Foto: Frederikssund Museum

Foto: Frederikssund Museum

Æg i alle farver på Færgegården

Æg har altid spillet en vigtig rolle i påsken. På Frederikssund Museum Færgegården kan hele familien hygge sig med at dekorere æg, trille dem og lege andre påskelege

JÆGERSPRIS I den kristne kirke blev ægget symbol på opstandelsen. Skallen er død og livløs som graven, men inden i ægget bryder et nyt liv frem, ligesom Jesus brød ud af graven påskemorgen. I gamle dage fik karle og piger på gårdene hårdkogte æg som en slags bonus, og de hårdkogte æg var en lækkerbisken efter en lang vinter, hvor hønsene ikke havde lagt æg. Ofte var æggene smukt dekorerede og kunne bruges som indsats i påskelege, hvor man kunne vinde æg fra hinanden.

På Frederikssund Museum kan man prøve at dekorere æg på gammeldags maner. Der farves æg med løgskaller, rødbedesaft og kaffegrums.

Man kan opleve, hvordan de hvide æg på magisk vis skifter farve, og bliver gule, blå og brune. Bagefter går man i haven, og triller æg og leger andre påskelege. Giv helbredet en god start på foråret og prøvesmag ni-kål, en helsebringende suppe fra gamle dage med ni slags grønt: kål, gulerødder, løg, pastinak, brændenælde, skvalderkål, persille, purløg – og et græsstrå. Det finder sted fra den 15.-17. april klokken 11-14. Der tages entre for voksne.

Publiceret 21 March 2019 00:00

SENESTE TV

DEBAT: Skolepolitikken er i vejen for vores børn, folkeskole og Vinge

Fra 6. klasse skal eleverne på Ådalens Skole danne nye klasser, da de samtidig skal vælge linier med et særligt fokus.

De nuværende fire 5. klasser på skolen er overfyldte med med 25 til 27 elever pr. klasse, da de siden skolestarten er vokset med ca. en elev pr. klasse hvert år.

Derfor er det oplagt, at man efter sommerferien fordeler eleverne i fem klasser i stedet fire. Derved ville klasserne ligge tæt op af gennemsnittet for både Frederikssund Kommune og Danmark i øvrigt, og der ville være plads til nye elever, som flytter ind i Ådalens Skoles skoledistrikt, som jo dækker både byggeriet ved den gamle Oppe Sundby Skole og ikke mindst Vinge.

Men nej, byrådets uddannelsesudvalg har sagt ”nej” til at forsøge at finde pengene en ekstra klasse, efter at over 100 forældre på årgangen støttede en henvendelse til udvalget, der forklarede behovet for fem klasser efter sommerferien.

Skolen må godt lave fem klasser, men den får kun økonomi til fire.

Konsekvensen af, at vi ikke prioriterer folkeskolen, rammer flere steder.

Det går naturligvis hårdt ud over eleverne, som allerede nu lider under de store klasser, der proppes ind lokaler, der ikke bygget til 27 elever, mens lærerkontakten og mulighederne for at levere den diffentierede undervisning, som eleverne har krav på, bliver minimal.

Men vi er også nødt til at erkende, at skolepolitikken står i vejen for, at skolen kan tiltrække de lærere som den pt. mangler.

Det er ganske enkelt ikke gode arbejdsvilkår for en lærer at skulle undervise en overfyldt klasse med 27 elever.

Og så rammer det naturligvis også kommunens smertensbarn - Vinge.

Man må spørge sig selv hvor attraktivt det er at flytte til Vinge, hvis sønnike skal klemmes ind i distriksskolen som elev nr. 28 eller 29?