Udstilling: Kunstgiganternes ekkorum

Samler du på noget? Eller kender du nogen, der gør? Sandsynligvis. At samle på genstande er nemlig en måde at kategorisere og forstå verden på. På J.F. Willumsens Museum sættes denne samlerpraksis, som den kom til udtryk hos giganterne inden for dansk billedkunst Bertel Thorvaldsen, J.F. Willumsen og Asger Jorn, lige nu og frem til nytår under lup i udstillingen 'Ekkorum'

Mange både børn og voksne er passionerede samlere, med interesse for vidt forskellige ting: Frimærker, glinsende metalgenstande, sjældne bøger, tørrede planter eller kunst. Samleren søger som regel efter det sjældne, unikke og eksemplariske og glædes over at finde netop det, som manglede i samlingen.

Der passes på genstandene, og ejeren skaber måske sit eget ’museum’ for dem i sit hjem, hvor de udstilles, dokumenteres og konserveres. Nogle af disse samlinger finder vej til offentligheden: En stor del af vores museer bygger på private samlinger, skabt af konger, rigmænd eller eksempelvis billedkunstnere, som det er tilfældet med Thorvaldsens Museum i København, J.F. Willumsens Museum i Frederikssund og Museum Jorn i Silkeborg. De tre museer har det til fælles, at de, ud over at være centreret om henholdsvis Bertel Thorvaldsens, J.F. Willumsens, og Asger Jorns egne værker også indeholder kunstnernes private samlinger af kunst.

Drømmen om et museum

Da Willumsen i 1930’erne drømte om at skabe et museum for sin samling af ældre kunst, Gamle Samling, samt egne værker, var det med forbillede i Thorvaldsens smukke museum på Slotsholmen i København. Willumsen levede på dette tidspunkt som eksildansker i Sydfrankrig og var mest berømt i sit moderland, hvor hans symbolistiske værker udført i 1890’ernes Paris indvarslede den moderne kunst. Hans visuelt pågående, figurative maleri både forargede og fascinerede.

I 1947, da J.F. Willumsen ville donere sin enorme samling af egne og andres værker til den danske stat, blev en ophængning sat i stand på Den Frie Udstillingsbygning. En bygning der i øvrigt var tegnet af kunstneren selv. Gamle Samling var dog dengang - og mange år frem - udskældt og genstand for latterliggørelse, og de mere end 1.000 værker af andre kunstnere, kunne ikke finde plads. Dagbladet Politiken besluttede derfor at arrangere en ophængning af et udsnit af værkerne fra Gamle Samling, så offentligheden kunne få adgang til et mere retfærdigt billede af Willumsens samlede værker.

Udskældt samling gemte på vigtige værker

Siden har Gamle Samling vundet bred anerkendelse. Samlingen indeholder da også originaler af blandt andre Eugéne Delacroix, Paul Gaugin og El Greco.

J.F. Willumsens Museum endte som bekendt med at blive en mindre, funktionalistisk bygning beliggende i Frederikssund, nord for København, som kun viste kunstnerens egne værker, da det blev indviet i 1957. Først med en tilbygning i 2005 blev der skabt plads til et udvalg af hans samling.

Nu – mere end 70 år efter, at stærke kulturkræfter i Frederikssund heldigvis sagde ja-tak til den storslåede gave – er opdelingen af Willumsens samling igen aktuel. Mens flere hundrede værker fra Willumsens private samling af tegninger, skulpturer og malerier af andre kunstnere får følgeskab af Bertel Thorvaldsen og Asger Jorns private samlinger på J.F. Willumsens Museum, indlåner Arken i samme periode Willumsens egne værker til udstillingen ”Farver og Striber.”

Personlig tilgang og alternativt kunstsyn

I udstillingen ”EKKORUM” er det derfor de tre kunstnerenes samlinger af andres kunst, der er i centrum. Udstillingens titel refererer til kunstnernes brug af fortiden og til ideen om, at værkerne har et efterliv – også for os i dag. Deres samlinger kan opfattes som et ekko fra en kunsthistorisk fortid, som de tre kunstnere alle aktivt har forholdt sig til og som giver genlyd i deres egen kunstneriske praksis.

Selvom Thorvaldsen, Willumsen og Jorn repræsenterer forskellige perioder og kunstsyn har deres samlingspraksis en række fælles karakteristika. Samlingerne repræsenterer alternative forestillinger om, hvilke billeder og genstande der er væsentlige, og de byder på andre sammenstillinger og relationer imellem værkerne end dem, man normalt godtager i kunsthistorien.

Udstillingen Ekkorum løber frem til nytår.

Udstillingen Ekkorum løber frem til nytår.

Publiceret 19 June 2018 00:00

SENESTE TV