Frederik Thustrup og Katja Bille går i 7. klasse på Frederikssund private Realskole. Derudover er de med på talentcamps hvor de bliver særligt udfordret. Foto: BM

Frederik Thustrup og Katja Bille går i 7. klasse på Frederikssund private Realskole. Derudover er de med på talentcamps hvor de bliver særligt udfordret. Foto: BM

På talentcamp: Her bliver Frederik og Katjas hjerner udfordret

60 skoleelever fra hele landet mødtes i Frederikssund for at blive endnu klogere. Fra Frederikssund private Realskole deltog eleverne Frederik og Katja, der begge går i syvende klasse

Af
Birgitte Masson

FREDERIKSSUND Som på alle andre skoler i landet, sætter Frederikssund private Realskole alle kræfter ind på, at eleverne kan få den bedst tænkelige undervisning.

Men nogle gange skal der alligevel lidt mere til. Det kan eleverne Katja Bille og Frederik Thustrup fra henholdsvis 7.a og 7. b nikke genkendende til. De to elever har netop været på engelsk-camp, hvor de fra morgen til aften blev fodret med udfordringer, som ligger pænt over det faglige niveau, de normalt bliver præsenteret for. For det har de brug for. Begge er nemlig stærke i engelsk, hvilket ofte resulterer i, at de sidder og keder sig i timerne, fordi de er hurtigere til opgaverne end resten af klassen.

På den nyligt afholdte talentcamp i Frederikssund var der ikke noget med at kede sig i timerne. Foto: TalentCamp

På den nyligt afholdte talentcamp i Frederikssund var der ikke noget med at kede sig i timerne. Foto: TalentCamp

"Mange gange bliver tingene gentaget i timerne, og så keder jeg mig, fordi jeg allerede ved det, og bare sidder og venter på de andre. Så sætter jeg mig til at tegne i stedet," fortæller Frederik. Han lyder imidlertid begejstret, når samtalen drejer sig om weekendens talentcamp på Frederiksund private Realskole, hvor 60 skoleelever fra hele landet deltog.

Eleverne blev udfordret fagligt fra morgen til aften. Foto: TalentCamp

Eleverne blev udfordret fagligt fra morgen til aften. Foto: TalentCamp

"Det var så fedt," siger Frederik og uddyber.

"Det er sjovt at lære noget nyt, selvom jeg indimellem tænkte, hvad jeg for eksempel skulle bruge sætningsanalyser til. Men det er sjovt at blive udfordret. Samtidig får man venner fra hele landet," fortæller Frederik. Katja nikker, hun synes, det er dejligt at gense de venner, hun allerede har fået på tidligere talentcamps.

"Det er dejligt at møde andre, som man har noget til fælles med. De kan for eksempel også lide at fordybe sig i noget. Som at læse bøger, gerne fiktion. Og så får vi lektier for, det er fedt at blive udfordret fagligt," slår Katja fast.

Frederikssund private Realskole har været medlem af skoleforeningen TalentCampDK i fem år. Formålet er, at tilbyde faglige udfordringer til de dygtigste elever i fagene matematik, dansk og engelsk. Talentcamps er for elever i 7. - 9. klasse.

Indimellem var det nødvendigt at drøfte opgaverne med sidemanden. Foto: TalentCamp

Indimellem var det nødvendigt at drøfte opgaverne med sidemanden. Foto: TalentCamp

"Som medlemsskole sender vi elever fra 7., 8. og 9. klasse afsted på talentcamps i fagene dansk, engelsk og matematik tre gange i løbet af et skoleår. Hertil kommer eventuelt også en sommercamp," fortæller Malene Santini, som udover at være lærer på Frederikssund private Realskole også er talentkoordinator og ressourceperson.

Publiceret 12 April 2019 11:30

SENESTE TV

DEBAT: Skolepolitikken er i vejen for vores børn, folkeskole og Vinge

Fra 6. klasse skal eleverne på Ådalens Skole danne nye klasser, da de samtidig skal vælge linier med et særligt fokus.

De nuværende fire 5. klasser på skolen er overfyldte med med 25 til 27 elever pr. klasse, da de siden skolestarten er vokset med ca. en elev pr. klasse hvert år.

Derfor er det oplagt, at man efter sommerferien fordeler eleverne i fem klasser i stedet fire. Derved ville klasserne ligge tæt op af gennemsnittet for både Frederikssund Kommune og Danmark i øvrigt, og der ville være plads til nye elever, som flytter ind i Ådalens Skoles skoledistrikt, som jo dækker både byggeriet ved den gamle Oppe Sundby Skole og ikke mindst Vinge.

Men nej, byrådets uddannelsesudvalg har sagt ”nej” til at forsøge at finde pengene en ekstra klasse, efter at over 100 forældre på årgangen støttede en henvendelse til udvalget, der forklarede behovet for fem klasser efter sommerferien.

Skolen må godt lave fem klasser, men den får kun økonomi til fire.

Konsekvensen af, at vi ikke prioriterer folkeskolen, rammer flere steder.

Det går naturligvis hårdt ud over eleverne, som allerede nu lider under de store klasser, der proppes ind lokaler, der ikke bygget til 27 elever, mens lærerkontakten og mulighederne for at levere den diffentierede undervisning, som eleverne har krav på, bliver minimal.

Men vi er også nødt til at erkende, at skolepolitikken står i vejen for, at skolen kan tiltrække de lærere som den pt. mangler.

Det er ganske enkelt ikke gode arbejdsvilkår for en lærer at skulle undervise en overfyldt klasse med 27 elever.

Og så rammer det naturligvis også kommunens smertensbarn - Vinge.

Man må spørge sig selv hvor attraktivt det er at flytte til Vinge, hvis sønnike skal klemmes ind i distriksskolen som elev nr. 28 eller 29?