Virksomhedsleder: Lastbilforbud kommer til at koste os dyrt

Mens private bilister fremover frit kan vælge, om de vil bruge den eksisterende bro eller den kommende højbro, er lastbiler tvunget til at bruge den nye bro. Urimeligt, lyder det fra virksomhedsejer.

Af
Henrik Gregersen

"Vi har sat 360.000 kroner af. Alene til broafgifterne. Og så er der ikke regnet hverken diesel, afskrivning på bilerne eller tabt omsætning med."

Sådan lyder budskabet fra Ebbe Bredahl Kristensen, indehaver af Bredahl Kristensen ApS, der omfatter både tømrer- & snedkerværksted samt en vognmandsforretning med base på Tørslevvej ved Jægerspris.

Han er én af de virksomhedsejere fra Hornsherred, der på det seneste er blevet synlige i debatten om brugerbetaling og lastbilforbud på henholdsvis Kronprinsesse Marys Bro og Kronprinses Frederiks Bro.

"80 procent af vores opgaver til maskinsknedkeriet er opgaver, vi får udefra og som kommer hertil på stor-vogne. Det er konkurrenceforvridende, at man nu lige pludselig som virksomhed bliver tvangspålagt en ekstraudgift, som andre virksomheder ikke har," konstaterer han overfor Lokalavisen.

Han er helt indforstået med, at der kommer brugerbetaling på den kommende Kronprinsesse Marys Bro:

"Det urimelige består i, at vi som virksomheder ikke frit kan vælge, om vi vil bruge den ene eller den anden bro. Der er intet trafikalt argument for, at man godt kan lade en traktor passere med 40 kilometer i timen og en vægt på 75 tons, mens en lastbil på 62 tons ikke må krydse den broen. Så for mig handler det ikke så meget om at få fjernet broafgiften, men om at give os samme valgnulighed som andre har," siger Ebbe Bredahl Kristensen.

Ændret fokus

Kritikken af lastbilforbuddet på den eksisterende bro kombineret med brugerbetalingen på den kommende bro, er et vigtigt element i den fortsatte kamp for helt at få afskaffet den påtænkte bro-afgift for gruppen "Brugerbetaling - Nej Tak."

Og budskabet - og de 12.000 protestundskrifter - har bevågenhed.

TV Lorry har bragt et indslag om det, og for den socialdemokratiske folketingskandidat Rasmus Stoklund Holm-Nielsen er modstanden mod brugerbetalingen et valgtema. Mette Thiesen, der er Folketingskandidat for Nye Borgerlige, har haft 63.000 visninger af en video, hvor en lokal vognmand kritiserer det, han og andre oplever som en dobbeltbeskatning; dels udgiften til broen og dels risikoen for at måtte køre en gedigen omvej.

Da byrådet i Frederikssund i sin tid sagde ja til den foreslåede model med en delvist brugerfinansieret fjordforbindelse, undlod socialdemokraten Kenneth Jensen som den eneste at stemme.

Han er i dag én af frontfigurerne i protesterne mod både brugerbetaling og lastbilforbud. I den forgangne weekend var de initiativtagere til det fornyede fokus på lastbilerne. Ifølge deres beregninger skal lastbiler, der skal fra Jægerspris og til Frederiksværk eller Slangerup - eller omvendt ) fremover køre ekstra 14 kilometer hver vej og betale en broafgift.

"Den primære kamp er fortsat imod brugerbetalingen. Men vi må konstatere, at selv om vi har 12.000 underskrifter imod brugerbetalng, så er det ikke dét, der kommer til at ændre noget. Derfor har vi brugt tid på - og det vil man få at se igennem den kommende tid - at indsamle data og viden om de videns-huller, der var, da beslutningen blev taget. Hvis man har taget en forkert beslutning, kan det jo laves om. I det her tilfælde bliver nogle ramt dobbelt, og det er en af mange områder, man ganske enkelt ikke havde tænkt på, da man sagde ja til betingelserne. Der bliver hele tiden ved med at dukke nye problemstillinger op," siger han til Lokalavisen.

Men selv om den folkelige, lokale opbakning er synlig, og selv om Folketingskandidater vil arbejde imod broafgiften, må Kenneth Jensen pt. konstatere, at ikke et eneste nuværende Folketingsmedlem har tilkendegivet støtte til kampen mod brugerbetaling:

"Men det tror jeg, er fordi de ikke får lov til at tilkendegive det af deres parti. Jeg oplever, at det er ved at flytte sig, og det sker, fordi der kommer fakta og flere argumenter på bordet, der viser, at det er noget sjusk, der er lavet, da man i sin tid sagde ja til aftalen," siger Kenneth Jensen.

Publiceret 14 February 2019 00:00

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!