Det gælder om at have klare linjer, før mekanikeren går i gang med arbejdet. Foto: Colourbox

Det gælder om at have klare linjer, før mekanikeren går i gang med arbejdet. Foto: Colourbox

Sådan undgår du problemer hos forhandleren

Mange stridigheder om reparation eller køb af bil opstår, når forventningerne ikke er afstemt fra begyndelsen

Af
Jens Overgaard

ankenævn Når en aftale om en reparation eller et bilkøb kører af sporet, er der ofte en rød tråd: Parterne har typisk ikke haft en klar aftale, eller der har været forskellige forventninger fra begyndelsen.

Det er temaer, som fylder i stakken af klager hos Ankenævn for biler. Her modtog man i fjor 599 klager fra bilejere, der oplevede problemer med deres værksted eller forhandler.

Mange uenigheder kan undgås, hvis der er en skriftlig aftale, når bilen afleveres, lyder det fra FDM. Foto: Colourbox

Mange uenigheder kan undgås, hvis der er en skriftlig aftale, når bilen afleveres, lyder det fra FDM. Foto: Colourbox

Tre ud af fire sager handler om bilkøb og resten om reparation. I sagerne om bilkøb er parterne i mange tilfælde uenige om, hvordan begreberne garanti og reklamationsret skal tolkes.

Alle bilkøb ved en forhandler er omfattet af købeloven, så der er to års reklamationsret.

Inden for det første halve år formodes det, at eventuelle fejl var til stede ved leveringen. Senere skal køberen påvise dette.

Afstem forventningerne

Tvisten opstår ofte, når køber og sælger går fejl af, hvilke forventninger der er til bilen, lyder det fra Nikolaj Andreasen, der er sekretariatschef hos Ankenævn for biler.

”Hvis man køber en nedslidt bil og har en forventning om, at man vil bruge den som pendlerbil i fem år uden at skulle bruge andet end benzin eller diesel, mens forhandleren inde i sit hoved har en forventning om, at kunden ved, hvad vedkommende går ind til, så handler det om at få afstemt forventningerne fra begge sider fra starten,” siger han.

Generelt kan man forvente mere af en nyere og dyrere bil, og det er således heller ikke alle ting, som går i stykker på en ældre bil, der kan betegnes som mangler.

I sagerne om reparationer er det klassikere som tandremme, gearkasser og turboer, der fylder meget hos klagerne.

Få skriftlig aftale

Ifølge Nikolaj Andreasen opstår konflikten typisk, når der er tvivl om, hvad der skal repareres, eller hvad det må koste. Det kan forebygges med en klar aftale, og er den skriftlig, er den sværest at løbe fra.

Det vigtigste er dog at få talt om tingene fra begyndelsen, påpeger sekretariatschefen. Hos FDM råder Lennart Fogh, der er afdelingschef i bilistorganisationens juridiske rådgivning, så vidt muligt til at få en skriftlig aftale, når bilen afleveres. Og det gælder, uanset om der er tale om service, undersøgelse eller reparation.

”Det er bedre at bruge få minutter på at forberede sig frem for at bruge et år på at rydde op. Skriftlighed er den bedste måde at undgå misforståelser på. Så er der ingen tvivl om, hvilken pris der er aftalt,” siger han.

Ankenævn for biler er oprettet af den danske bilbranche og FDM.

Nævnet behandler klager i forbindelse med køb af nye og brugte biler for over 10.000 kroner og værkstedsregninger på mere end 1500 kroner. Klager indgives på nettet, og det koster 400 kroner.

Publiceret 01 July 2019 10:14

DEBAT: 3.d – verdens sødeste studenter

Da vores datter for nogle uger siden sprang ud som student fra Frederikssund Gymnasium, var glæden stor, men den blev hurtigt iblandet bekymring, når talen faldt på den traditionsrige vogntur med besøg i hjemmene.

Det skortede nemlig ikke på advarsler, bitre erfaringer og rædselshistorier fra nær og fjern om studenterklasser, der med druk, svineri og tøjlesløs adfærd havde hærget de små hjem, mens hændervridende forældre sagesløse så til, og utallige var derfor opfordringerne til at afvikle seancen med de vilde horder i haven og ikke under nogen omstændigheder indenfor.

Således bevæbnet med gruopvækkende øjenvidneberetninger grublede vi i nogle dage over, hvordan vi skulle gribe studenterbesøget an.

Til slut valgte vi at tage imod de nybagte studenter på præcis samme måde som alle vore andre gæster, - inden døre og uden at flytte indbo og løsøre!

Og lad det være skrevet med flammeskrift! Alle dystre spådomme og bange anelser blev gjort til skamme, for studenternes besøg var en oplevelse for livet, vi med glæde tænker tilbage på.

Smilende, fornuftige og velopdragne unge indfandt sig i god ro og orden på vores matrikel, hvorefter der blev hygget og sludret.

Alle gav høfligt hånd, både da de kom og gik, og der blev takket for maden og invitationen til at gæste vores hjem! Vi var imponerede!

3.d, - I er skønne unge mennesker, som gør jeres familier ære!

Da vi ikke kan rose jer personligt for en forbilledlig opførsel, håber vi, vores budskab når jer på denne måde. 1000 tak for jeres besøg og måde at være på!

Vi er stolte af jer og medgiver jer alle vore bedste anbefalinger!Vær altid velkomne hos os en anden gang og lykke til i livet fremover, - jer skal det nok gå godt.

DEBAT: Et fælles ansvar

Et klimafokus uden historisk fortilfælde har i den grad sat dagsordenen for en stor del af debatten ved de nu overståede valg.

Ja ja nok har spørgsmålet om indvandring stjålet det største rampelys, trods mere fokus på tonen end indholdet, men det med klimaet er jo også bare lidt mere uhåndgribeligt, lidt mindre aktuelt lige nu og så kræver det unægteligt lidt mere samarbejde fra cirka 7 milliarder andre mennesker.

Til gengæld behøver vi her ikke kun bede andre om at finde en løsning, vi får selv lov at være en del af den. For du og jeg har akkurat ligeså stort et ansvar overfor de 7 milliarder, som de hver især har overfor os.

Så med krydserne sat og fingrene krydset er det måske på tide, at overveje hvad vi selv kan gøre de næste 4 år, inden vi igen får mulighed for stemme en ny flok noble klimariddere til en plads ved den runde jord. Jeg kunne f.eks. tage mig sammen og slukke motoren, når jeg for 8. gang på en uge holder 10 min. i tomgang, og venter på at Kronprins Frederiks Bro går ned.

Og når nu bilen er slukket og dermed også den dejlige aircondition, kunne jeg jo bruge de 10 min på at bevæge mig ud i den friske luft, og bede de 30 biler der holder foran mig om at gøre det samme.

Med lidt held når jeg også at gribe et par McDonald’s-poser og en enkelt grænsehandlet dåsecola på vejen, som jeg pænt kan levere tilbage til de billister, der uheldigvis har tabt dem. Det er jo synd, hvis den gode klimasamvittighed de lige har opnået ved at stemme miljøvenligt, skal ødelægges af den slags uheld...

Det efterlader blot håbet om at både nutidens og fremtidens beslutningstagere, i disse for hvort klima så svære tider, erkender nødvendigheden af en ukuelig politisk stålsathed, og måske på 100-års dagen for all-time mesteren i denne disciplin Winston Churchills hyldest til RAF, med rette tillader sig at kopiere og omskrive hans bevingede ord til en konklusion på en samlet verdens klimaindsats.

“Aldrig har så mange haft så mange at takke for så meget”