Den sidste VW Beetle er rullet af samlebåndet i mexicanske Puebla. Fotos: Volkswagen

Den sidste VW Beetle er rullet af samlebåndet i mexicanske Puebla. Fotos: Volkswagen

Nu er det endegyldigt slut med den søde Folkevogn

Produktionen af Volkswagen Beetle er stoppet, og det ser ikke ud til, at der kommer en afløser

Af
Christian Schacht

klassiker Nyheden er nærmest umulig at finde på Volkswagens internationale nyhedsside for journalister, og man kan undre sig over, at der ikke er gjort lidt mere ud af at nævne bortfaldet af Beetle, hvoraf den sidste netop er rullet af produktionslinjen i Puebla, Mexico.

Der kom rigtig gang i produktionen af VW Type 1 lige efter Anden Verdenskrig, hvor det i første omgang var englænderne, der stod bag.

Der kom rigtig gang i produktionen af VW Type 1 lige efter Anden Verdenskrig, hvor det i første omgang var englænderne, der stod bag.

Den næste bil, der kører ned ad den gamle Beetle-produktionslinje på Puebla-fabrikken, vil være en SUV til det amerikanske marked, mindre end Tiguan.

Det var sidste år, at det blev annonceret, at produktionen ville stoppe her til sommer, og det var uundgåeligt. Den seneste Beetle, der blev introduceret i 2011, kunne ikke fange fantasien på den måde, som den "nye" Beetle fra 1997 gjorde, begge var dog kun nichebiler i forhold til originalen.

Den gode gamle Type 1 solgte mere end 21,5 mio. eksemplarer, mens New Beetle nåede op på 1,7 mio. stk., og The Beetle fra 2011 kun kom op på 500.000 stk.

Herhjemme har salget af Beetle været stoppet længe, men lige til det sidste har man i mange europæiske lande kunnet købe cabriolet-udgaven.

Final edition

I USA, hvor bilen har været en større succes end i Europa, har amerikanerne kunnet købe ”final edition”-modeller.

Den sidste Beetle var en denimblå coupé med hvide hjul, og den kørte til det lokale Volkswagen-museum i Puebla, mens yderligere to røde biler fortsatte til en VW-samling i USA.

Der er selvfølgelig en chance for, at Beetle kan vende tilbage: ID Buzz, en moderne fortolkning af Type 2 VW-bussen, er bestemt til produktion på VW's elektrificerede platform, og måske der på sigt kunne blive plads til endnu en Beetle, denne gang som ren elbil.

FAKTA

Historien

1936: Den første KDF Wagen vises.

1938: Produktionen af VW Type 1 (den originale boble) går i gang i Wolfsburg.

1941-45: Produktionen omstilles til Kübelwagen, Kommandeurwagen og Schwimmwagen.

1949: Produktionen af Type 1 kommer op i omdrejninger.

Motoren er på 1,1 liter og har 24 hk.

1955: 1 mio. Type 1 er bygget.

1972: Produktionen når 15 mio. Type 1.

1997. New Beetle præsenteres.

2003: Produktionen af Type 1 stopper endeligt, da den sidste Type 1 kører af samlebåndet i Mexico.

2011: The Beetle præsenteres.

2019: Produktionen er stoppet.

Publiceret 05 August 2019 15:24

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!