Der kan være penge at spare ved at købe dæk på nettet. Men hvis de kan blive en dyr og besværlig affære, hvis der opstår problemer. Foto: Dækbranchen Danmark

Der kan være penge at spare ved at købe dæk på nettet. Men hvis de kan blive en dyr og besværlig affære, hvis der opstår problemer. Foto: Dækbranchen Danmark

Pas på, når du køber dæk på nettet - det kan blive dyrt

Det kan være fristende at gå på jagt efter billigt fodtøj til bilen på nettet. Men vær opmærksom. Der er mange faldgruber, og det kan blive langt mere besværligt, end når man bestiller en ny trøje eller et par sko på nettet

Af
Jens Overgaard

faldgruber Vi har taget nethandlen til os, og det kan måske også virke naturligt at tage en tur gennem hjemmesiderne fra de store dæksupermarkeder, der reklamerer på nettet, når slidmønstret på den firehjulede begynder at være nede.

Men der er en række ting, du skal overveje, før du trykker på bestillingsknappen.

"Helt grundlæggende er der de samme fordele ved at handle dæk på nettet som ved andre varer. Man kan se, hvordan priser og konkurrence er, lede efter gode tilbud og få et overblik over, hvad der er op og ned. Men hvis handlen ikke går snorlige, så kan det blive både besværligt og dyrt," konstaterer Lennart Fogh, som er afdelingschef for juridisk rådgivning hos FDM.

Der er nemlig flere klare forskelle, end hvis man f.eks. købte et par sko. Bag hjemmesiderne, som for det meste har en dk-adresse, gemmer der sig firmaer i andre dele af Europa.

Svært at placere ansvar

Dækkene bliver monteret af et dansk værksted, som man selv skal finde, og hvis der skulle opstå et problem med dækkene, kan det blive svært at placere ansvaret. Samtidig kan det også blive dyrt, kompliceret og ikke mindst tidskrævende at skulle fragte evt. problemdæk retur.

"Hvis man oplever, at et dæk f.eks. rumler, kan problemet måske ligge i enten dækket, monteringen, afbalanceringen eller bilen, og her kan det blive svært at placere ansvaret, og hvem der skal betale for omkostningerne med afmontering og returnering. Her er man mere sikret ved at have det hele samlet ét sted, som kan være et værksted eller dækcenter, omend det kan være en dyrere løsning," siger Lennart Fogh.

Volker Nitz, som er direktør i Dækbranchen Danmark, har set eksempler på folk, som har bestilt dæk, som man troede passede til en personbil, men som viste sig at være til en varevogn, mens andre har måttet vente længe ved reklamationssager.

"Udfordringen er, hvor man skal henvende sig, hvis noget går galt. Og hvad skal man gøre, hvis man skal undvære et dæk i otte uger, mens det reklamationsbehandles? Her er det bedre at købe dækket et sted, hvor det også monteres, så man kan få råd og vejledning og har ét sted at henvende sig," siger Volker Nitz.

FDM får jævnligt henvendelser fra medlemmer, der har spørgsmål omkring køb af dæk på udenlandske hjemmesider.

"Masser af folk har gode erfaringer med at købe dæk på nettet. Men man skal være 100 pct. sikker på, hvad man går efter, det kan være dyrt og vanskeligt at returnere ved fejlkøb, og så være indstillet på at gøre noget benarbejde. Samtidig skal man gøre op med sig selv, hvor stor ens risikovillighed er. Hvis det går godt, kan man måske spare nogle penge, men hvis der er problemer, slår det hårdere," siger Lennart Fogh.

Publiceret 20 May 2019 15:20

Barok i kirken

Onsdag den 3. juli lyder der velklingende barokmusik, som kan nydes i de helt rigtige omgivelser under Skibby Kirkes store hvælv, der gengiver stemningen og atmosfæren i musikken helt tæt på publikum.

Koncerten begynder klokken kl. 19.30, og du kan høre et helt nyt program med Bachs berømte Dobbeltkoncert for fløjte, barokviolin og cembalo, Vivaldis koncert "L'estro armonico” – Den harmoniske have, Couperins "Le Tic Toc Choc" – Vækkeuret, der løb løbsk! og ikke nok med det - Daquins "Le coucou" Gøgen, der ikke ville holde op med at kukke!

Programmet spilles af den italienske barokviolinist Roberto Falcone, fløjtenisten Mogens Friis og den svenske cembalist Anders Danman. Alle tre musikere er af international klasse med omfattende koncertvirksomhed både i Skandinavien og det øvrige Europa.