Den elektriske Aiways U5 SUV skal byde på meget plads til prisen. Den har en rækkevidde, som anslået samlet er omkring 400 km. Fotos: Aiways.

Den elektriske Aiways U5 SUV skal byde på meget plads til prisen. Den har en rækkevidde, som anslået samlet er omkring 400 km. Fotos: Aiways.

Kinesisk mærke overvejer dansk lancering

Folkene bag den kinesiske Aiways U5 SUV har netop været i Danmark med bilen for at vejre interessen og overvejer lancering i 2020

Af
Jens Overgaard

ny bil En stor elektrisk SUV til en rimelig pris. Det er udgangspunkt for kinesiske Aiways, som netop har været i Danmark for at vise den nye store elektriske SUV U5.

Kabinen er fuldt digital, og der skulle være god plads i kabinen.

Kabinen er fuldt digital, og der skulle være god plads i kabinen.

Besøget er et stop på en elektrisk køretur, der er startet i Kina, og som ender i Frankfurt, hvor mærket har sin egen udstilling på byens centrale hovedbanegård samtidig med den store IAA-messe.

Bilen, som med sine 4,68 meter matcher en Jaguar I-Pace, er ifølge folkene bag meget rummelig, og rækkevidden matcher dagens standard.

Den har et batteri på 65 kWh, hvilket giver en rækkevidde, der skulle svare til lige under 400 km. WLTP-skala.

Danmark i sigtekornet

Det er ikke tilfældigt, at bilen holder i København.

Aiways har nemlig Danmark i sigtekornet som et af de første markeder. Her ligger Holland og Tyskland forrest med introduktion til april næste år, men Danmark kan meget vel følge trop få måneder efter. Sådan lyder meldingen fra dr.

Alexander Klose, som er vicepræsident for oversøiske forretninger i firmaet. Der er dog en række forhold, som skal afklares først, også om der kommer politiske reguleringer af afgifterne.

"Danmark er et lille land med overskuelige afstande og en begrænsning i hastigheden på motorvejene i modsætning til i Tyskland, som kan dræne batterierne, og så er der ikke så mange krav om reguleringer som i Norge, derfor vil Danmark passe godt til os. Men nu vil vi i første omgang høre, hvad folk siger om bilen. Det er derfor, at vi har et stop her," siger dr. Alexander Klose.

Priserne

Aiways har i første omgang meldt priser i Holland og Tyskland på under 35.000 euro eller 260.0000 kr. Det forventes at blive cirka denne pris, som en VW ID starter ved i Tyskland. Men det beløb kan ikke oversættes direkte. I alle tilfælde skal bilen dog være forholdsvis billig.

"Der er et marked i Europa for elbiler til overkommelige priser, hvor vi matcher en tilsvarende bil med forbrændingsmotor før evt. tilskud. Her passer U5 godt til Danmark, især når vi ser på størrelsen, rækkevidden og indstillingen i elbiler, som er her," siger dr. Alexander Klose.

Det er meningen, at bilerne skal sælges gennem "pop-op-stores" eller gennem samarbejdspartnere, som ikke er traditionelle bilforhandlere.

Her sker kontakten direkte til fabrikken gennem opkoblingen.

Motorydelsen er 140 kW, svarende til 187 hk, mens opladningen hjemme kan ske med op til 6,6 kW og hurtigopladning kan klares med op til 60 kW. Det betyder, at bilen kan lades op hjemme fra 0-100 pct. natten over på otte timer, mens 20-80 pct. klares på 40 minutter. Mange elbiler kan dog hurtiglade med 100 kW.

Publiceret 04 September 2019 13:25

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!