Årets Bil til en ekstra eksamen: Seat Arona med lille diesel langt hjemmefra. Hvorfor røde nummerplader? Fordi de danske blev stjålet!

Årets Bil til en ekstra eksamen: Seat Arona med lille diesel langt hjemmefra. Hvorfor røde nummerplader? Fordi de danske blev stjålet!

Årets Bil: Mon den holder i længden?

Den lille SUV, Seat Arona, løb så let som ingenting med titlen som Årets Bil i Danmark 2018 – smart type, gode køreegenskaber og fin pris førte til sejr. Men når det kommer til de virkeligt lange stræk; holder titlen så?

Af
Henrik Nordstrøm Mortensen

BILTEST De fleste kender nok den der særlige duft i kabinen, når man er på virkelig langfart – tømte chipsposer i dørlommerne, måske en samling bananskræller halvgemt under sæderne og så en dyne og et par hovedpuder kombineret med kropslugte.

Men det er de dufte (måske lugte!), følelsen i kroppen og selvfølgelig det samlede brændstofforbrug, der sammenkogt fortæller den virkelige historie om en bil. Og den virkelige historie om 'Årets Bil i Danmark 2018', Seat Arona, kører vi efter i denne specialtest på en 2.700 kilometer lang tur gennem Danmark, Sverige og Norge.

De lange, lige stræk, time efter time bag rattet. Her glæder vi os især over den 95-hestes dieselmotor og sikkerheden fra den adaptive fartpilot.

De lange, lige stræk, time efter time bag rattet. Her glæder vi os især over den 95-hestes dieselmotor og sikkerheden fra den adaptive fartpilot.

Testbilen er en Seat Arona Excellence, hvor der er smidt en del ekstraudstyr på, blandt dem en række assistentsystemer, herunder adaptiv fartpilot.

Efter denne langturstest er min konklusion klar: Hvorfor er adaptivt fartpilot ikke lovpligtig? En adaptiv fartpilot, lig den fra VW-gruppen her, giver et sikkerhedsnet, man sætter ekstra meget pris på ved så lang en tur.

Men hvad der virkelig var med til at gøre det til en fornøjelse at tage den 4,1 meter lange spanier med rundt, var den 95-hestes, 4-cylindrede dieselmotor. Den matcher bilen godt. Fordelt over de 2.700 kilometer landede den på 19,4 km/l. Og i perioder lå den digitale nål på over 23 km/literen.

Støjsvag motor

Motoren er støjsvag, har masser af kræfter og forurener mindre end sine benzin-søskende. Her var det tilmed kombineret DSG. So – what’s not to like?

Som historien oftest også lyder, kan SUV’er ikke prale af at have samme dynamik som almindelige biler lig Seat Ibiza, hvilket er ret tydeligt på så lang en tur.

Bag rattet i Årets Bil; den lange test gjorde det klart, at bilen fortjener bedre forsæder.

Bag rattet i Årets Bil; den lange test gjorde det klart, at bilen fortjener bedre forsæder.

Okay, så hvor lander vi efter denne ekstra eksamen? Startprisen på Arona er 177.800 kroner kontra den teknisk tilsvarende hatchback, Seat Ibiza, der starter ved 142.880 kr. Arona leverer 400 liters bagagerumsplads, mens Ibiza lander på 355 liter.

Alene disse tal gør det klart, at man som køber virkelig skal gøre sig det klart, om man er parat til at betale tæt ved 35.000 kr. mere for SUV’en Arona end for hatchback’en Ibiza.

Seat Arona

Type: Crossover/SUV

Design: Forhjulstræk

Motor: Benzin og diesel

Effekt: 95-150 hk

Forbrug: 19,6-20,4 km/l

Priser: 177.880 - 244.970 kr.

Publiceret 07 September 2018 09:57

Mindeord for Hartvig Sørensen

MINDEORD Der er vikinger, som svinger sværdet, og så er der vikinger, som kan fortælle historier og underholde. Hartvig Sørensen hører til blandt de sidste. Nu blæser Heimdal i hornet, så det kan høres fra fjord til fjord, for nu kommer der blus under de gode historier i Asgård. Endnu en viking er draget ud på sin sidste færd. Hartvig Sørensen sov ind med familien omkring sig tirsdag den 19. marts 84 år gammel.

Hartvig og Lisanne har været med i Vikingespillet siden 1992. Det var datteren Malene, der plagede om at være med, selvom både Lisanne og Hartvig ikke var interesseret i at være med i Vikingespillet, men der var familie og gode venner i Vikingespillet, som overtalte dem, og med et var den lille familie dybt engageret.

Hartvig var gøgler i sine unge dage og rejste rundt med cirkus, hvor han var arbejdsmand og blandt andet passede de vilde kattedyr. Hartvig spillede også med i et band som yngre. Så det var måske ikke så mærkeligt, at Vikingespillet alligevel endte med at blive en stor del af hans liv igennem de sidste 25 år.

Hvor der er vilje, er der vej, og for Hartvig skulle hans vikingeliv ikke begrænses. Så da Hartvig ikke længere gik så godt, og derfor ikke kunne gå på scenen længere, blev han vagt bag scenen, hvor han var med til at sikre, at ingen uvedkommende gik ind bag scenen, og på den måde var Hartvig viking til det sidste.

Hartvig var ikke en viking, der gik stille med dørene, for Hartvig kunne underholde og fortælle gode historier, og han kunne sende kække bemærkninger efter dem, som han holdt af. Hartvig var i flere år en yderst efterspurgt guide i Vikingespillet, for det var ikke kedeligt at være på Hartvigs rundvisningshold, og der var publikummer, som specifikt bad om at blive guidet af Hartvig. Måske var Hartvigs force, at han gav sin egen fortolkning af både Vikingespil og Vikingetid, og så kunne han altid krydre fortællingen med nogle gode historier og vittigheder - og han fornyede sig hvert år.

I forestillingerne var Hartvig som oftest aktør (statist), men han har også haft enkelte roller. Den mest kendte rolle var som Kong Adils i Rolf Krake i 1996. En rolle han ifølge dronningen, der spillede hans hustru i forestillingen, var meget stolt af. Hartvig har også været statist i flere danske spillefilm blandt andet i filmen om Grev Axel, hvor han havde en enkelt replik som portvagt.

Hartvig var ikke kun et kendt ansigt i Vikingespillet. Hartvig kørte igennem mange år taxa i Frederikssund, og før det var det lastbil og bus. Hartvig kunne lide livet på vejene, hvor han helt sikkert har mødt mange mennesker, der har nydt godt af hans vittigheder og gode humør. Hartvig var nærværende, et lunt og godt menneske, der i festligt lag gerne gav den på tangenterne på elorgelet.

Så kære vikinger i Asgård, gamle venner fra vikingehytten Tjalfe, der allerede er draget til Asgård, nu kommer Hartvig til jer - en familiefar, en gøgler, en humoristisk historiefortæller, en ven og en viking af hjertet. Skænk mjøden og læg en brændeknude på bålet.

Æret være Hartvigs minde – år og fred.

Camilla Dupont, Formand for Frederikssund Vikingespil

Hartvig Sørensen bisættes tirsdag den 26. marts kl. 12.30 fra Græse kirke.