Kimberley Perry er fascineret af at se projektet Fjordforbindelsen gå fra designfasen til at blive en kæmpe højbro. Foto: Birgitte Masson

Kimberley Perry er fascineret af at se projektet Fjordforbindelsen gå fra designfasen til at blive en kæmpe højbro. Foto: Birgitte Masson

Kimberley Perry bygger din bro: "Det starter med en tegning, og ender som en bro"

Kimberley Perry er broingeniør på Kronprinsse Marys Bro. Kvinderne er i undertal på projektet, men det generer hende ikke. 'Folk er mere interesseret i, hvor jeg kommer fra', fortæller den 28-årige kvinde fra New Zealand

Af
Birgitte Masson

FREDERIKSSUND 28-årige Kimberley Perry træder op på de tre trin til døren, der fører ind til den lange barak tilhørende Fjordforbindelsen Frederikssund. Hun banker støvlerne fri for mudder på det sidste trin, inden hun tager fat i håndtaget.

Indenfor i varmen tager hun overtøj, hjelm og sikkerhedsstøvler af, for derefter at træde ind i en verden bestående af den ypperste ekspertise indenfor brobyggeri, hvor mænd er i overtal. Sidstnævnte tænker hun nu ikke så meget over, siger hun. Fra sit ingeniørstudie på University of Auckland i New Zealand udgjorde kvinderne blot 20 procent af de studerende.

Broingeniør Kimberley Perry kan godt lide kombinationen af at sidde bag skærmen og at være ude på byggepladsen. Foto: Birgitte Masson

Broingeniør Kimberley Perry kan godt lide kombinationen af at sidde bag skærmen og at være ude på byggepladsen. Foto: Birgitte Masson

"Man kan måske lettere huske mig, fordi jeg er en af de få kvinder her på stedet. Men folk er nu mere nysgerrige på, at jeg kommer fra New Zealand, end mit køn," siger Kimberley og fortæller, at folks første kommentar oftest er: 'det er langt væk', eller - 'hvad fik dig til Europa?'.

Og det vil Lokalavisen også gerne høre mere om. For hvordan ender en ung kvinde fra New Zealand på Fjordforbindelsen i Frederikssund?

"Efter min uddannelse arbejdede jeg tre år i New Zealand på forskellige, mindre bro-projekter. Men et stort infrastrukturprojekt som Fjordforbindelsen med vejanlæg og bro forekommer ikke så tit i New Zealand. Så jeg vidste, at jeg gerne ville prøve noget andet, som at tage ud at rejse. Jeg havde Europa i tankerne, og da jeg havde lært tysk i gymnasiet, søgte jeg nogle jobs i Tyskland."

Det blev dog ikke i Tyskland, Kimberley endte med at få arbejde, men derimod i Danmark. Hun siger selv, at en af grundene til det var, at i Danmark kan alle tale engelsk, så her var hendes chancer betydelig større end i Tyskland hvor virksomhederne kræver, at man taler perfekt, flydende tysk.

Føler sig heldig

Kimberley blev ansat i Arup, Vejdirektoratets rådgiver på Fjordforbindelsen, netop som de i udbudsfasen til byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro var ved at udarbejde kontraktkravene. Her nåede hun at bidrage til den sidste del af udbudsmaterialet. Og det er en af grundene til, at hun i dag er helt klar på, hvad der fascinerer hende mest ved at arbejde på Fjordforbindelsen Frederikssund.

"Det er vildt at se, hvordan man kan bygge noget, som starter med en tegning og ender som en bro." Kimberley tilføjer: "Når man ved, hvor meget det kræver."

Hun giver, ultra forenklet, eksempler på alt, lige fra de folk som dykker ned for at kontrollere havbunden, dem som får en bropille til at stå ret op i luften, til dem som sørger for at tage sig af affaldet fra anlægsarbejdet, ja i det hele taget alle de processer der hører med til entreprenørarbejdet.

"Jeg synes, at alle, især ingeniører der tegner og beregner, skal unde sig selv at tage en tur ud på byggepladsen. Det er meget fascinerende.”

Kimberley er heldig, synes hun selv. For hun følger processen begge steder, både bag skrivebordet og ude på byggepladsen.

"Jeg kan rigtig godt lide, at vi alle både danskere, spaniere, englændere, italienere, belgiere og alle de andre nationaliteter der er på Fjordforbindelsen, er sammen om at skabe et så stort projekt."

Som broingeniør står Kimberley for tilsynet af de mindre bygværker, altså ikke højbroen, men eksempelvis de mindre broer, tunneller og støjskærme.

"Når jeg er ude på byggepladsen, så er jeg med til at overvåge arbejdet med bygværkerne, for eksempel om der er problemer, og hvordan de kan blive løst. En stor del af min tid går med at holde styr på, hvad der sker på byggepladsen, om byggearbejderne gør deres arbejde ordentligt, og så laver jeg rapporter, en slags byggeplads-dagbog. Det er også min opgave at sikre, at kontrakten bliver overholdt. Så det bliver til en del kørsel rundt i området blandt andet til Hornsherred."

125 kilometer strand

Og det er på de mange køreture over Kronprins Frederiks Bro, Kimberley oplever andre områder af Frederikssund end lige byggepladsen syd for byen. For en kvinde fra New Zealand kan vores smukke område måske blegne en smule sammenlignet med den overordentlige rige og afvekslende New Zealandske natur med bjergkæder og kæmpemæssige sletteområder.

Kimberley trækker lidt på smilebåndet på spørgsmålet til, hvad hun synes om Roskilde Fjord.

"Det er flot, men ikke som en fjord i Norge som man først forestiller sig, men her er et rigt fugleliv. Jeg er dog vant til mere skov," fortæller Kimberley, som er opvokset ved Bay of Plenty på Nordøen af New Zealand. Her kunne hun snildt have tilføjet; 'og strand'. For Kimberley fortæller, at stranden strækker sig over 125 kilometer.

"Udover min familie, så savner jeg nok mest stranden, hvor man kunne svømme fra midten af september til påske. Jeg kan også surfe, og jeg har et surfboard stående derhjemme," siger hun og ligesom antyder, at det ikke er det, som optog hende mest.

Mørket og de lange grå vintermåneder i Danmark er noget, som mange udlændinge skal vænne sig til. Kimberley er ingen undtagelse. Og hun forstår godt, at danskerne er gode til at hygge.

"Man er nødt til at finde på noget andet at lave, når det er så mørkt udenfor," fortæller Kimberley, som selv gør et ihærdigt forsøg.

"Min kæreste og jeg er gode til at lave mad sammen. Han er franskmand, og tilføjer maden det europæiske køkken, hvor jeg er mere til asiatisk mad, for min farfar er vokset op i Indien, og new zealændere er en blanding af rigtig mange kulturer. Så jeg kan godt lide krydderier. Ofte bliver det lidt en kombination." Kimberley smiler.

"Og så går vi også på museer. Om søndagen tager vi indimellem op til Louisiana."

Har du besøgt J.F.Willumsens Museum i Frederikssund ?

"Er det ikke der, hvor der er en træbro ved siden af?" Kimberley smiler, da hun selv kan høre, hvad der tydeligvis optager hende mest.

"Nej, jeg har endnu ikke besøgt Willumsens Museum eller Færgegården. Men jeg har kørt rundt heroppe i min fritid. Blandt andet da mine forældre var på besøg i sommer, for de skulle naturligvis se projektet. De syntes, det var spændende at se, hvad jeg lavede." Kimberley smiler og tilføjer:

"Og så kunne de rigtig godt lide Hansen Is på havnen."

Det er ved at blive mørkt udenfor. Arbejdsdagen er ved at være slut. Det samme er mødet med Lokalavisen. Kimberley sidder snart på cyklen for at nå S-toget på Frederikssund Station. I aften skal hun sammen med kæresten ind i DR Koncerthuset for at høre den islandske multikunstner Olafur Arnalds.

"Det når jeg. Så længe jeg er hjemme inden klokken otte. Vi bor bare ti minutter fra Koncerthuset," siger Kimberley med rolig stemme.

BLÅ BOG

Kimberley Perry er 28 år. Født i New Zealand. Uddannet broingeniør fra University of Auckland på New Zealand. Har boet i Danmark i fire år. Bor i Ørestaden. I sin fritid holder hun af at besøge museer og lave mad sammen med sin kæreste der er franskmand.

Publiceret 19 February 2019 12:12