BMW 3-serie Touring er skabt målrettet efter mærkets design-signaturer. Det betyder, at du også på stationcar-modellen finder det berømte Hofmeister-knæk i hjørnet af bagruden. Foto: BMW

BMW 3-serie Touring er skabt målrettet efter mærkets design-signaturer. Det betyder, at du også på stationcar-modellen finder det berømte Hofmeister-knæk i hjørnet af bagruden. Foto: BMW

Bilen, som BMW-fans har ventet på

Stationcar-udgaven af den nye BMW 3-serie er klar i atletisk outfit og kommer til september. Plug-in hybrid, der kører 63 km på ren el, lanceres i 2020

Af
Jens Overgaard

biler Filosofien er den samme, men der er sket masser af ændringer både inde og ude i den nye BMW 3-serie Touring, som det sydtyske mærke nu løfter sløret for.

Modellen, der fremstår lige så fit som sedanversionen, lover godt for femte generation af den pænt sælgende firmaklasse-stationcar, som lander herhjemme til september.

Touring set forfra. Foto: BMW

Touring set forfra. Foto: BMW

Over en kam er den nye generation vokset en tand på alle ledder og har fået lidt længere akselafstand og sporvidde, mens instrumentering, infotainment, sikkerhedssystemer, undervogn og teknik er ført up to date.

På den praktiske front er bagagerummet i stationcaren vokset med fem liter, når bagsædet er i brug, og 10 liter, når det er nede. Det giver plads til mål, der hedder henholdsvis 500 liter og 1.510 liter.

Men rummålene er lidt større end i både Audi A4 Avant og Mercedes C-Klasse stationcar.

Automatisk åbning af bagklappen samt separat åbning af bagruden, som giver en lettere adgang til bagagerummet, er standard.

Kendt "Hofmeister-knæk"

Kendere vil også spotte samspillet mellem taglinjen og et nyt rudedesign, som afrundes af BMW's karakteristiske "Hofmeister-knæk" ved bagerste siderude. Det er et designtræk, som findes på en række modeller, og som er navngivet efter Wilhelm Hofmeister, der var designchef hos BMW fra 1955-1970.

Motoropstillingen omfatter fra starten en benzin-og to dieselmotorer, der yder henholdsvis 258 hk samt 190 hk og 265 hk. Men fra november udvides programmet med yderligere en benzinmotor på 184 hk samt den sekscylindrede benzinmotor i BMW M340i xDrive Touring med 374 hk.

Her vil 320d med 190 hk og 320i med 184 hk være nogle af de mest interessante set med danske briller.

Fra næste sommer kommer plug-in hybriden 333e Touring med en samlet ydelse på 252 hk, og som kan køre 63 km på ren el.

Mange hjælpesystemer

Listen over assistentsystemer matcher sedanen og er lang som pakkelisten til en sommerferietur.

Touring-modellen har som standard "Speed Limit Info", advarsel for vognbaneskift samt nødbremse og kollisionsadvarsel for fodgængere og cyklister. Som tilvalg fås parkeringsassistent.

Denne pakke indeholder også bakkeassistenten "Reversing Assistant", som automatisk gemmer de sidst kørte 50 meter med op til 35 km/ t. Det betyder, at bilen selv kan styre gennem skæve vinkler og smalle passager.

Man kan også bestille digital instrumentering med BMW Live Cockpit Professional og det talestyrede BMW Intelligent Personal Assistant.

Publiceret 24 June 2019 13:40

DEBAT: 3.d – verdens sødeste studenter

Da vores datter for nogle uger siden sprang ud som student fra Frederikssund Gymnasium, var glæden stor, men den blev hurtigt iblandet bekymring, når talen faldt på den traditionsrige vogntur med besøg i hjemmene.

Det skortede nemlig ikke på advarsler, bitre erfaringer og rædselshistorier fra nær og fjern om studenterklasser, der med druk, svineri og tøjlesløs adfærd havde hærget de små hjem, mens hændervridende forældre sagesløse så til, og utallige var derfor opfordringerne til at afvikle seancen med de vilde horder i haven og ikke under nogen omstændigheder indenfor.

Således bevæbnet med gruopvækkende øjenvidneberetninger grublede vi i nogle dage over, hvordan vi skulle gribe studenterbesøget an.

Til slut valgte vi at tage imod de nybagte studenter på præcis samme måde som alle vore andre gæster, - inden døre og uden at flytte indbo og løsøre!

Og lad det være skrevet med flammeskrift! Alle dystre spådomme og bange anelser blev gjort til skamme, for studenternes besøg var en oplevelse for livet, vi med glæde tænker tilbage på.

Smilende, fornuftige og velopdragne unge indfandt sig i god ro og orden på vores matrikel, hvorefter der blev hygget og sludret.

Alle gav høfligt hånd, både da de kom og gik, og der blev takket for maden og invitationen til at gæste vores hjem! Vi var imponerede!

3.d, - I er skønne unge mennesker, som gør jeres familier ære!

Da vi ikke kan rose jer personligt for en forbilledlig opførsel, håber vi, vores budskab når jer på denne måde. 1000 tak for jeres besøg og måde at være på!

Vi er stolte af jer og medgiver jer alle vore bedste anbefalinger!Vær altid velkomne hos os en anden gang og lykke til i livet fremover, - jer skal det nok gå godt.

DEBAT: Et fælles ansvar

Et klimafokus uden historisk fortilfælde har i den grad sat dagsordenen for en stor del af debatten ved de nu overståede valg.

Ja ja nok har spørgsmålet om indvandring stjålet det største rampelys, trods mere fokus på tonen end indholdet, men det med klimaet er jo også bare lidt mere uhåndgribeligt, lidt mindre aktuelt lige nu og så kræver det unægteligt lidt mere samarbejde fra cirka 7 milliarder andre mennesker.

Til gengæld behøver vi her ikke kun bede andre om at finde en løsning, vi får selv lov at være en del af den. For du og jeg har akkurat ligeså stort et ansvar overfor de 7 milliarder, som de hver især har overfor os.

Så med krydserne sat og fingrene krydset er det måske på tide, at overveje hvad vi selv kan gøre de næste 4 år, inden vi igen får mulighed for stemme en ny flok noble klimariddere til en plads ved den runde jord. Jeg kunne f.eks. tage mig sammen og slukke motoren, når jeg for 8. gang på en uge holder 10 min. i tomgang, og venter på at Kronprins Frederiks Bro går ned.

Og når nu bilen er slukket og dermed også den dejlige aircondition, kunne jeg jo bruge de 10 min på at bevæge mig ud i den friske luft, og bede de 30 biler der holder foran mig om at gøre det samme.

Med lidt held når jeg også at gribe et par McDonald’s-poser og en enkelt grænsehandlet dåsecola på vejen, som jeg pænt kan levere tilbage til de billister, der uheldigvis har tabt dem. Det er jo synd, hvis den gode klimasamvittighed de lige har opnået ved at stemme miljøvenligt, skal ødelægges af den slags uheld...

Det efterlader blot håbet om at både nutidens og fremtidens beslutningstagere, i disse for hvort klima så svære tider, erkender nødvendigheden af en ukuelig politisk stålsathed, og måske på 100-års dagen for all-time mesteren i denne disciplin Winston Churchills hyldest til RAF, med rette tillader sig at kopiere og omskrive hans bevingede ord til en konklusion på en samlet verdens klimaindsats.

“Aldrig har så mange haft så mange at takke for så meget”