Den nye løveunge fra Peugeot er stilren og vil kunne fås med et hav af nye infotainment- og sikkerhedssystemer. Foto: Peugeot

Den nye løveunge fra Peugeot er stilren og vil kunne fås med et hav af nye infotainment- og sikkerhedssystemer. Foto: Peugeot © PEUGEOT

Peugeot 2008 kommer i skarpt designer-snit

Den nye generation af den høje Peugeot 2008 bliver et stilrent bud i crossover-klassen for minibiler og lanceres med eldrift

Af
Jens Overgaard

ny bil Der er dømt elegant fransk designersnit for alle pengene, når den nye Peugeot 2008 lander herhjemme i starten af næste år. Modellen, der har klare tråde til både den større 3008 og den nye 208, tegner nemlig til at blive et af de mest elegante bud i crossover-klassen for minibiler, der bl.a. tæller skarpe konkurrenter som den nye VW T-Cross, PSA's egen Citroën C3 Aircross og den kommende nye Renault Captur. Derfor er det også en meget vigtig model for den franske koncern.

Udspillet fra Peugeot omfatter også en elektrisk version kaldet e-2008. Den har ligesom den elektriske e-208 et batteri på 50 kWh og en elmotor på 100 kW svarende til 136 hk.

Det giver en rækkevidde på op til 310 km efter WLTP-skalaen, hvilket er en snes km kortere end e-208.

3D-cockpit

Den praktiske bil er med sine 4,30 meter og en akselafstand på 2,60 meter en del større end den gamle model med rødder tilbage til 2013. Den er baseret på PSA Groups nyeste platform, CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B-og C-segment biler. Som navnet antyder kan den tilpasses og justeres i forhold til dimensioner og motorvarianter.

Den vokser også i bagagerummet og klarer pæne 434 liter agterude, hvor bunden kan indstilles i to positioner, så gulvet kan blive helt plant, når bagsædet er lagt ned. Folkene bag har også videreudviklet på Peugeots i-Cockpit. Det består af et kompakt sportsrat, "tangent"-knapper samt en berøringsskærm på 5, 7 eller 10 tommer. De, som vil mere, kan opgradere med et nyt 3D-instrumentpanel, hvor den vigtigste information vises i hologramform i førerens synsfelt. Jo vigtigere informationen er, desto tættere er den på førerens synsfelt.

Hightech-udstyr

Den nye lille, høje bil kan fås med en lang stribe af de nyeste sikkerheds-og infotainmentsystemer.

Det gælder bl. a. den nyeste generation af nødbremse, som kan se fodgængere og cyklister i mørke og ved op til 140 km/ t. Men her er også vejbaneassistent, hvor man kan angive bilens placering i vejbanen, udvidet skiltegenkendelse, som også omfatter stop-og forbudsskilte, og køassistent sammen med automatisk gearkasse.

Mulighederne omfatter også adaptivt baglys, som selv indpasser baglyset efter forhold som f. eks. tåge og trådløs opladning af telefonen. Motorprogrammet udrulles med tre trecylindrede 1,2 liters Puretech-motorer på 100 hk, 130 hk og 155 hk samt to firecylindrede 1,5 liters dieselmotorer på 100 hk og 130 hk. Her parres de største benzin-og dieselversioner altid med en ottetrins automatgearkasse.

Der foreligger ikke oplysninger om danske priser eller udstyr for den nye Peugeot 2008.

Publiceret 01 July 2019 10:40

DEBAT: 3.d – verdens sødeste studenter

Da vores datter for nogle uger siden sprang ud som student fra Frederikssund Gymnasium, var glæden stor, men den blev hurtigt iblandet bekymring, når talen faldt på den traditionsrige vogntur med besøg i hjemmene.

Det skortede nemlig ikke på advarsler, bitre erfaringer og rædselshistorier fra nær og fjern om studenterklasser, der med druk, svineri og tøjlesløs adfærd havde hærget de små hjem, mens hændervridende forældre sagesløse så til, og utallige var derfor opfordringerne til at afvikle seancen med de vilde horder i haven og ikke under nogen omstændigheder indenfor.

Således bevæbnet med gruopvækkende øjenvidneberetninger grublede vi i nogle dage over, hvordan vi skulle gribe studenterbesøget an.

Til slut valgte vi at tage imod de nybagte studenter på præcis samme måde som alle vore andre gæster, - inden døre og uden at flytte indbo og løsøre!

Og lad det være skrevet med flammeskrift! Alle dystre spådomme og bange anelser blev gjort til skamme, for studenternes besøg var en oplevelse for livet, vi med glæde tænker tilbage på.

Smilende, fornuftige og velopdragne unge indfandt sig i god ro og orden på vores matrikel, hvorefter der blev hygget og sludret.

Alle gav høfligt hånd, både da de kom og gik, og der blev takket for maden og invitationen til at gæste vores hjem! Vi var imponerede!

3.d, - I er skønne unge mennesker, som gør jeres familier ære!

Da vi ikke kan rose jer personligt for en forbilledlig opførsel, håber vi, vores budskab når jer på denne måde. 1000 tak for jeres besøg og måde at være på!

Vi er stolte af jer og medgiver jer alle vore bedste anbefalinger!Vær altid velkomne hos os en anden gang og lykke til i livet fremover, - jer skal det nok gå godt.

DEBAT: Et fælles ansvar

Et klimafokus uden historisk fortilfælde har i den grad sat dagsordenen for en stor del af debatten ved de nu overståede valg.

Ja ja nok har spørgsmålet om indvandring stjålet det største rampelys, trods mere fokus på tonen end indholdet, men det med klimaet er jo også bare lidt mere uhåndgribeligt, lidt mindre aktuelt lige nu og så kræver det unægteligt lidt mere samarbejde fra cirka 7 milliarder andre mennesker.

Til gengæld behøver vi her ikke kun bede andre om at finde en løsning, vi får selv lov at være en del af den. For du og jeg har akkurat ligeså stort et ansvar overfor de 7 milliarder, som de hver især har overfor os.

Så med krydserne sat og fingrene krydset er det måske på tide, at overveje hvad vi selv kan gøre de næste 4 år, inden vi igen får mulighed for stemme en ny flok noble klimariddere til en plads ved den runde jord. Jeg kunne f.eks. tage mig sammen og slukke motoren, når jeg for 8. gang på en uge holder 10 min. i tomgang, og venter på at Kronprins Frederiks Bro går ned.

Og når nu bilen er slukket og dermed også den dejlige aircondition, kunne jeg jo bruge de 10 min på at bevæge mig ud i den friske luft, og bede de 30 biler der holder foran mig om at gøre det samme.

Med lidt held når jeg også at gribe et par McDonald’s-poser og en enkelt grænsehandlet dåsecola på vejen, som jeg pænt kan levere tilbage til de billister, der uheldigvis har tabt dem. Det er jo synd, hvis den gode klimasamvittighed de lige har opnået ved at stemme miljøvenligt, skal ødelægges af den slags uheld...

Det efterlader blot håbet om at både nutidens og fremtidens beslutningstagere, i disse for hvort klima så svære tider, erkender nødvendigheden af en ukuelig politisk stålsathed, og måske på 100-års dagen for all-time mesteren i denne disciplin Winston Churchills hyldest til RAF, med rette tillader sig at kopiere og omskrive hans bevingede ord til en konklusion på en samlet verdens klimaindsats.

“Aldrig har så mange haft så mange at takke for så meget”