Det hæderkronede sportsvognsmærke MG findes nu også i en pickup-version med mere adstadige køreegenskaber. Foto: MG

Det hæderkronede sportsvognsmærke MG findes nu også i en pickup-version med mere adstadige køreegenskaber. Foto: MG

MG debuterer som pickup

Det kinesisk ejede MG vokser videre og bygger nu varevogne med det historiske logo. Dog foreløbig kun i Asien

Af
Jens Overgaard

thailand Der er sikkert en og anden MG-entusiast, som får kaffen galt i halsen ved at læse dette. Men den er god nok, nu findes logoet for det engang så ærkebritiske sportsvognsmærke også på snuden af en pickup. Det er dog kun i Thailand, hvor pickupper udgør halvdelen af det totale salg.

Bagved står den kinesiske bilproducent, SAIC, der erhvervede sig rettighederne til MG-mærket i 2004, og siden har udvidet paletten af modeller.

Senest er pickuppen Extender kommet til. Den bygger på en SAIC Maxus T70 pickup, der har en 2,0 liters turbodieselmotor og seks trins automatgear.

SAIC producerer en række modeller som MG3, MG5 og MG6, der er sedaner, og crossovere som MG ZS og MG GS. Det sker i Kina til det lokale marked.

Her er der allerede tidligere på året lanceret en anden MG varevogn, kaldet V80, der bygger på SAIC Maxus V80.

Den kinesiske bilproducent havde i årene 2011-2016 produktion af flere modeller i England, men de blev ikke solgt til andre lande i Europa.

Det oprindelige MG har rødder tilbage til 1924, men MG Rover gik konkurs i starten af dette årtusinde efter et omtumlet ejerskab, hvor bl.a. BMW havde været inde over, og der var bygget biler sammen med Honda.

Herhjemme er det især de klassiske MGA, MGC og ikke mindst MGB-sportsvogne, som hænger ved og har mange fans i klubregi.

Billedtext:

Publiceret 27 August 2019 10:19

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!