Ford Explorer lanceres som plug-in hybrid. Her spiller en benzinmotor på 250 hk sammen med en elmotor på 100 hk. Fotos: Ford

Ford Explorer lanceres som plug-in hybrid. Her spiller en benzinmotor på 250 hk sammen med en elmotor på 100 hk. Fotos: Ford

Amerikansk SUV kommer til DK

Den store Ford Explorer lander herhjemme i starten af 2020 og kommer som plug-in hybrid, der kan klare 40 km på ren el

Af
Jens Overgaard

nyhed Det er en SUV-kleppert af de helt store, som lander herhjemme, når Ford til næste år lancerer den store Explorer på det danske marked. Kæmpebilen, som er fem meter lang måler to meter i både bredde og højde.

Explorer, som er en helt ny konstruktion, er lanceret på det amerikanske hjemmemarked i en sjette generation. Den kommer fra starten udelukkende som plug-in hybrid, der kan lades op i stikkontakten, og hvor en 3,0 liters Ecoboost-benzinmotor på 350 hk fungerer sammen med en elmotor på 100 hk, og som med et samlet systemmoment på 850 Nm spiller sammen med batteriet og elmotoren.

Explorer kan klare 40 km på en opladning ren strøm, lover Ford.

Ford Explorer er størrelsesmæssigt i klasse med europæiske kæmper som Audi Q7 og Volvo XC90.

Masser af plads

Der er masser af plads indendørs i amerikanerbilen, der kommer med plads til syv.

Fremkommeligheden sikres af en 10-trins automatgearkasse og firehjulstræk med en række terrænprogrammer.

Det er ikke alle plug-in hybrider, som må have noget på krogen. Men det er tilfældet her, hvor Explorer må trække 2.500 kg.

Explorer kom på markedet i USA i 1991 og med pæn succes. Det er den mest solgte SUV i hjemlandet gennem tiden.

Der er ingen prisindikationer på den nye Explorer.

Publiceret 15 April 2019 14:59

DEBAT: Skolepolitikken er i vejen for vores børn, folkeskole og Vinge

Fra 6. klasse skal eleverne på Ådalens Skole danne nye klasser, da de samtidig skal vælge linier med et særligt fokus.

De nuværende fire 5. klasser på skolen er overfyldte med med 25 til 27 elever pr. klasse, da de siden skolestarten er vokset med ca. en elev pr. klasse hvert år.

Derfor er det oplagt, at man efter sommerferien fordeler eleverne i fem klasser i stedet fire. Derved ville klasserne ligge tæt op af gennemsnittet for både Frederikssund Kommune og Danmark i øvrigt, og der ville være plads til nye elever, som flytter ind i Ådalens Skoles skoledistrikt, som jo dækker både byggeriet ved den gamle Oppe Sundby Skole og ikke mindst Vinge.

Men nej, byrådets uddannelsesudvalg har sagt ”nej” til at forsøge at finde pengene en ekstra klasse, efter at over 100 forældre på årgangen støttede en henvendelse til udvalget, der forklarede behovet for fem klasser efter sommerferien.

Skolen må godt lave fem klasser, men den får kun økonomi til fire.

Konsekvensen af, at vi ikke prioriterer folkeskolen, rammer flere steder.

Det går naturligvis hårdt ud over eleverne, som allerede nu lider under de store klasser, der proppes ind lokaler, der ikke bygget til 27 elever, mens lærerkontakten og mulighederne for at levere den diffentierede undervisning, som eleverne har krav på, bliver minimal.

Men vi er også nødt til at erkende, at skolepolitikken står i vejen for, at skolen kan tiltrække de lærere som den pt. mangler.

Det er ganske enkelt ikke gode arbejdsvilkår for en lærer at skulle undervise en overfyldt klasse med 27 elever.

Og så rammer det naturligvis også kommunens smertensbarn - Vinge.

Man må spørge sig selv hvor attraktivt det er at flytte til Vinge, hvis sønnike skal klemmes ind i distriksskolen som elev nr. 28 eller 29?