Captur er vokset i længde og bredde, mens der er blevet mere plads i bagagerummet. Teknikken stammer fra den nye Clio.

Captur er vokset i længde og bredde, mens der er blevet mere plads i bagagerummet. Teknikken stammer fra den nye Clio.

Ny fransk crossover er den svære toer

Den nye Renault Captur ligner forgængeren, men den er helt ny fra bunden og kommer også som plug-in hybrid, der kan klare 45 km på ren strøm

Af
Jens Overgaard

biler Det gamle mantra fra filmindustrien om, at det altid er svært at lave en toer, som opfølger til en succes, gælder om nogen steder i bilindustrien. Derfor har der også været filet kanter, før den anden generation af Renault Captur er sendt ud til besigtigelse. Den første generation fra 2013 var nemlig forud for sin tid, og nu hvor klassen af høje crossover-modeller i miniklassen boomer, slippes efterfølgeren løs og skal leve op til samme forventninger.

Kabinen minder om Clio med en ny opretstående central skærm. En svævende midterkonsol rummer gearvælgeren i versioner med automatgear.

Kabinen minder om Clio med en ny opretstående central skærm. En svævende midterkonsol rummer gearvælgeren i versioner med automatgear.

Resultatet ser umiddelbart lovende ud. Den nye Captur, som bygges på samme nye, kompakte CMF-B platform som Clio og bl.a. skal kæmpe mod VW T-Cross, er vokset med hele 11 cm i længden og 2 cm i akselafstand, hvilket giver mere plads i kabinen. Samtidig er gevinsten plads til ekstra 81 liter i bagagerummet, så den lander på maksimalt 536 liter.

Spændende plug-in hybrid

En ny E-Tech plug-in hybrid ser særdeles interessant ud. Her spiller en 1,6 liters motor sammen med et batteri på 9,8 kWh, og den skulle angiveligt kunne klare 45 km på ren strøm, mens den samlede effekt er 150 hk.

Den nye Renault Captur læner sig klart op ad forgængeren, men den er helt ny. Svungne LED-kørelys for og agter er med til at give designet karakter. Fotos: Renault

Den nye Renault Captur læner sig klart op ad forgængeren, men den er helt ny. Svungne LED-kørelys for og agter er med til at give designet karakter. Fotos: Renault

Motorprogrammet spreder sig ellers over tre benzin-og to dieselmotorer. Grundmotoren bliver den trecylindrede 1,0 liters TC-benzinmotor på 100 hk, og den følges af 1,3 liters TCe-motorer på enten 130 hk eller 155 hk. På dieselsiden spiller Captur ud med den firecylindrede 1,5 liters Blue dCi-motor på enten 95 hk eller 115 hk. For både benzin og diesel gælder, at de to høje motoriseringer vil kunne fås med syvtrins automatgear med dobbeltkobling.

Bagsæder kan justeres

Ligesom i den nuværende model vil bagsædet kunne forskydes i længderetningen, så her kan der justeres med 16 cm alt efter behovet for benplads.

Kabinen byder på samme nye fuldt digitale instrumentering som i Clio, hvor en ny opretstående central skærm på 9,3 tommer bliver det centrale midtpunkt.

En slags svævende midterkonsol giver mere luft indendørs, og her monteres gearvælgeren i biler med automatgear, ligesom telefoner, der har mulighed for at blive ladet trådløs op, placeres her.

Captur byder på muligheden for en bred vifte af sikkerhedsudstyr, der bl.a. omfatter adaptiv fartpilot.

Den nye Captur lanceres til efteråret. Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

Publiceret 20 August 2019 13:57

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!