14-årige Esajas og Mathias fra Jægerspris Skole er så gode rollemodeller for de yngre elever, at de nu er blevet uddannet UngMOTivatorer. Foto: BM
14-årige Esajas og Mathias fra Jægerspris Skole er så gode rollemodeller for de yngre elever, at de nu er blevet uddannet UngMOTivatorer. Foto: BM
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Elever hjælper elever i Jægerspris

På Jægerspris Skole tror man på MOTs filosofi. Den går ud på at hjælpe unge til at blive mere bevidste, modige og se sig selv i en større sammenhæng

Af Birgitte Masson

Det var ikke uden betænkeligheder og en smule sommerfugle i maven, at Esajas Krarup 14, og Mathias Brøndum 14, sagde ja til at blive UngMOTivatorer på Jægerspris Skole.

Som UngMOTivator hjælper man de andre, yngre elever på skolen til at få mere selvtillid, mod og lyst til at suge til sig af læring. Og man forbereder dem på at være en del af MOT i udskolingen.

Det er den holdningsskabende organisation MOT som står bag projektet, der efterhånden har vundet indpas på 50 af landets skoler. Her bruger man bl.a. ung til ung formidling, så at Esajas og Mathias blev udvalgt til opgaven på Jægerspris Skole er ikke en tilfældighed. I følge deres lærer er de nemlig begge nogle gode rollemodeller for de yngre elever.

Har hjulpet eleverne

“Vores årgang var fucked-up,” fortæller Esajas og uddyber:

“Sidste år var der meget ballade på vores årgang, men tingene har ændret sig,” forsikrer han og kigger over på lærer og MOT coach på Jægerspris Skole Tina Haven som nikker.

“Jeg er af den overbevisning at MOT har været med til at hjælpe eleverne. Jeg skal ikke kunne sige, at det er hele årsagen til, at det nu går godt blandt eleverne i de større klasser, men det har helt sikkert været en medvirkende faktor,” fortæller Tina. Hun var i efteråret på MOT kursus i Svendborg sammen med Esajas og Mathias. Derved blev de klædt på til opgaven som UngMOTivatorer. Og det har ingen af dem fortrudt.

“Man vokser af det og udvikler sig. Jeg var ret nervøs i starten for at skulle stå foran andre mennesker. Men jeg kan mærke, at jeg er blevet bedre til det, efter at vi nu har prøvet det et par gange med 6. årgang,” fortæller Mathias og smiler.

Vendespillet, hvor to af eleverne skulle passe sammen var et hit. Foto: BM
Vendespillet, hvor to af eleverne skulle passe sammen var et hit. Foto: BM

Tallerkenleg

Mathias og Esajas er tydeligt lettede over, at denne tirsdag formiddag sammen med eleverne forløb fint. Drengene havde forberedt sig godt inden lektionerne, som ikke stod på traditionel tavleundervisning.

I stedet havde de i tråd med MOTs undervisningsmateriale forberedt forskellige lege, som bl.a. gik ud på, at man på en tallerken skulle skrive sit eget navn og sende den rundt i klassen.Herefter skulle alle kammeraterne skrive en positiv ting, som kendetegnede den pågældende elev.

“Udover tallerkenlegen lavede vi vendespil, hvor eleverne er brikkerne der skal passe sammen. Vi talte også om spejlet,” siger Esajas og uddyber:

“Når vi ser os i spejlet, så ser vi ofte på de dårlige ting ved os selv. Men det er jo ikke altid det, som andre ser.”

Mathias og Esajas skal have 6.årgang tre lektioner endnu. Herefter skal eleverne selv arbejde med MOT i hele udskolingsperioden, det vil sige i 7.-8. og 9. klasse, med hjælp fra de to MOT coaches Tina Haven og Maria Frimark.

Fakta

Ungdomstiden er en periode med identitetsskabelse. MOT har udviklet sin egen filosofi for, at hjælpe de unge bedst muligt i denne periode. MOT kan hjælpe de unge til at blive mere bevidste, modige og se sig selv i en større sammenhæng.

Kilde: MOT

Publiceret: 06. December 2017 11:11

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Frederikssund