Testbil i denne artikel: BMW i3S med 184 hk til 337.429 kr.

Testbil i denne artikel: BMW i3S med 184 hk til 337.429 kr.

Så langt er vi nået i udviklingen af elbiler

Elibler er i den grad sat på den politiske dagsorden for årene frem til 2030. Men hvor langt er vi nået, hvor god er elbilen den dag i dag? Vi tester den måske bedste, BMW’s elbil med navnet i3S

Af
Flemming Haslund

BILTEST Det er faktisk otte år siden trillingerne Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Mitsubishi i-MiEV, som de første 'rigtige, elbiler, forsøgte sig herhjemme. Uden nogen succes er de fleste sikkert enige om. Med statsminister Lars Løkke Rasmussens seneste klimaudspil er elbilen i den grad kommet på dagsordenen, hvilket stiller spørgsmålet: Hvor god er elbilen anno 2018 så?

Vi tester én af de bedste af typen, nemlig BMW i3S med S som i sport.

Og ja, der er sport i bilens måde at køre på. For det første er den hurtig i afsættet – som alle andre elbiler i øvrigt. Hurtigt ud af startklodserne er virkelig en elbils-disciplin. Og med en effekt på 184 hk er bilen her i artiklen en mester.

Så markant fra alle vinkler som fra første dag.

Så markant fra alle vinkler som fra første dag.

Sporty køremåde

Men det stopper ikke her: for BMW-teknikerne har ikke glemt, hvor de arbejder; så de har med held bygget en sporty køremåde ind i i3’eren med et S koblet på. Set helt overordnet er det måske en afgørende egenskab, idet det får bilen til at henvende sig til flere mennesker. Men i3S’s mest afgørende egenskab er jo, at den er en elbil – nul CO2-udslip. Da elbilen var barn så at sige, kneb det ofte at køre 100 km på en opladning. I den nye BMW er 200 km realistisk og endnu mere, hvis man er venlig ved speederen.

Helt anderledes arkitektur og helt anderledes materialer.

Helt anderledes arkitektur og helt anderledes materialer.

Men sammenlignet med benzin- og dieselbiler er 200 km selvfølgelig en, for mange, alt for kort rækkevidde. Og det er fortsat tidskrævende at lade op – selv ved hurtigladere.

Rent teknisk er bilens opbygning interessant. I jagten på at holde egenvægten nede (og rækkevidden oppe) er en i3 i vid udstrækning skabt af kulfiber – meget af det i øvrigt udviklet i fabrikkens motorsportafdeling. Hvad der gi’r fart i motorsport, er præcist det samme, som gi’r rækkevidde på vejene.

I3S’s elektronikpakke er lige så omfattende som en 'almindelig. BMW med GPS, BMW connect, adaptiv cruise-kontrol etc.

Publiceret 12 October 2018 12:17

Mindeord for Hartvig Sørensen

MINDEORD Der er vikinger, som svinger sværdet, og så er der vikinger, som kan fortælle historier og underholde. Hartvig Sørensen hører til blandt de sidste. Nu blæser Heimdal i hornet, så det kan høres fra fjord til fjord, for nu kommer der blus under de gode historier i Asgård. Endnu en viking er draget ud på sin sidste færd. Hartvig Sørensen sov ind med familien omkring sig tirsdag den 19. marts 84 år gammel.

Hartvig og Lisanne har været med i Vikingespillet siden 1992. Det var datteren Malene, der plagede om at være med, selvom både Lisanne og Hartvig ikke var interesseret i at være med i Vikingespillet, men der var familie og gode venner i Vikingespillet, som overtalte dem, og med et var den lille familie dybt engageret.

Hartvig var gøgler i sine unge dage og rejste rundt med cirkus, hvor han var arbejdsmand og blandt andet passede de vilde kattedyr. Hartvig spillede også med i et band som yngre. Så det var måske ikke så mærkeligt, at Vikingespillet alligevel endte med at blive en stor del af hans liv igennem de sidste 25 år.

Hvor der er vilje, er der vej, og for Hartvig skulle hans vikingeliv ikke begrænses. Så da Hartvig ikke længere gik så godt, og derfor ikke kunne gå på scenen længere, blev han vagt bag scenen, hvor han var med til at sikre, at ingen uvedkommende gik ind bag scenen, og på den måde var Hartvig viking til det sidste.

Hartvig var ikke en viking, der gik stille med dørene, for Hartvig kunne underholde og fortælle gode historier, og han kunne sende kække bemærkninger efter dem, som han holdt af. Hartvig var i flere år en yderst efterspurgt guide i Vikingespillet, for det var ikke kedeligt at være på Hartvigs rundvisningshold, og der var publikummer, som specifikt bad om at blive guidet af Hartvig. Måske var Hartvigs force, at han gav sin egen fortolkning af både Vikingespil og Vikingetid, og så kunne han altid krydre fortællingen med nogle gode historier og vittigheder - og han fornyede sig hvert år.

I forestillingerne var Hartvig som oftest aktør (statist), men han har også haft enkelte roller. Den mest kendte rolle var som Kong Adils i Rolf Krake i 1996. En rolle han ifølge dronningen, der spillede hans hustru i forestillingen, var meget stolt af. Hartvig har også været statist i flere danske spillefilm blandt andet i filmen om Grev Axel, hvor han havde en enkelt replik som portvagt.

Hartvig var ikke kun et kendt ansigt i Vikingespillet. Hartvig kørte igennem mange år taxa i Frederikssund, og før det var det lastbil og bus. Hartvig kunne lide livet på vejene, hvor han helt sikkert har mødt mange mennesker, der har nydt godt af hans vittigheder og gode humør. Hartvig var nærværende, et lunt og godt menneske, der i festligt lag gerne gav den på tangenterne på elorgelet.

Så kære vikinger i Asgård, gamle venner fra vikingehytten Tjalfe, der allerede er draget til Asgård, nu kommer Hartvig til jer - en familiefar, en gøgler, en humoristisk historiefortæller, en ven og en viking af hjertet. Skænk mjøden og læg en brændeknude på bålet.

Æret være Hartvigs minde – år og fred.

Camilla Dupont, Formand for Frederikssund Vikingespil

Hartvig Sørensen bisættes tirsdag den 26. marts kl. 12.30 fra Græse kirke.