De 115 tons tunge broelementer styres over på en ventende vogn, for at blive kørt ud til brobyggeriet. Foto: Birgitte Masson

De 115 tons tunge broelementer styres over på en ventende vogn, for at blive kørt ud til brobyggeriet. Foto: Birgitte Masson

Med på byggepladsen: Bro kan stå færdig før tid

"Vi er forud for tidsplanen, som det ser ud nu." Sådan lød det blandt andet fra projektchefen på Kronprinsesse Marys Bro, da Lokalavisen var på rundvisning på byggepladsen

Af
Birgitte Masson

FREDERKSSUND Varmen hænger som en dyne over byggepladsen, og lugten af råddent tang er ikke til at tage fejl af. Men den svage vind fra fjorden gør også sit til, at de tunge beskyttelsesko, den skriggule vest og hjelmen trods alt er til at holde ud at have på. Lokalavisen har sat pojektchef på den nye fjordforbindelse Henrik Vincentsen stævne. Siden projektet flyttede ind på byggepladsen i juni 2017, har Frederikssund været omdrejningspunktet for hans hverdag der hver morgen starter hjemme i Lyngby. En hverdag hvor ikke to dage er ens, og hvor hver eneste dag, med hans egne ord, er en udfordring.

En drone styres fra landjorden. Den flyver over broen, og dokumenterer byggeriet. Foto: Birgitte Masson

En drone styres fra landjorden. Den flyver over broen, og dokumenterer byggeriet. Foto: Birgitte Masson

Med fjorden foran os, begiver vi os ud mod brobyggeriet. Vi holder os til den afmærkede gangsti. Langs med hvor vi går, er nogle kollosale betonelementer stablet ovenpå hinanden. Henrik fortæller, at det er de såkaldte brodragere, der skal fungere som overbygninger på broen. Når Kronprinsesse Marys Bro står færdigt, er der brugt 492 af dem. Lige nu er der leveret 130-140 til pladsen, og de fylder godt i landskabet.

Udsigtsposten er et populært udflugtsmål for mange nysgerrige, der vil følge byggeriet på tæt hold. Foto: Birgitte Masson

Udsigtsposten er et populært udflugtsmål for mange nysgerrige, der vil følge byggeriet på tæt hold. Foto: Birgitte Masson

"De bliver støbt i Stettin i Polen. Entreprenøren foretrak at støbe dem der," siger Henrik og fortæller, at hvert element vejer ca. 100-115 tons.

"Der går tre til et spænd," fortsætter han og uddyber:

"Man bygger fra bropillen og ud. Det vil sige, at man starter indefra med at sætte to segmenter på hver side af bropillen, hvorefter man bygger yderligere to på. Hele tiden så det balancerer ovenpå pillen med vægten. I alt går der tre til et spænd, altså mellem hver bropille. Det næste halve år går med at samle alle segmenterne. De er alle numererede, for de skal passe sammen ."

Man venter på endnu et element som bygges på bropillen. Foto: Birgitte Masson

Man venter på endnu et element som bygges på bropillen. Foto: Birgitte Masson

Stor interesse for brobyggeriet

På vores højre side kan vi se udsigtsposten rage op i landskabet. Her står en gruppe nysgerrige mennesker og spejder ud mod byggeriet.

"Jeg tror, at i otte ud af ti gange jeg går forbi, står der folk på udsigtsposten. Det er dejligt, at opleve den store interesse der er for byggeriet. I det tidlige forår havde vi arrangeret en rundvisning herude. Det var ret koldt den dag, så vi regnede ikke med at se ret mange. Der dukkede 2000 mennesker op. Det var ret fantastisk. Og vi måtte afsted efter flere pølser og brød til pølsevognen og købe mere kaffe."

Det gælder om ikke at komme for tæt på bropillerne, i den særdeles smalle sejlrende i Roskilde Fjord. Foto: Birgitte Masson

Det gælder om ikke at komme for tæt på bropillerne, i den særdeles smalle sejlrende i Roskilde Fjord. Foto: Birgitte Masson

Vi går videre helt ud til kanten af dæmningen, men standser to meter før vandet. Tættere må vi ikke komme af sikkerhedshensyn. For naturligvis er sikkerheden i top på byggepladsen. Henrik fortæller, at der ikke har været sket alvorlige ulykker under byggeriet. Kun tre episoder, med mindre uheld.

Foran os troner de 13 bropiller op i luften. En fjerdedel af broens konstruktion er ved at være færdig. Det er et imponerende syn.

Endnu et element styres på plads højt oppe. Foto: Birgitte Masson

Endnu et element styres på plads højt oppe. Foto: Birgitte Masson

"Bunden er ikke det mest velegnet til at bygge bro på. Vi har måtte 50 meter ned i havbunden med pælene, der er to meter i diameter. Ialt går der 52 pæle til broen. Der står fire under hvert fundament. Men der mangler stadig at blive støbt et fundament. Det skulle have været støbt i fredags, men på grund af varmen venter vi."

Henrik forklarer, at ved støbningen opstår der en enorm varmeudvikling, som gør at fundamentet kan udvide sig. Det ønsker man af gode grunde ikke, og derfor er støbningen af det sidste fundament udsat til senere på ugen, hvor de lover lidt lavere temperaturer.

Byggeriet skrider frem

Et par sejlbåde glider roligt gennem vandet, og forsvinder for et kort øjeblik mellem to bropiller. Vi vender dem ryggen og begiver os tilbage.

Projektchef Henrik Vincentsen har, med egne ord, en både udfordrende og interessant hverdag. Foto: Birgitte Masson

Projektchef Henrik Vincentsen har, med egne ord, en både udfordrende og interessant hverdag. Foto: Birgitte Masson

Henrik fortæller videre om projektet. Blandt andet at broen vil være landfast omkring marts måned næste år.

"Entreprenørerne skal være færdige 31. oktober 2019, men som det ser ud nu, så er broen færdig til august 2019. Lige nu ser det rigtig fornuftigt ud, som byggeriet skrider frem."

Ifølge Henrik vil en kold vinter ikke betyde det store i forhold til arbejdet med at få broen færdig. Derimod vil for kraftig vind påvirke byggeriet, fordi man arbejder oppe i højden.

Barakker så langt øjet rækker. Folk fra 20 nationaliteter er samlet om det enorme projekt. Foto: Birgitte Masson

Barakker så langt øjet rækker. Folk fra 20 nationaliteter er samlet om det enorme projekt. Foto: Birgitte Masson

"Store vandmængder er heller ikke ønskescenariet i forhold til anlægsarbejdet med de to motortrafikveje på begge sider af broen. Det vil være følsomt med for meget vand."

Vi er igen tilbage, hvor vi startede. Vi siger farvel, og Henrik forsvinder ind i det modulopbyggede træhus. Ind til sine kolleger, som på dette byggeprojekt tæller folk fra 20 forskellige lande. Man forstår godt, han synes, han har en interessant hverdag.

Publiceret 07 August 2018 08:22

SENESTE TV