Hvor det hele startede: Den første af alle GTI’er: Golf GTI fra 1976.

Hvor det hele startede: Den første af alle GTI’er: Golf GTI fra 1976.

Her er GTI’erne nye konge

Nej, de topper ikke listen over solgte biler. Men de topper mange liste over drømmebiler. GTI’erne er for alvor tilbage – snart med en ny konge-version af den mest solgte herhjemme, nemlig Golf GTI

Af
Flemming Haslund

GTI Der er vel næppe mange, der kan huske, hvad det egentlig er, GTI betyder. Men lad os lige hjælpe på vej. Den første GTI var jo baseret på Volkswagen Golf generation et. Golf normal er fra 1974; GTI-versionen kom lige efter.

Med jubilæums-udgaven af GTI Mk V begyndte ideen med endnu stærkere udgaver af Golf GTI.

Med jubilæums-udgaven af GTI Mk V begyndte ideen med endnu stærkere udgaver af Golf GTI.

Og noget af det nye, det revolutionerende ved bilen var – altså ud over den vilde effekt på 110 hk – at motoren var født med benzinindsprøjtning. Derfor I’er i navnet. GT referer bare løseligt til, at her var altså stor fart over lange stræk; biler, der kunne det, blev typisk kaldt for GT. Ferrari og Maserati havde den slags navne. Så Volkswagen sigtede højt, da den nye Golf fik navnet GTI.

Og her: TCR-versionen af den nyeste GTI .

Og her: TCR-versionen af den nyeste GTI .

Men hvis navnet på en måde tog munden en anelse for fuld, gjaldt det på ingen måde bilen som type. For GTI-navnet bankede sig fast – og det er der endnu. I dag stærkere end nogen sinde; ikke på antallet af solgte GTI’er, men som prestigeskaber til et mærke og en model.

Fra Wolfsburg

Næste store nyhed i GTI-universet kommer fra der, det hele startede, fra Wolfsburg. Volkswagen lancerer snart den næste af sin art, Golf GTI TCR, som den kommer til at hedde.

GTI TCR er jo mange bogstaver; ja tæt på det kvarte alfabet bare i ny rækkefølge. Mens vi så udmærket kender bogstaverne G, T og I, kræver TCR nok en forklaring. De tre bogstaver stammer fra en motorsportsklasse, hvor Golf er med og klarer sig godt. Så tyskerne forsøger dermed at overføre motorsports-stemning til den nye bil.

Rent teknisk er sammenfaldet stort. TCR-bilerne i motorsport benytter som udgangspunkt de motorer, der ligger i bilerne fra fabrikken. En TCR Golf og en Hyundai i30 ligeledes til TCR har således begge 2-liters motor fra gadebilen, mens Alfa Romeo Giulietta nøjes med sin 1,75-motor – altså som den tilsvarende bil til gaden. Den resulterende effekt bliver dog nogenlunde den samme, idet racerbilerne skal trække vejret gennem et restrictor, der er mindre på banerne end på gaden.

Den nye Golf GTI TCR har altså en 2-liters motor med 290 hk. Raketten koster fra 567.390 kr.

Volkswagen Golf GTI TCR

Type: GTI, forhjulstræk

Motor: 2,0-liters turbo

Effekt: 290 hk

Acc.: 5,6 sek.

Topfart: 260 km/t

Pris: Fra 567.390 kr.

Publiceret 23 January 2019 14:28

Bro gør Hornsherred attraktivt: Investor vil bygge 100 boliger

Ikast-firmaet Klimahuse A/S har en ny udstykning med omkring 100 boliger på vej ved Selsøvej i Skibby. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Forslaget til en lokalplan for området er netop sendt til Frederikssund Kommune, oplyser Claus Keld Hansen, som er medejer af Klimahuse A/S til avisen.

Rejsegilde fejret med pølser og kakao

"Det er den bro, der kommer, som gør, at vi har kigget på den side af fjorden - det at man lige pludselig kan ramme Rådhuspladsen i København på tre kvarter, som nogle siger - eller det bliver i hvert fald væsentligt hurtigere end at køre omkring Roskilde. Skibby er en driftig by med en fantastisk natur, og der er alt det, man som familie har brug for, med nyt børnehus, skole og butikker," siger Claus Keld Hansen fra Klimahuse A/S til Frederiksborg Amts Avis.