Foto: Mostphotos

Foto: Mostphotos

Foredrag med Sara Alfort: "Tænk, hvis du ikke afgør dit barns fremtid"

JÆGERSPRIS 20. februar kl. 18.00 til 20.00 får Slotsparkens Friskole besøg af Sara Alfort, som vil holde foredrag om "forældredeterminisme".

Sara Alfort er skribent på Zetland, og aktuel med bogen ”Tænk, hvis du ikke afgør dit barns fremtid?”, der også er overskriften på hendes foredrag.

Med udgangspunkt i sin nye bog, giver Sara Alfort i sit foredrag et tankevækkende opråb til sin egen forældregeneration, viser os rundt i begrebet ”forældredeterminisme” og spørger: Hvordan blev vi de forældre, vi er? Og hvad betyder det for vores børn?

Foredraget holdes i Slotsparkens Friskoles teatersal. Tilmelding: kontakt@spfs.dk

Publiceret 12 February 2019 10:42

SENESTE TV

DEBAT: Skolepolitikken er i vejen for vores børn, folkeskole og Vinge

Fra 6. klasse skal eleverne på Ådalens Skole danne nye klasser, da de samtidig skal vælge linier med et særligt fokus.

De nuværende fire 5. klasser på skolen er overfyldte med med 25 til 27 elever pr. klasse, da de siden skolestarten er vokset med ca. en elev pr. klasse hvert år.

Derfor er det oplagt, at man efter sommerferien fordeler eleverne i fem klasser i stedet fire. Derved ville klasserne ligge tæt op af gennemsnittet for både Frederikssund Kommune og Danmark i øvrigt, og der ville være plads til nye elever, som flytter ind i Ådalens Skoles skoledistrikt, som jo dækker både byggeriet ved den gamle Oppe Sundby Skole og ikke mindst Vinge.

Men nej, byrådets uddannelsesudvalg har sagt ”nej” til at forsøge at finde pengene en ekstra klasse, efter at over 100 forældre på årgangen støttede en henvendelse til udvalget, der forklarede behovet for fem klasser efter sommerferien.

Skolen må godt lave fem klasser, men den får kun økonomi til fire.

Konsekvensen af, at vi ikke prioriterer folkeskolen, rammer flere steder.

Det går naturligvis hårdt ud over eleverne, som allerede nu lider under de store klasser, der proppes ind lokaler, der ikke bygget til 27 elever, mens lærerkontakten og mulighederne for at levere den diffentierede undervisning, som eleverne har krav på, bliver minimal.

Men vi er også nødt til at erkende, at skolepolitikken står i vejen for, at skolen kan tiltrække de lærere som den pt. mangler.

Det er ganske enkelt ikke gode arbejdsvilkår for en lærer at skulle undervise en overfyldt klasse med 27 elever.

Og så rammer det naturligvis også kommunens smertensbarn - Vinge.

Man må spørge sig selv hvor attraktivt det er at flytte til Vinge, hvis sønnike skal klemmes ind i distriksskolen som elev nr. 28 eller 29?