Den nye løveunge fra Peugeot er stilren og vil kunne fås med et hav af nye infotainment- og sikkerhedssystemer. Foto: Peugeot

Den nye løveunge fra Peugeot er stilren og vil kunne fås med et hav af nye infotainment- og sikkerhedssystemer. Foto: Peugeot © PEUGEOT

Peugeot 2008 kommer i skarpt designer-snit

Den nye generation af den høje Peugeot 2008 bliver et stilrent bud i crossover-klassen for minibiler og lanceres med eldrift

Af
Jens Overgaard

ny bil Der er dømt elegant fransk designersnit for alle pengene, når den nye Peugeot 2008 lander herhjemme i starten af næste år. Modellen, der har klare tråde til både den større 3008 og den nye 208, tegner nemlig til at blive et af de mest elegante bud i crossover-klassen for minibiler, der bl.a. tæller skarpe konkurrenter som den nye VW T-Cross, PSA's egen Citroën C3 Aircross og den kommende nye Renault Captur. Derfor er det også en meget vigtig model for den franske koncern.

Udspillet fra Peugeot omfatter også en elektrisk version kaldet e-2008. Den har ligesom den elektriske e-208 et batteri på 50 kWh og en elmotor på 100 kW svarende til 136 hk.

Det giver en rækkevidde på op til 310 km efter WLTP-skalaen, hvilket er en snes km kortere end e-208.

3D-cockpit

Den praktiske bil er med sine 4,30 meter og en akselafstand på 2,60 meter en del større end den gamle model med rødder tilbage til 2013. Den er baseret på PSA Groups nyeste platform, CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B-og C-segment biler. Som navnet antyder kan den tilpasses og justeres i forhold til dimensioner og motorvarianter.

Den vokser også i bagagerummet og klarer pæne 434 liter agterude, hvor bunden kan indstilles i to positioner, så gulvet kan blive helt plant, når bagsædet er lagt ned. Folkene bag har også videreudviklet på Peugeots i-Cockpit. Det består af et kompakt sportsrat, "tangent"-knapper samt en berøringsskærm på 5, 7 eller 10 tommer. De, som vil mere, kan opgradere med et nyt 3D-instrumentpanel, hvor den vigtigste information vises i hologramform i førerens synsfelt. Jo vigtigere informationen er, desto tættere er den på førerens synsfelt.

Hightech-udstyr

Den nye lille, høje bil kan fås med en lang stribe af de nyeste sikkerheds-og infotainmentsystemer.

Det gælder bl. a. den nyeste generation af nødbremse, som kan se fodgængere og cyklister i mørke og ved op til 140 km/ t. Men her er også vejbaneassistent, hvor man kan angive bilens placering i vejbanen, udvidet skiltegenkendelse, som også omfatter stop-og forbudsskilte, og køassistent sammen med automatisk gearkasse.

Mulighederne omfatter også adaptivt baglys, som selv indpasser baglyset efter forhold som f. eks. tåge og trådløs opladning af telefonen. Motorprogrammet udrulles med tre trecylindrede 1,2 liters Puretech-motorer på 100 hk, 130 hk og 155 hk samt to firecylindrede 1,5 liters dieselmotorer på 100 hk og 130 hk. Her parres de største benzin-og dieselversioner altid med en ottetrins automatgearkasse.

Der foreligger ikke oplysninger om danske priser eller udstyr for den nye Peugeot 2008.

Publiceret 01 July 2019 10:40

DEBAT: Træer skal redde klimaet – i Frederikssund fælder man dem!

DEBAT Klimaudfordringen er en af vor tids største problemstillinger, og mere skov på jordkloden vil i fremtiden spille en væsentlig rolle for reduceringen af CO2.

2015, 2016, 2017 og 2018 er som de varmeste år målt nogensinde en direkte konsekvens af klimaforandringerne og kræver handling. CO2-udledningen må reduceres og CO2 trækkes ud af luften ved bevaring og nyplantning af skov, da skove er det mest effektive middel til at opsuge drivhusgasser.

FN anbefaler, at der plantes mere skov i verden for at opsamle CO2, så skov spiller en nøglerolle, hvis globale klimamål skal nås.

Herhjemme kulminerer kampagnen ”Plant et træ” med et tv-show lørdag d. 14/9 2019, hvor målet er at plante 1 million træer i Danmark.Danmark er et af de lande i Europa, som har relativt mindst skov. Med kun 14% er det af særligt stor vigtighed, at eksisterende skov i Danmark bevares, og ny skov etableres. Det forekommer derfor paradoksalt, at Frederikssund Kommune tillader fældning af skoven ved Thorstedlund for at give plads til højhusbyggeri, mens resten af Danmark og andre lande går i modsat retning.

I årevis har man i Frederikssund fældet træer med hård hånd, så der i dag er væsentlig mindre skovvækst tilbage end tidligere, uagtet at netop natur er trækplaster for tilflyttere, som man angler så meget efter.

Det er ingen kunst at ødelægge naturen og opføre betonmastodonter pga. kortsigtede økonomiske hensyn.

Det er derimod en kunst at bevare naturen for eftertiden, så jeg skal bede Byrådet se med alvor på fældning af skoven ved Thorstedlund og understrege, at den er uigenkaldelig! Et gabende grimt ar i fjordskråningen fyldt ud af betonbyggeri vil for evigt stå som en skamstøtte over beslutningstagerne i kommunen.

Lad såvel skov som dyreliv på Thorstedlund leve!