Hyundai Ioniq Plugin Hybrid til 263.975 kr. – her under opladning.

Hyundai Ioniq Plugin Hybrid til 263.975 kr. – her under opladning.

Plugin: Smart teknik til en stærk pris

'Plugin' er et af de stærkeste ord i bilverdenen lige nu. Biler med plugin hybrid-teknik bygger bro mellem konventionelle biler på benzin eller diesel og fremtidens elbiler

Af
Flemming Haslund

PLUGIN Det er lige ved, at plugin har både benzin- og elbilers fordele – langt mellem tankninger og lavt CO2-udslip. Dertil kommer så, at det lave udslip resulterer i en lav registreringsafgift og derfor en lav pris.

Lige nu kører vi udelukkende på strøm, viser de to grønne pile.

Lige nu kører vi udelukkende på strøm, viser de to grønne pile.

En af de nyeste af typen kommer fra Hyundai. Koreanerne lancerede sidste år den nye serie af biler med titlen Ioniq, der både fås med elmotor, som hybrid og altså som plugin-hybrid. Importøren har gjort det lettere at vælge efter behov ved at lade alle tre koste præcist det samme, nemlig fra 263.975 kr. Og det er en go’ pris.

En særlig teknik

Ioniq-serien har særlig teknik, idet bilen findes med tre forskellige energikilder. Her i plugin-udgaven er kraftkilden en 4-cylindret benzinmotor kombineret med en elmotor, der får sin energi fra et forholdsvist stort batteri, der kan lades op af tre kilder: 1) Under kørslen fra bilens benzinmotor. 2) Når bilen løber i friløb og endnu mere, når den bremser. 3) Fra en ekstern strømkilde.

Behageligt rat i den helt korrekte vinkel. Men sædet er lige lovligt kort.

Behageligt rat i den helt korrekte vinkel. Men sædet er lige lovligt kort.

Plugin-systemet sikrer et lavt forbrug og dermed et lavt udslip. Ifølge koreanerne selv er forbrugstallet 90 km/l og det tilsvarende udslip 26 g/km. Og læg endelig mærke til; dette er gjort op efter den nye WLTP-norm. Det er et meeeget lille forbrug for udslip.

Og plugin, kombineret med en lav pris, – 263.000 kr. - svarer til en VW Golf med mellem-udstyr – er de absolut stærkeste kort, Hyundai-sælgeren har på hånden. En vigtig egenskab er, at bilens køreegenskaber er overraskende dynamiske. Nej, ikke som en Ford Focus, men en plugin-Ioniq er langt mere præcis på rattet, end vi er vant til i biler fra Korea.

Videre er kabinen velindrettet, der er en stor skærm til infotainment inkl. to 'metr, der tydeligt viser det øjeblikkelige samlede forbrug. Og nok så vigtigt: Køreren får også tydelig besked om, hvornår bilen bruger både benzin og el, hvornår den opsamler energi til batteriet og som det måske vigtigste: Hvornår den kører på el alene. Andre fordele: Meget udstyr.

Styrker:

Plugin-systemet, fartformåen, pris og garanti.

Svagheder:

Lårstøtte på forsæder, bagagerummets størrelse og opladningstid.

Publiceret 02 November 2018 12:47

Mindeord for Hartvig Sørensen

MINDEORD Der er vikinger, som svinger sværdet, og så er der vikinger, som kan fortælle historier og underholde. Hartvig Sørensen hører til blandt de sidste. Nu blæser Heimdal i hornet, så det kan høres fra fjord til fjord, for nu kommer der blus under de gode historier i Asgård. Endnu en viking er draget ud på sin sidste færd. Hartvig Sørensen sov ind med familien omkring sig tirsdag den 19. marts 84 år gammel.

Hartvig og Lisanne har været med i Vikingespillet siden 1992. Det var datteren Malene, der plagede om at være med, selvom både Lisanne og Hartvig ikke var interesseret i at være med i Vikingespillet, men der var familie og gode venner i Vikingespillet, som overtalte dem, og med et var den lille familie dybt engageret.

Hartvig var gøgler i sine unge dage og rejste rundt med cirkus, hvor han var arbejdsmand og blandt andet passede de vilde kattedyr. Hartvig spillede også med i et band som yngre. Så det var måske ikke så mærkeligt, at Vikingespillet alligevel endte med at blive en stor del af hans liv igennem de sidste 25 år.

Hvor der er vilje, er der vej, og for Hartvig skulle hans vikingeliv ikke begrænses. Så da Hartvig ikke længere gik så godt, og derfor ikke kunne gå på scenen længere, blev han vagt bag scenen, hvor han var med til at sikre, at ingen uvedkommende gik ind bag scenen, og på den måde var Hartvig viking til det sidste.

Hartvig var ikke en viking, der gik stille med dørene, for Hartvig kunne underholde og fortælle gode historier, og han kunne sende kække bemærkninger efter dem, som han holdt af. Hartvig var i flere år en yderst efterspurgt guide i Vikingespillet, for det var ikke kedeligt at være på Hartvigs rundvisningshold, og der var publikummer, som specifikt bad om at blive guidet af Hartvig. Måske var Hartvigs force, at han gav sin egen fortolkning af både Vikingespil og Vikingetid, og så kunne han altid krydre fortællingen med nogle gode historier og vittigheder - og han fornyede sig hvert år.

I forestillingerne var Hartvig som oftest aktør (statist), men han har også haft enkelte roller. Den mest kendte rolle var som Kong Adils i Rolf Krake i 1996. En rolle han ifølge dronningen, der spillede hans hustru i forestillingen, var meget stolt af. Hartvig har også været statist i flere danske spillefilm blandt andet i filmen om Grev Axel, hvor han havde en enkelt replik som portvagt.

Hartvig var ikke kun et kendt ansigt i Vikingespillet. Hartvig kørte igennem mange år taxa i Frederikssund, og før det var det lastbil og bus. Hartvig kunne lide livet på vejene, hvor han helt sikkert har mødt mange mennesker, der har nydt godt af hans vittigheder og gode humør. Hartvig var nærværende, et lunt og godt menneske, der i festligt lag gerne gav den på tangenterne på elorgelet.

Så kære vikinger i Asgård, gamle venner fra vikingehytten Tjalfe, der allerede er draget til Asgård, nu kommer Hartvig til jer - en familiefar, en gøgler, en humoristisk historiefortæller, en ven og en viking af hjertet. Skænk mjøden og læg en brændeknude på bålet.

Æret være Hartvigs minde – år og fred.

Camilla Dupont, Formand for Frederikssund Vikingespil

Hartvig Sørensen bisættes tirsdag den 26. marts kl. 12.30 fra Græse kirke.