Lars Christensen med sin Trabant fra 1983, som han har brugt mere end to år på at renovere. Den har personlighed og kræver, at man kender den, for at den kan køres rigtigt. Fotos: Jens Overgaard

Lars Christensen med sin Trabant fra 1983, som han har brugt mere end to år på at renovere. Den har personlighed og kræver, at man kender den, for at den kan køres rigtigt. Fotos: Jens Overgaard

Lars har genopbygget en østtysk Trabant

Trabant-entusiasten Lars Christensen er vild med sin ikoniske model P601, som han har genbygget fra bunden og med ganske enkelt værktøj

Af
Jens Overgaard

historie Få biler er så enkle, men alligevel så fyldt med nyere europæisk historie, som den klassiske Trabant P601 med de buttede former.

Den lille bilmodel med den tøffende totaktsmotor har sin egen fanskare i Danmark. En af de mest dedikerede er Lars Christensen fra Sorring i det østjyske.

Den 43-årige cykelmekaniker kender nemlig alle hjørner af sin flotte "gletcherblau" model P601 De Luxe fra 1983. Helt bogstaveligt. Han har nemlig renoveret den lille østbil helt fra bunden.

Lars Christensen købte bilen i 2012 af en dansker, som havde hentet den i byen Parchim, der ligger i det tidligere Østtyskland, og han har sammen med sin far, John Christensen, brugt to og et halvt år på at genopbygge bilen til fordoms skønhed.

Trabanten er kult

Lars Christensen er ikke i tvivl om, hvad der trækker ved den lille bil.

"Trabanten er blevet kult og har fået en renæssance. Det er måske en bil, som nogle griner af. Men det er også en bil, som altid fremkalder smil, og så er den sjov at køre i," forklarer han.

"Da vi forleden var ude og købe en is, stod der nogle folk og ventede på, at vi skulle køre igen, udelukkende fordi de gerne ville høre lyden af motoren," forklarer Lars Christensen.

Den tidligere ejer

Entusiastens eksemplar havde 58.000 km på tælleren, da han købte bilen, og han har kørt 6.500 km, siden den stod færdig i 2015. Inden da skulle den dengang noget miserable bil, som var grå, skilles helt ad. Den er samlet igen stykke for stykke, efterhånden som de lakerede dele - nu i den "gletcherblau" lakering - samt de mekaniske dele og motoren var klar.

Selv om arbejdet har taget tid, er teknikken enkel. Lars Christensen og hans far har da også stort set udelukkende brugt håndværktøj. Kun i to tilfælde, nemlig da hjulnavet skulle af, og de skulle ordne styretøjet, har de brugt henholdsvis en aftrækker og en rival.

De mere specielle ting, som f.eks. sæderne, er dog blevet renoveret hos en sadelmager på Fyn.

I alt har entusiasten brugt 50.000 kr. på bil og renovering. Resultatet er også blevet så godt, at bilen ser ud som ny i dag. Derfor har Lars Christiansen da også en drøm.

"Det kunne være sjovt at køre forbi den tidligere ejer i Tyskland og sige: "Her er din bil,"" smiler Trabant-ejeren, som også betoner vigtigheden i projektet af, at det er et teamwork.

"Det er også sjovt, at det noget, som vi har lavet sammen, mig og min far," siger Lars Christensen.

FAKTA

Trabant P601

Blev produceret fra 1963 til 1990 på fabrikken i østtyske Zwickau. Den har en totaktsmotor på 600 kubikcentimeter, som yder 26 hk.

Publiceret 26 August 2019 15:00

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!