Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Hornsherreds nye buskøreplan har skabt kaos!

Jan Vogel,

Søgade 9, Skibby

Den 10. december fik vi den nye køreplan med ændringer, som samlet set er en forbedring af busdækningen i Hornsherred, men der er også svagheder i den, som hvor skal busserne holde på Frederikssund station?

Nu har jeg oplevet busnummer 315 holde i tre forskellige busbaner, her i uge 50.

Buschaufførerne er frustreret og har ikke fået en klar melding om, hvor de skal holde på stationen, derfor står de med hver sine informationer.

Det er utilfredsstillende for os passagerer, at vi ikke ved, hvor vi skal gå hen for at afvente netop den bus, vi har brug for.

Der er ingen eller ringe skiltning sammenholdt med ringe belysning ved busbanerne.

Kommer vi med indvendinger til chaufførens instrukser, så melder chaufføren hus forbi, og henviser til Movia.

Det er selvfølgelig rigtigt, at Frederikssund Kommune og Movia har ansvaret for vores kollektive trafik, men når vi står og venter på en bus, så er det fordi, vi skal på en rejse, et sted hen og måske ikke gearet til at kæmpe disse opslidende kampe med de ansvarlige.

Det er muligt at vores køreplan er blevet forbedret, men så alligevel ikke.

Tager man med fra Frederikssund for at nå den sidste bus 315, så skal man vente i 41 minutter i Lyngerup, inden turen gå videre, ofte i bidende kulde.

Ventetiden er fra 21.44 til 22.25, og hvem har lyst til at stå her i Lyngerup og vente i så lang tid?

Det er udmærket, at busrute 319 er blevet nedlagt og indgår nu i den udvidede busrute 315, men ruten giver også nogen forvirring. Nogle af busserne 315 kører hele vejen til Frederikssund, mens andre busser nummer 315 kun kører til Lyngerup. Det giver dels ventetid, og busserne kører fra Lyngerup ad to ruter. Enten direkte mod Frederikssund eller over Jægerspris.

For at dække hullerne i køreplanen, tilbyder man flekstrafik.

Denne flekstrafik har ikke forbindelse med noget kollektiv trafik, og betalingen kører uafhængigt af hinanden.

Vi bestilte en flekskørsel 25. november om aftenen, ca. en uge forinden over nettet, med afhentning fra Skibbys busterminal.

Det betød alligevel, at vi måtte affinde os med at skulle vente cirka 30 minutter, før der kom en fleksbil, fra København. Efter vores hjemtur havde fleksbilen en opgave i Jægerspris, som hans tilrettelæggelse var rettet ind på. Det fortæller mig, at der ikke er så mange, der benytter sig af denne alternative befordring.

Derfor vil jeg anbefale, at man trækker flekskørelsen ud af Frederikssund Kommunes budget for den kollektive trafik om, og at føre de sparede penge tilbage til en køreplanlagt køreplan til glæde for de flere tusinde borgere, der er bosiddende i Hornsherreds mange mindre byer.

Hvorfor er der fortsat ikke stoppesteder ved kommunens museer, Egnsmuseet og Villumsens Museum, når man kommer med bus nummer 315 og 318 fra Hornsherred?

Rute 230R, stopper heller ikke ved Villumsens museum.

Der er cirka to en halv kilometer imellem stoppestederne på strækningen omkring Kronprins Frederiks Bro. Der må være plads nok til at anlægge nogle buslommer på denne strækning, mener jeg?

Jeg benytter mig af et årskort, der frit kan benyttes til bus, tog og metro, men gælder ikke til flekskørelsen, hvor der er kontant afregning.

Rig såvel som fattig passager betaler nu samme pris, for at køre med flekstrafikken, der er et brud med princippet om en social differenceret billetpris.

I ansvarlige må kunne gøre det bedre til fordel for passagererne?

Publiceret: 20. December 2017 09:41

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Frederikssund

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt