foto: BM

34-årige Pablo Fdez. Rodero fra Spanien, som de sidste to år har arbejdet på Fjordforbindelsen i de fleste af døgnets vågne timer. Foto: BM

Pablo bygger din bro: Fra tyreløb i Navarra til brobyggeri i Frederikssund

34-årige Pablo Fdez. Rodero har ikke længere brug for spændingen fra tyreløb i sit hjemland Spanien. Nu bruger han energien på familien og kæmpeprojektet Fjordforbindelsen

Af
Birgitte Masson

FREDERIKSSUND Pablo Fdez. Rodero taler i telefon, da Lokalavisen ankommer til interviewet et par minuttter før tid. Høfligt beklager han, at han er nødt til at færdiggøre samtalen.

Det er ikke noget problem, for så er der tid til at slå sig ned og studere kontoret i barakken på Fjordforbindelsen, hvor Pablo Fdez. Rodero siden januar 2017 har tilbragt de fleste af sine vågne timer.

Hans spanske ophav fornægter sig ikke, for mellem en autostol på gulvet, en bunke ledninger, skruer og specialværktøj og en kalender på bordet med teksten: 'There is no plan B, because we do not have a planet B', ('Der er ikke en plan B, fordi vi ikke har en planet B', red.), hænger der et lille, spansk flag og et rødt tørklæde i vinduet.

Senere fortæller Pablo Fdez. Rodero, at tørklædet er et, han har brugt, når han har løbet ned ad de smalle, brostensbelagte gader i den lille spanske by Pamplona med en hale af tyre efter sig. En nervepirrende tradition, som tusindvis af mennesker hvert år deltager i.

"Jeg kommer fra en mindre by , Ablitas, som ligger 80 kilometer fra Pamplona. Det røde tørklæde symboliserer Regionen Narvarra, hvor der er festivaler forskellige steder sommeren igennem. Festivalen i Pamplona er den største og mest kendte," fortæller Pablo Fdez. Rodero, som har afsluttet sin telefonsamtale. Han fortæller, at det ikke er helt ufarligt, og nu hvor han har hustru og en lille søn, er det ikke den slags spænding, han tiltrækkes af længere.

"Jeg elsker fejringen omkring tyrene. Man siger, at de er årsagen til festivalen, og den gode stemning, der er.," fortæller den 34-årige civilingeniør, som er ansat i det spanske firma Acciona, som er en del af det joint venture, der bygger Kronprinsesse Marys Bro.

20 meter fra domkirken

"Det var tæt på, at min søn blev født her i Danmark. Alligevel valgte min hustru at føde hjemme i Spanien, for bagefter at slutte sig til mig," siger Pablo Fdez. Rodero, som gerne taler om sin lille familie, der valgte at slå sig ned i en lejelejlighed midt i Roskilde, blot 20 meter fra domkirken. Og som de storbymennesker, de er, syntes de i første omgang, at Frederikssund var for lille, København lidt for langt væk - måske også for stor, og så var Roskilde et godt kompromis.

"Senere fandt jeg dog ud af, at mange af mine kolleger her på projektet rent faktisk valgte at bo i Frederikssund, så måske havde det også været fint," efterrationaliserer Pablo Fdez. Rodero. Han fortæller, at deres plan er fortsat at rejse rundt i verden, når arbejdet på Fjordforbindelsen slutter. Med andre ord er det blevet en livsstil.

"Jeg er nødt til at fremhæve min kones positive indstilling til denne livsstil. Hun har gjort en kæmpe indsats, for det er ikke let at være med på sidelinjen. Men bortset fra at vores søn tager det meste af hendes tid i hverdagen, så er hun god til tilpasse sig og suge til sig af ny viden. Hun efterlod alt derhjemme og sit job gennem syv år, da hun valgte at blive udstationeret med mig."

Forfølger de attraktive projekter

Pablo Fdez. Rodero arbejder fra klokken 7 morgen til klokken 19 aften. Han fortæller, at det er nødvendigt, fordi han hele tiden ønsker at være et skridt foran.

"Det er den eneste måde, hvis man vil have fingeren på pulsen. Men overordnet set handler nøglen til succes eller ikke succes på sådan et projekt om noget helt andet. Nemlig om baglandet er i orden. Trives ens familie ikke under disse betingelser og denne livsstil, hvis vores ægtefæller og familier ikke er glade, så kan det ikke lade sig gøre, for det vil med det samme blive overført til ens professionelle virke. Min hustru er godt til at føle sig til rette. Så jeg er rigtig heldig. Hun er åben for alt det nye, og elsker at lære nye sprog."

Pablo Fdez. Rodero fortæller, at deres plan er, at de fortsat vil rejse verden rundt og forfølge de projekter der lyder attraktive.

"Måske bliver det vanskeligere at flytte vores børn rundt, når de bliver 14-15 år. Men omvendt har jeg også kolleger, hvis store børn holder fast i denne livsstil, selvom de er blevet store."

En succes

Det første Pablo Fdez. Rodero gør, når han møder ind på byggepladsen klokken syv om morgenen er at tænde for computeren. Der er mange mails, han skal forholde sig til.

"Jeg forsøger at holde indbakken tømt. Der kommer mere end 100 mails om dagen, så jeg filtrer dem, og fokuserer på de mest presserende," Pablo Fdez. Rodero understreger, at han altid forsøger at nå til bunds.

"Jeg er typen, som kan lide at være velinformeret, og jeg skal vide alt, hvad der sker, også selvom jeg har dygtige kolleger, der har styr på tingene."

Når Pablo Fdez. Rodero skal beskrive projektet på Fjordforbindelsen, er succes det første ord som falder ham ind.

"Helt ærligt," begynder Pablo Fdez. Rodero. "Det har været en succes. Vejdirektoratet har været den bedste klient, jeg nogensinde har haft," siger Pablo Fdez. Rodero, og bruger blandt andet superlativet 'amazing.'

"Støder vi på udfordringer, taler vi om tingene. Samarbejdet har bestået af folk fra omkring 20 forskellige nationaliteter, og så giver det sig selv, at vi lærer af hinanden."

Men det er også de forskellige nationaliteter, Pablo Fdez. Rodero nævner, på spørgsmålet til, hvad den største udfordring på projektet har været. For netop det faktum, at alle har deres måde, at gøre tingene på, kan også give udfordringer. Pablo Fdez. Rodero giver et eksempel:

"Man tager det bedste fra hver kultur. I sidste ende er det kombinationen og evnen til at finde balancen, der gør, at vi har succes på dette projekt. En anden stor udfordring har været det europæiske fællesprojekt Natura 2000 som handler om naturbeskyttelse.

"Natura 2000 har krævet tilpasning på konstruktionsarbejdet. Man er nødt til at ændre sin opfattelse af tingene. For eksempel, da jeg arbejdede på et projekt i Quatar, så var der ingen restriktioner. Men her har der ikke været andet end restriktioner. Uanset om det gælder dyrelivet i havet, vandkvaliteten, forurening, ja stort set alle processer i forbindelse med arbejdet. Det kræver penge og tid, og det har været en stor udfordring." Pablo Fdez. Rodero holder en lille pause og tilføjer endnu en udfordring:

"Vejret. Om vinteren, hvor det var koldt, og fjorden frøs til is, måtte vi varme betonen med varmekabler."

Det tryggeste land

Pablo Fdez. Rodero kan nu tælle dagene til de to deadlines, nemlig den 15. September hvor broen skal afleveres til staten, og den 28. september, hvor broen bliver indviet ved en stor fest.

"Jeg vil helt sikkert være med til åbningen. Det bliver en god mulighed for at for fejre broen med kolleger og vores familier. Det øjeblik skal vi helt sikkert dele med dem."

Derefter bliver det et farvel til Danmark, et land Pablo Fdez. Rodero betegner som det tryggeste land han nogensinde har boet i. "Det er trygt at være her, noget man kan sige, og lærer at påskønne, når man har prøvet at bo i et land, hvor man ikke kunne føle sig sikker, og blandt andet skulle køres i eskorte til lufthavnen. Her har jeg oplevet, at mange danskere ikke engang låser døren til deres hjem."

Hvor Pablo Fdez. Rodero og hans lille familie skal arbejde og bo, når broen står færdig, er endnu uvist.

Acciona har store byggeprojekter i flere lande verden over.

Han er specialiseret i broer, så ud fra et karrieremæssigt synspunkt foretrækker han derfor et nyt broprojekt.

Uanset hvilket projekt det bliver, er Pablo Fernandez Rodero taknemmelig.

"Jeg føler mig så heldig, at være havnet der hvor jeg håbede at havne. Det her var en drøm, da jeg læste til civilingeniør i Madrid."

Publiceret 16 July 2019 00:00