Den nye Hispano Suiza Carmen er nok mere speciel end køn, men vakte masser af opmærksomhed, da den forleden blev præsenteret i Barcelona. Foto: Hispano Suiza

Den nye Hispano Suiza Carmen er nok mere speciel end køn, men vakte masser af opmærksomhed, da den forleden blev præsenteret i Barcelona. Foto: Hispano Suiza

Ny spansk luksusbil bliver ren elektrisk

Mere end 1.000 hk fra to elmotorer er en del af pakken i den kommende Hispano Suiza Carmen, der efter planen kommer på markedet til næste sommer

Af
Christian Schacht

ny model Hispano Suiza, det spanske bilmærke, der var kendt for at fremstille 12-cylindrede luksusbiler, som kunne konkurrere med Rolls-Royce, når det gjaldt luksus og motorkraft, er på vej med en helt ny model.

Bilerne var blandt det ypperste op til Anden Verdenskrig, men aktiviteterne sluttede i 1946.

Der har siden været spage forsøg på et comeback, men først nu ser det ud til at lykkes.

Forleden fik de lokale og turister i Barcelona nemlig et første kig på sportsvognen, der under navnet Hispano Suiza Carmen fik sin dynamiske debut, da den fuldt elektriske superbil med 1.019 hk gled forbi et udvalg af Barcelonas arkitektoniske perler, herunder Gaudis La Sagrada Familia, Museu Nacional d'Art de Catalunya og det moderne og imponerende Agbar Tower.

Lynhurtig

De første leverancer begynder til juni næste år.

Den kompakte tosæders coupé er rettet mod dem, der vil have markedets nok mest eksorbitante elbil, der næsten kan konkurrere med Bugatti Chiron, for den accelererer til 100 km/t. på under tre sek., mens topfarten dog er elektronisk begrænset til 210 km/t.

Hvad den så koster? Ja, prisen før danske afgifter udgør 13 mio. kr. Og selv om det lyder voldsomt, så er en Bugatti Chiron dobbelt så dyr.

Hele bilen er designet og konstrueret af Barcelona-baserede QEV Technologies, der gør sig i forskning og udvikling af elektriske køretøjer og styrer Mahindra-teamet i Formel E. Virksomheden vil også påtage sig produktionen af Carmenbilerne.

Masser af kulfiber

Modellen siges at være en af de mest "kulfiberintensive biler i verden", og letvægtsmaterialerne gør, at vægten kan holdes på beskedne 1.670 kg, hvilket er meget lavt for en elbil af den kaliber.

Carmens elektriske drivlinje består af en permanent magnet-synkronmotor på lidt over 500 hk på hvert baghjul, mens batteriet på 80 kWh giver en rækkevidde på ca. 400 km, men firmaet arbejder på et større 100 kWh-batteri, der så øger rækkevidden markant. Battericellerne er placeret i en T-form ned gennem kabinen og bag forsæderne.

Selve opladningen foregår med op til 80 kW, hvilket dog ikke imponerer nogen, når en Hyundai Kona Electric kan lade med 100 kW.

Carmen er designet til at blande aggressivitet med klassisk elegance efter at have været inspireret af sin egen H6C Dubonnet Xenia fra 1938.

Næste fase er nu en række omfattende test af køretøjet, i første omgang i det nordlige Catalonien, før man flytter til den verdensberømte Ascari-racerbane til test af højhastighed og svingegenskaber.

FAKTA

Hispano Suizas hovedkvarter, tekniske center og produktionsfaciliteter er alle i Barcelona.

Ejet af den fjerde generation af Suqué Mateu-familien, der byggede mere end 12.000 Hispano Suiza-modeller og 50.000 flymotorer mellem 1904 og 1946.

Publiceret 05 August 2019 15:13

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!