Et bakkamera-sæt med trådløs analog forbindelse. Her er kamera og en skærm på fem tommer til små 1.300 kr. plus montering. Foto: Specialkamera.dk

Et bakkamera-sæt med trådløs analog forbindelse. Her er kamera og en skærm på fem tommer til små 1.300 kr. plus montering. Foto: Specialkamera.dk

Bakkamera: Sådan får du øjne i nakken

Selv om din bil ikke er født med bakkamera, kan du for få penge opgradere til bedre sikkerhed i hverdagen. Priserne ligger fra 500-5.000 kr., alt efter ambitionsniveau

Af
Jens Overgaard

sikkerhed Der er få beslutninger, der er så uigenkaldelige, som når du sætter krydser i udstyrslisten ved køb af ny bil. Men fortvivl ikke, hvis du glemmer noget.

Nogle mangler kan der nemlig rettes op på.

Det gælder f.eks. nyttigt sikkerhedsudstyr som bakkamera, der med tiden kan være blevet mere relevant, hvis du f.eks. har fået flere indkøbsture, er blevet besværet med alderen, eller du simpelthen har fortrudt og bare vil have mere overblik over indkørslen. Det kan også være en fordel, hvis du skal bakke med trailer.

Et bakkamera kan nemlig sagtens eftermonteres.

Bedre overblik

Der er dog flere ting, som du skal gøre dig klart før købet, lyder det fra Henrik Fosgerau, der er indehaver af specialkamera. dk, som er en Danmarks største butikker for kameraer i alle afskygninger.

Han sælger i stor udstrækning til professionelle som vognmænd med varevogne og lastbiler samt til friluftsfolk med en stor autocamper eller heste-og bådtrailer. Men der kommer også private forbi.

"De private, som køber, er oftest ældre mennesker eller folk, som f.eks. har problemer med at dreje hovedet. Men det kan også være folk, der har købt en så stor bil, at de finder ud af, at det vil være en god idé at få hjælp af et kamera," siger Henrik Fosgerau.

Du skal bl. a. vurdere størrelsen på skærmen, og om forbindelsen mellem skærmen skal være med ledning, trådløs analog eller trådløs digital.

Som udgangspunkt skal du gå uden om sæt med ledning og sigte efter en trådløs forbindelse og så finde en skærm, som mindst er på fem tommer, hvilket svarer til den størrelse, mange skærme fra navigationsanlæg tidligere har haft.

Det er nemlig et omfattende arbejde at trække en ledning gennem bilen, mens skærmen skal være af en vis størrelse, for at du kan orientere dig.

De trådløse forbindelser fås både som analoge og digitale. Et digitalt signal er mere stabilt, men kamera og sender fylder også mere. Ifølge Henrik Fosgerau virker det analoge signal lige så godt.

Her kan dog være risiko for, at der kommer signalforstyrrelser fra f.eks. overvågningskameraer, mens rækkevidden ikke er så lang som med de digitale kameraer, der altså har krypterede signaler.

Selve kameraet kan typisk monteres på nummerpladerammen.

Det skal dog have strøm, som hentes fra baklyset. Og her kan du blive nødt til at alliere dig med dit værksted for at få lavet tingene korrekt. Især da ledningsnettet på nyere biler er meget sensibelt. I visse tilfælde kan det også være nødvendigt at bore hul i bagklappen for at trække ledningen igennem, og hvor du skal regne med at afsætte en-to arbejdstimer, hvilket typisk ligger på 600-1.000 kr. i timen til montering af ledninger på et værksted.

Publiceret 15 April 2019 14:34

DEBAT: 3.d – verdens sødeste studenter

Da vores datter for nogle uger siden sprang ud som student fra Frederikssund Gymnasium, var glæden stor, men den blev hurtigt iblandet bekymring, når talen faldt på den traditionsrige vogntur med besøg i hjemmene.

Det skortede nemlig ikke på advarsler, bitre erfaringer og rædselshistorier fra nær og fjern om studenterklasser, der med druk, svineri og tøjlesløs adfærd havde hærget de små hjem, mens hændervridende forældre sagesløse så til, og utallige var derfor opfordringerne til at afvikle seancen med de vilde horder i haven og ikke under nogen omstændigheder indenfor.

Således bevæbnet med gruopvækkende øjenvidneberetninger grublede vi i nogle dage over, hvordan vi skulle gribe studenterbesøget an.

Til slut valgte vi at tage imod de nybagte studenter på præcis samme måde som alle vore andre gæster, - inden døre og uden at flytte indbo og løsøre!

Og lad det være skrevet med flammeskrift! Alle dystre spådomme og bange anelser blev gjort til skamme, for studenternes besøg var en oplevelse for livet, vi med glæde tænker tilbage på.

Smilende, fornuftige og velopdragne unge indfandt sig i god ro og orden på vores matrikel, hvorefter der blev hygget og sludret.

Alle gav høfligt hånd, både da de kom og gik, og der blev takket for maden og invitationen til at gæste vores hjem! Vi var imponerede!

3.d, - I er skønne unge mennesker, som gør jeres familier ære!

Da vi ikke kan rose jer personligt for en forbilledlig opførsel, håber vi, vores budskab når jer på denne måde. 1000 tak for jeres besøg og måde at være på!

Vi er stolte af jer og medgiver jer alle vore bedste anbefalinger!Vær altid velkomne hos os en anden gang og lykke til i livet fremover, - jer skal det nok gå godt.

DEBAT: Et fælles ansvar

Et klimafokus uden historisk fortilfælde har i den grad sat dagsordenen for en stor del af debatten ved de nu overståede valg.

Ja ja nok har spørgsmålet om indvandring stjålet det største rampelys, trods mere fokus på tonen end indholdet, men det med klimaet er jo også bare lidt mere uhåndgribeligt, lidt mindre aktuelt lige nu og så kræver det unægteligt lidt mere samarbejde fra cirka 7 milliarder andre mennesker.

Til gengæld behøver vi her ikke kun bede andre om at finde en løsning, vi får selv lov at være en del af den. For du og jeg har akkurat ligeså stort et ansvar overfor de 7 milliarder, som de hver især har overfor os.

Så med krydserne sat og fingrene krydset er det måske på tide, at overveje hvad vi selv kan gøre de næste 4 år, inden vi igen får mulighed for stemme en ny flok noble klimariddere til en plads ved den runde jord. Jeg kunne f.eks. tage mig sammen og slukke motoren, når jeg for 8. gang på en uge holder 10 min. i tomgang, og venter på at Kronprins Frederiks Bro går ned.

Og når nu bilen er slukket og dermed også den dejlige aircondition, kunne jeg jo bruge de 10 min på at bevæge mig ud i den friske luft, og bede de 30 biler der holder foran mig om at gøre det samme.

Med lidt held når jeg også at gribe et par McDonald’s-poser og en enkelt grænsehandlet dåsecola på vejen, som jeg pænt kan levere tilbage til de billister, der uheldigvis har tabt dem. Det er jo synd, hvis den gode klimasamvittighed de lige har opnået ved at stemme miljøvenligt, skal ødelægges af den slags uheld...

Det efterlader blot håbet om at både nutidens og fremtidens beslutningstagere, i disse for hvort klima så svære tider, erkender nødvendigheden af en ukuelig politisk stålsathed, og måske på 100-års dagen for all-time mesteren i denne disciplin Winston Churchills hyldest til RAF, med rette tillader sig at kopiere og omskrive hans bevingede ord til en konklusion på en samlet verdens klimaindsats.

“Aldrig har så mange haft så mange at takke for så meget”