Den store Maybach Pullman Guard er pansret og er nået til Nordkorea på yderst snørklet vis. Foto: Maybach

Den store Maybach Pullman Guard er pansret og er nået til Nordkorea på yderst snørklet vis. Foto: Maybach Daimler AG

Sådan omgår Nordkorea sanktionerne, så diktatoren kan køre Maybach

Diktator Kim Jong-uns Maybach Pullman Guard har været på noget af en omvej for at køre uden om sanktionerne, viser en ny rapport

Af
Christian Schacht

luksus En Maybach er vel nok en af verdens fineste og mest komfortable biler og kan selvfølgelig leveres i pansrede udgaver, så de også honorerer kravene fra statsledere og andre, der har brug for beskyttelse. Alligevel var mange forundrede, inklusive topfolk fra Mercedes-Benz, da Nordkoreas diktator, Kim Jong-un, i foråret begyndte at køre til topmøde med bl a. den amerikanske præsident, Donald Trump, og den russiske præsident, Vladimir Putin, i en håndbygget Maybach Pullman Guard, som han sågar har to af.

Et forhold, der burde være umuligt set i lyset af, at landet er pålagt en lang række sanktioner, der skal lægge pres på Nordkorea, så det opgiver sit atomvåbenprogram.

Lang rejse

Mercedes-Benz har ingen anelse om, hvordan de to biler er kommet til Nordkorea, men en ny undersøgelse af The New York Times og Center for Advanced Defense Studies beskriver bilernes fire måneder lange rejse med stop i mindst fem lande. Rejsen ad landevej, sø og luft begyndte i juni 2018 i Rotterdam, Holland.

Det er uklart, hvem der oprindeligt købte bilerne, og da der ikke er tale om nye biler, har Mercedes-Benz ingen mulighed for at holde øje med salget.

De rejste derefter på fire forskellige skibe og stoppede ved havne i Kina, Japan og Sydkorea, før de tilsyneladende blev fløjet fra Vladivostok, Rusland, til Nordkorea af de samme fragtfly, der fragter Kims biler til udlandsrejser.

Publiceret 05 August 2019 15:44

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!