Elektrisk og med træk på alle fire hjul – og med 400 hk! Ny Jaguar I-pace fra 713.880 kr.

Elektrisk og med træk på alle fire hjul – og med 400 hk! Ny Jaguar I-pace fra 713.880 kr.

Jaguar: Verdens måske bedste elbil

Denne nye firehjulstrukne, elektriske Jaguar kan alt det, der gør den til verdens (måske) bedste elbil

Af
Flemming Haslund

ELBIL Den er hurtig. Den ser godt ud. Der er noget nær enorm plads på bagsædet. Men der er dog endnu et emne om Jaguars første elbil, I-Pace: Hvor lang er rækkevidden?

Den nye generation af elbiler – og blandt dem er denne nye, engelske SUV – kører afgørende længere på en opladning end de fleste elbiler fra 2018 og tidligere. Dermed er rækkevidde plus opladningstid fortsat er et afgørende emne.

Glimrende førerplads bag rattet i den nye Jaguar med modelnavnet I-Pace.

Glimrende førerplads bag rattet i den nye Jaguar med modelnavnet I-Pace.

Men med en rækkevidde på 480 km ifølge den nye, mere realistiske WLTP-målemetode, er Jaguar I-Pace sikret en plads blandt de nye, der kan køre langt. Imidlertid er også opladningstiden lang – cirka 12 timer derhjemme med hurtiglader, men over et døgn på en offentlig ladestander.

Køreoplevelsen er ohh la

Men kørslen, oplevelsen bag rattet og ikke mindst på bagsædet: Her er der ingen grund til at sætte så meget som én rød markering.

Pladsen bagi er overvældende, hvilket skyldes, at fronten er kort, fordi elmotoren er langt mindre end en motor på benzin eller diesel. Og bag rattet kommer køreoplevelserne rullende i takt med, at kilometerne forsvinder ind under frontspoileren.

Teknik i stil med f.eks. en Tesla: Flad bund med alle batterierne placeret lavt i bilen.

Teknik i stil med f.eks. en Tesla: Flad bund med alle batterierne placeret lavt i bilen.

Men er den nye I-Pace så et godt valg? Eller er en Tesla måske bedre? Eller skal det være en anden hurtig coupéagtig SUV? Argumenterne er selvfølgelig først og fremmest, at I-Pace er elektrisk med vægt på CO2-udslippet fra bilen selv. I samme retning taler, at det er billigt i strøm af have bilen kørende; med en ladestander derhjemme fra Clever koster det 700 kr. om måneden at lade al den strøm, man har brug for.

Bilens muskler er sikkert et stærkt argument for mange, i hvert fald var det bl.a. takket være de vilde accelerationer, at Tesla i sin tid blev så populær. Og faktisk er en I-Pace en anelse hurtigere end de matchende Tesla netop i en accelerationsdyst. Ligesom Jaguaren er meget billigere.

En matchende bil på benzin er f.eks. en BMW X4, der imidlertid ikke er nær så hurtig, og den koster faktisk mere. Til gengæld er rækkevidden jo mildest talt meget, meget større – faktisk over 700 km. Og det tager kun nogle minutter at fylde tanken.

Jaguar I-Pace

Type: SUV, firehjulstræk

Motor: Elektrisk

Effekt: 400 hk

Acceleration: 4,8 sek.

Rækkevidde: 480 km

Pris: Fra 713.880 kr.

Publiceret 05 February 2019 15:30

DEBAT: Skolepolitikken er i vejen for vores børn, folkeskole og Vinge

Fra 6. klasse skal eleverne på Ådalens Skole danne nye klasser, da de samtidig skal vælge linier med et særligt fokus.

De nuværende fire 5. klasser på skolen er overfyldte med med 25 til 27 elever pr. klasse, da de siden skolestarten er vokset med ca. en elev pr. klasse hvert år.

Derfor er det oplagt, at man efter sommerferien fordeler eleverne i fem klasser i stedet fire. Derved ville klasserne ligge tæt op af gennemsnittet for både Frederikssund Kommune og Danmark i øvrigt, og der ville være plads til nye elever, som flytter ind i Ådalens Skoles skoledistrikt, som jo dækker både byggeriet ved den gamle Oppe Sundby Skole og ikke mindst Vinge.

Men nej, byrådets uddannelsesudvalg har sagt ”nej” til at forsøge at finde pengene en ekstra klasse, efter at over 100 forældre på årgangen støttede en henvendelse til udvalget, der forklarede behovet for fem klasser efter sommerferien.

Skolen må godt lave fem klasser, men den får kun økonomi til fire.

Konsekvensen af, at vi ikke prioriterer folkeskolen, rammer flere steder.

Det går naturligvis hårdt ud over eleverne, som allerede nu lider under de store klasser, der proppes ind lokaler, der ikke bygget til 27 elever, mens lærerkontakten og mulighederne for at levere den diffentierede undervisning, som eleverne har krav på, bliver minimal.

Men vi er også nødt til at erkende, at skolepolitikken står i vejen for, at skolen kan tiltrække de lærere som den pt. mangler.

Det er ganske enkelt ikke gode arbejdsvilkår for en lærer at skulle undervise en overfyldt klasse med 27 elever.

Og så rammer det naturligvis også kommunens smertensbarn - Vinge.

Man må spørge sig selv hvor attraktivt det er at flytte til Vinge, hvis sønnike skal klemmes ind i distriksskolen som elev nr. 28 eller 29?