Vi har prøvet den forhjulstrukne e-Crafter i ganske tær trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt.

Vi har prøvet den forhjulstrukne e-Crafter i ganske tær trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt.

Nu kommer de elektriske varevogne

Nu er der ti el-varebiler på markedet – her er den nyeste

Af
Carsten Teiner

ELVAREVOGN Fossilfri transport i byen. Netop det står øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden. Og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til biler på el, brint eller biogas. Seneste har Københavns overborgmester Frank Jensen stillet netop det krav.

Nu har Volkswagen så præsenteret deres elektriske udgave af kassevognen VW Crafter – og meget naturligt har den nye fået navnet e-Crafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN TGE, der som elbil hedder e-TGE.

Prisen

Prisen for den elektriske eCrafter er 127.500 kroner mere end den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kroner med samme 8-trins automatgear. Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en e-Crafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.

Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max. opladning tager ekstra 20-23 minutter.

Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max. opladning tager ekstra 20-23 minutter.

Men hvor langt kører den så på en 'tankfuld'? I gunstigste fald har bilen, ifølge fabrikken, en rækkevidde på 175 kilometer – men i hvert fald mellem 120 og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Lynhurtig slet og ret

Vi har prøvet den forhjulstrukne e-Crafter i ganske tær trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Og det 8-trins automatgear – skifte så bløde som kattepoter. Især pakke- og kurérkørsel er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Nu har Volkswagen præsenteret den elektriske udgave af kassevognen VW Crafter – og meget naturligt har den nye fået navnet e-Crafter.

Nu har Volkswagen præsenteret den elektriske udgave af kassevognen VW Crafter – og meget naturligt har den nye fået navnet e-Crafter.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke ingen forskel i acceleration.

Publiceret 02 November 2018 12:39

Mindeord for Hartvig Sørensen

MINDEORD Der er vikinger, som svinger sværdet, og så er der vikinger, som kan fortælle historier og underholde. Hartvig Sørensen hører til blandt de sidste. Nu blæser Heimdal i hornet, så det kan høres fra fjord til fjord, for nu kommer der blus under de gode historier i Asgård. Endnu en viking er draget ud på sin sidste færd. Hartvig Sørensen sov ind med familien omkring sig tirsdag den 19. marts 84 år gammel.

Hartvig og Lisanne har været med i Vikingespillet siden 1992. Det var datteren Malene, der plagede om at være med, selvom både Lisanne og Hartvig ikke var interesseret i at være med i Vikingespillet, men der var familie og gode venner i Vikingespillet, som overtalte dem, og med et var den lille familie dybt engageret.

Hartvig var gøgler i sine unge dage og rejste rundt med cirkus, hvor han var arbejdsmand og blandt andet passede de vilde kattedyr. Hartvig spillede også med i et band som yngre. Så det var måske ikke så mærkeligt, at Vikingespillet alligevel endte med at blive en stor del af hans liv igennem de sidste 25 år.

Hvor der er vilje, er der vej, og for Hartvig skulle hans vikingeliv ikke begrænses. Så da Hartvig ikke længere gik så godt, og derfor ikke kunne gå på scenen længere, blev han vagt bag scenen, hvor han var med til at sikre, at ingen uvedkommende gik ind bag scenen, og på den måde var Hartvig viking til det sidste.

Hartvig var ikke en viking, der gik stille med dørene, for Hartvig kunne underholde og fortælle gode historier, og han kunne sende kække bemærkninger efter dem, som han holdt af. Hartvig var i flere år en yderst efterspurgt guide i Vikingespillet, for det var ikke kedeligt at være på Hartvigs rundvisningshold, og der var publikummer, som specifikt bad om at blive guidet af Hartvig. Måske var Hartvigs force, at han gav sin egen fortolkning af både Vikingespil og Vikingetid, og så kunne han altid krydre fortællingen med nogle gode historier og vittigheder - og han fornyede sig hvert år.

I forestillingerne var Hartvig som oftest aktør (statist), men han har også haft enkelte roller. Den mest kendte rolle var som Kong Adils i Rolf Krake i 1996. En rolle han ifølge dronningen, der spillede hans hustru i forestillingen, var meget stolt af. Hartvig har også været statist i flere danske spillefilm blandt andet i filmen om Grev Axel, hvor han havde en enkelt replik som portvagt.

Hartvig var ikke kun et kendt ansigt i Vikingespillet. Hartvig kørte igennem mange år taxa i Frederikssund, og før det var det lastbil og bus. Hartvig kunne lide livet på vejene, hvor han helt sikkert har mødt mange mennesker, der har nydt godt af hans vittigheder og gode humør. Hartvig var nærværende, et lunt og godt menneske, der i festligt lag gerne gav den på tangenterne på elorgelet.

Så kære vikinger i Asgård, gamle venner fra vikingehytten Tjalfe, der allerede er draget til Asgård, nu kommer Hartvig til jer - en familiefar, en gøgler, en humoristisk historiefortæller, en ven og en viking af hjertet. Skænk mjøden og læg en brændeknude på bålet.

Æret være Hartvigs minde – år og fred.

Camilla Dupont, Formand for Frederikssund Vikingespil

Hartvig Sørensen bisættes tirsdag den 26. marts kl. 12.30 fra Græse kirke.