Audi Q7 fås med plads til fem eller syv. Den tværgående kromliste bag på, som kendes fra andre Audi-modeller, er nu integreret.

Audi Q7 fås med plads til fem eller syv. Den tværgående kromliste bag på, som kendes fra andre Audi-modeller, er nu integreret.

Grundig overhaling af Audi Q7

Den store SUV har fået omfattende midtvejsopgradering med masser af højteknologi

Af
Jens Overgaard

biler Den enorme kølergrill på Audi Q7 burde tale for sig selv. Men den har fået et twist med mere markante linjer og lodretstående kølersprosser i grillen, når en faceliftet udgave af kæmpe-SUV ‘en hen på efteråret ruller ud på vejene.

Her bliver der også mulighed for at garnere fronten med de nye HD-matrix full LED-forlygter, som er ekstraudstyr, mens en kromliste bagpå binder lygtedesignet sammen og får bilen til at se bredere ud.

Q7, som bevæger sig i samme luftlag som BMW X7 og Mercedes GLS, men i lige så høj grad konkurrerer mod BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90, fås med plads til fem eller syv personer.

Audis ingeniører har fintunet køreegenskaberne på den store SUV, der kom på markedet i 2015, og hvor der nu kan tilkøbes elektromagnetiske krængningsstabilisatorer, som sikrer mere stabil kørsel på ujævne veje og et mere fast vejgreb i sving i den firhjulstrukne og luftaffjedrede bil, lover tyskerne.

Systemet er drevet af et nyt 48 voltssystem, som også arbejder sammen med mild-hybridteknologien. Her kan tilkøbes firhjulstyring, som kan dreje hjulene fem grader. Det er noget, som sikrer en mindre svingradius ved lav fart og mere fast kontrolleret kørsel ved høj fart.

Diesel først

Motorprogrammet omfatter fra begyndelsen to V6-dieselmotorer på henholdsvis 231 hk og 286 hk, mens en benzinmotor og en plug-in hybrid følger senere.

Inden døre er der udsigt til Audis nye digitale cockpit med to storskærme og berøringsfølsomme kontakter, som vi kender fra en stribe andre modeller.

Her er den cloud baserede Amazon-stemmetjeneste, Alexa, integreret i Audis MMI-styresystem, og flere dele af betjeningen kan klares ad den vej.

Følg grøn bølge

Q7 har nu også " lyskrydsinformation", så man kan tilpasse sig den grønne bølge af trafiklys.

På sikkerhedsfronten er Audi klar med den såkaldte " vognbane-føringsassistent, der aflaster føreren på lange stræk ved at accelerere eller de-accelerere forudseende.

Nyt er også " nødsituations-assistenten", der reagerer, hvis føreren får et ildebefindende eller falder i søvn.

Ellers er der masser af muligheder på listen over ekstraudstyr. Den omfatter bl.a. B& O lydsystem med 3D-lyd, tre individuelle bagsæder med separat indstilling samt lydløs servolukning af dørene.

De danske priser eller udstyrsniveauet for den faceliftede Audi Q7 kendes endnu ikke.

Publiceret 26 August 2019 16:14

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!