Den strømlinede Lotus Evija sætter de andre elbiler i skammekrogen. Elmotoren på 2.000 hk rækker til en topfart på 320 km/ t. Foto: Lotus

Den strømlinede Lotus Evija sætter de andre elbiler i skammekrogen. Elmotoren på 2.000 hk rækker til en topfart på 320 km/ t. Foto: Lotus

Den første elektriske Lotus får 2.000 hk

Lotus er klar med ekstrem-sportsvognen Evija, der klarer 400 km på en opladning og kommer på markedet i 2020

Af
Jens Overgaard

hyperracer Der er langt fra de første nærmest afvæbnende elektriske Ellerter til de voldsomme el-sportsvogne, som nu begynder at dukke op. En af de mest ekstreme er den nye Lotus Evija.

Lotus Evija interiør. Foto: Lotus

Lotus Evija interiør. Foto: Lotus

Den lave elektriske hyperracer fra den engelske fabrik, der ellers har specialiseret sig i små, vævre biler, leverer nemlig hele 2.000 hk, hvilket er 500 hk mere end ekstrembiler som f.eks. den 16-cylindrede benzindrevne Bugatti Chiron. Det gør den ifølge Lotus til verdens kraftigste serieproducerede bil, når den kommer på markedet i 2020.

Formel 1-teknologi

Lotus har hentet teknologi fra Le Mans-og Formel 1-verdenen til bilen, der er opbygget i superlet kulfiber, og som har en motor på hvert hjul, der er styret af et torque vectoring-system, der fordeler kræfterne mellem hjulene lynhurtigt.

Den aerodynamiske raket klarer 0-100 km/t. på under 3 sek., mens 0-300 km/t. nås på under 9 sek. Fik du den? Så der er altså enorme kræfter at tappe af i den 1.680 kg tunge bil, der har en batteripakke på 70 kWh, og som genererer kræfter til elmotoren, der leverer det, som svarer til 2.000 hk.

Rækkevidden på en opladning er pæne 400 km efter den nye, retvisende WLTP-norm. Mens vi er i talafdelingen, kan vi fortælle, at topfarten er 320 km/t., og drejningsmomentet er 1.700 Nm.

Det er kinesiske Geely, som også ejer bl.a. Volvo samt Lynk & Co, der ejer broderparten af Lotus, så der er givetvis fælles teknologi at trække på hen over koncernmærkerne. Helt praktisk er vognen dog bygget i samarbejde med Williams Advanced Engineering, der har erfaring fra både Formel 1 og Formel E.

Opladningen klares også med lyntempo, som er 350 kW, hvilket svarer til Porsche Taycan. Det betyder, at Evija kan lades fuldt op til 80 pct. på 12 min. og helt op på 18 min. Men det vil være muligt at opgradere til hele 800 kW, når teknologien er klar, lyder det fra Lotus. Det betyder, at bilen kan lades helt op på ni minutter. Det er også muligt at udskifte batteripakken, hvis det skulle blive aktuelt at opgradere.

Indendørs har føreren udsigt til en højteknologisk kabine.

Prisen er sat til det, der svarer til 14 mio. kr. før danske afgifter, og der produceres kun 130 stk. af bilen. Før du kommer så vidt, skal du dog lægge et depositum på cirka 2 mio. kr.

Lotus har tidligere meldt ud med en større modeloffensiv. Men det faldt jorden. Denne gang satser mærket så i første omgang på én model, der må siges at se lovende ud.

Publiceret 26 August 2019 16:01

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!