Armeringen med forstærkede stålplader og vinduer betyder en ekstravægt på 1400 kg, så XC90'eren har fået kraftigere bremser.

Armeringen med forstærkede stålplader og vinduer betyder en ekstravægt på 1400 kg, så XC90'eren har fået kraftigere bremser.

Volvo ifører sig pansret rustning

Det svenske mærke klar til at levere pansrede XC60 og XC90-modeller, hvoraf de tungest armerede kan modstå eksplosioner og skud 360 grader rundt

Af
Jens Overgaard

solidt Selv om Volvo er kendt for at lave solide biler, har du næppe tænkt på, at det svenske mærke vil optræde med flere modeller som pansrede køretøjer. Det er ikke desto mindre tilfældet med en ny serie biler, Volvo netop har løftet sløret for.

Det gælder de høje XC60 og XC90 SUV-modeller, hvor den sidste også bygges som tungt armeret pengetransport i den sværeste VR8-bestykning, der kan modstå skud 360 grader rundt fra en række typer våben og sprængstoffer.

Begge modeller bygges også med lidt lettere armering, som er tiltænkt folk, der skal fragtes under særlig beskyttelse.

Kunder findes her bl.a. blandt sikkerhedsfirmaer, politi og diplomatiet, men også blandt private. Det er alle folk, som kræver beskyttelse enten på grund af deres person eller de geografiske forhold, lyder det.

Motor på 310 hk

Stephan Green, som er marketingdirektør hos Volvo Cars Special Vehicles, uddyber: -Med disse biler kan vi tilbyde høj sikkerhed til folk, der kræver særlig beskyttelse.

Med den armerede XC90 har vi en bil, der giver et højt niveau af beskyttelse samtidig med, at den fortsat har sine grundlæggende egenskaber, siger Stephan Green.

Den tungt armerede XC90 bygger på en T6 AWD-model, som er produceret på fabrikken i svenske Torslanda og har en firecylindret motor på 310 hk.

10 mm stålarmering Den sidste store opgradering sker hos det tyske firma TRASCO Bremen GmbH., som har specialiseret sig i den type opbygninger.

Her kan man leve op til de standarder og ballistiske krav, som stilles i det her specielle hjørne af bilindustrien.

Stålarmeringen er 10 mm kraftig, mens glasset er op til 50 mm tykt.

Med denne tunge 'overfrakke' på og fire personer om bord trykker køretøjet 4490 kg på badevægten. Derfor er fjedre og bremser opgraderede.

Prisen menes at være fra omkring fire millioner kroner ab. fabrik.

De første tungt armerede Volvo CX90-modeller bliver leveret i slutningen af året.

De lettere armerede biler bygger ligeledes på Volvo-modellerne XC60 T6 AWD og XC90 T6 AWD. De er udstyrsmæssigt i Inscription-versionen og er biler, der især er tiltænkt de europæiske og latinamerikanske markeder.

Bilerne til sidstnævnte område bliver ombygget i Brasilien, hvor man har stor erfaring med den slags køretøjer.

De beskyttes ballistisk, så de kan klare skud fra håndvåben. Armeringen betyder her en ekstra vægt på 250 kg, så affjedring og bremser bliver forstærket.

Her er udgangspunktet, at bilerne i store træk beholder de oprindelige køreegenskaber.

Produktionen af de lidt lettere armerede biler starter i første halvdel af 2020.

Publiceret 26 August 2019 15:38

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!