Steen Meldgaard fra Garia med en af de City EC-modeller, som skal være med til at bane vejen for den danske producent af elektriske varevogne. Foto: Jens Overgaard

Steen Meldgaard fra Garia med en af de City EC-modeller, som skal være med til at bane vejen for den danske producent af elektriske varevogne. Foto: Jens Overgaard

Dansk bilfabrik har store forventninger til ny, praktisk elbil

Der bliver et stort behov for små elektriske og praktiske varebiler inden for de kommende år, forudser Garia, der producerer elektriske ladbiler fra fabrikken i Viborg

Af
Jens Overgaard

produktion Danmark har i stilhed fået en større bilproduktion i gang, og mulighederne er store i en verden, der for alvor er ved at omstille sig til elektriske biler.

Det er nemlig batterier, som er hjertet i de køretøjer, som forlader produktionshallerne hos Garia i Viborg, der ellers har slået sit navn fast som producent af golfbiler i den eksklusive ende, men de seneste tre-fire år har gearet op for såkaldte Utility-køretøjer.

Det er små ladvogne, som kan bygges op til ethvert formål, og som der er kommet gang i produktionen af i Viborg.

Her bygges der samlet set 1.000 køretøjer om året, når både golfbiler og Utility-køretøjer tages med. En stor ordre til Post Nord på hele 1.200 biler over en årrække har været med til at sætte yderligere gang i produktionen.

To grupper

Erhvervskøretøjerne er delt op i to hovedgrupper, der hedder "facility management" og "last mile delivery" og retter sig henholdsvis mod f.eks. kommuner, parker, boligforeninger og gartnere samt firmaer inden for nærdistribution som pakkepostfirmaer som UPS eller Post Nord. Derudover har Facebook købt fire biler til det nye, store datacenter på Fyn.

Viften af muligheder for firmaet er bred, vurderer Steen Meldgaard, som er international key account manager hos Garia. Det sker, i takt med at politikerne i en række byer stiller krav om miljøvenlig og emissionsfri transport ved indkøb af køretøjer til offentlige myndigheder, som det bl. a. netop er sket i København.

"Der er også opgaver med transport, som skal løses inde i byerne. Og her har man i dag i stort omfang kun de gamle dieseldrevne biler, som man efterhånden er ved at få øje på. Vores elbiler er ikke alene mere miljøvenlige, de er også billigere," siger Steen Meldgaard.

Priserne for Garia Utility-modellerne afhænger meget af rækkevidde og cargo-kassen. De ligger fra 14.000 euro - eller 105.000 kr. plus moms for den billigste model til 34.000 euro eller 254.000 kr. plus moms for den dyreste.

Rent praktisk foregår produktionen ved, at man her samler bilerne med dele fra en række underleverandører.

Jysk investerede for en halv snes år siden i Garia. Jacob Brunsborg, der er søn af erhvervsmanden Lars Larsen, er i dag en del af firmaet.

Siden har Jysk og Lars Larsen sat yderligere midler i firmaet, som har haft en række år med røde tal i millionstørrelsen.

FAKTA

Garia:

    Har hovedsæde i Greve og produktion i Viborg sammen med JP Group.

    Produktionen er på omkring 1.000 køretøjer om året, fordelt på golfbiler og Utility-køretøjer til erhverv.

    Garia har også produktion af golfbiler i amerikanske Houston, Texas.

Publiceret 30 April 2019 14:05

DEBAT: 3.d – verdens sødeste studenter

Da vores datter for nogle uger siden sprang ud som student fra Frederikssund Gymnasium, var glæden stor, men den blev hurtigt iblandet bekymring, når talen faldt på den traditionsrige vogntur med besøg i hjemmene.

Det skortede nemlig ikke på advarsler, bitre erfaringer og rædselshistorier fra nær og fjern om studenterklasser, der med druk, svineri og tøjlesløs adfærd havde hærget de små hjem, mens hændervridende forældre sagesløse så til, og utallige var derfor opfordringerne til at afvikle seancen med de vilde horder i haven og ikke under nogen omstændigheder indenfor.

Således bevæbnet med gruopvækkende øjenvidneberetninger grublede vi i nogle dage over, hvordan vi skulle gribe studenterbesøget an.

Til slut valgte vi at tage imod de nybagte studenter på præcis samme måde som alle vore andre gæster, - inden døre og uden at flytte indbo og løsøre!

Og lad det være skrevet med flammeskrift! Alle dystre spådomme og bange anelser blev gjort til skamme, for studenternes besøg var en oplevelse for livet, vi med glæde tænker tilbage på.

Smilende, fornuftige og velopdragne unge indfandt sig i god ro og orden på vores matrikel, hvorefter der blev hygget og sludret.

Alle gav høfligt hånd, både da de kom og gik, og der blev takket for maden og invitationen til at gæste vores hjem! Vi var imponerede!

3.d, - I er skønne unge mennesker, som gør jeres familier ære!

Da vi ikke kan rose jer personligt for en forbilledlig opførsel, håber vi, vores budskab når jer på denne måde. 1000 tak for jeres besøg og måde at være på!

Vi er stolte af jer og medgiver jer alle vore bedste anbefalinger!Vær altid velkomne hos os en anden gang og lykke til i livet fremover, - jer skal det nok gå godt.