DEBAT:

Endnu en gave vi ikke kan afslå?

Kenneth Jensen (A) byrådsmedlem ”Gaven I ikke kan afslå, bliver det forsøgt solgt som.” Sådan startede min tale i byrådet 16. maj 2012, hvor resten af medlemmerne sagde ”Ja tak” til højbro og brugerbetaling. Den indledning er lige så aktuel nu, hvor Folketinget måske vil skænke os endnu en gave i form af fradrag til pendlerne i den vejskat, der skal finansiere Kronprinsesse Marys Bro. Men hvad med erhvervslivet og alle de, som ikke pendler til og fra arbejde, men “bare” skal passere fjorden i privat ærinde? Og hvordan skelner man det ene fra det andet? Fakta er nemlig, at det bliver dyrt for vores virksomheder, der tvinges over på den nye bro; noget der kommer til at kunne mærkes i regnskabet, og ikke just fremmer eksisterende eller nye erhvervsinteresser i Hornsherred. Det er en klar diskrimination af vores erhvervsliv. Et faktum er det også, at det bliver dyrt for borgerne, og derfor kommer det heller ikke til at gavne handlen i Frederikssund. Mange fra Hornsherred vil spare de 28 kroner en shoppetur nu koster i vejskat, og handle lokalt eller i Holbæk/Roskilde i stedet. Man kommer langt for 28 kroner diesel. For en lille måned siden skrev vores borgmester i en af vores lokale aviser, at virksomhederne får gavn af den nye bro, som vil sætte skub i nye erhvervsinitiativer og skabe sammenhængskraft, lige som folk vil spare tid og penge. Det står imidlertid i skærende kontrast til den oplevelse jeg møder i Hornsherred, uanset om jeg taler med den almindelige bilist, der kører på arbejde, til rådhuset eller for at handle på Frederikssund-siden af fjorden, eller om det er håndværkeren, vognmanden eller entreprenøren med base i Hornsherred. Derfor har knapt 14.000 også skrevet under på protesten imod brugerbetaling. Nuvel, pendlerfradraget er da bestemt et skridt i den rigtige retning, men slet ikke godt nok. En lokal vejskat er grundlæggende forkert, og det foreslåede fradrag gavner ikke alle; faktisk øger det diskriminationen. Så hvad blev der lige af borgmesterens tanker om at sætte skub i erhvervsinitiativerne og skabe mere sammenhængskraft? Alt i alt må budskabet være: Godt forsøgt, men slet ikke godt nok. Nej, der er kun én rimelig løsning, og det er en fuldstændig afskaffelse af brugerbetalingen, de trafikregulerende tiltag og forskelsbehandlingen af lastbiler og privatbiler. Den kamp fortætter, gaver eller ej! Det er vi nogen, som står sammen om.

Publiceret 13 April 2018 10:00

SENESTE TV