Årets Bil til en ekstra eksamen: Seat Arona med lille diesel langt hjemmefra. Hvorfor røde nummerplader? Fordi de danske blev stjålet!

Årets Bil til en ekstra eksamen: Seat Arona med lille diesel langt hjemmefra. Hvorfor røde nummerplader? Fordi de danske blev stjålet!

Årets Bil: Mon den holder i længden?

Den lille SUV, Seat Arona, løb så let som ingenting med titlen som Årets Bil i Danmark 2018 – smart type, gode køreegenskaber og fin pris førte til sejr. Men når det kommer til de virkeligt lange stræk; holder titlen så?

Af
Henrik Nordstrøm Mortensen

BILTEST De fleste kender nok den der særlige duft i kabinen, når man er på virkelig langfart – tømte chipsposer i dørlommerne, måske en samling bananskræller halvgemt under sæderne og så en dyne og et par hovedpuder kombineret med kropslugte.

Men det er de dufte (måske lugte!), følelsen i kroppen og selvfølgelig det samlede brændstofforbrug, der sammenkogt fortæller den virkelige historie om en bil. Og den virkelige historie om 'Årets Bil i Danmark 2018', Seat Arona, kører vi efter i denne specialtest på en 2.700 kilometer lang tur gennem Danmark, Sverige og Norge.

De lange, lige stræk, time efter time bag rattet. Her glæder vi os især over den 95-hestes dieselmotor og sikkerheden fra den adaptive fartpilot.

De lange, lige stræk, time efter time bag rattet. Her glæder vi os især over den 95-hestes dieselmotor og sikkerheden fra den adaptive fartpilot.

Testbilen er en Seat Arona Excellence, hvor der er smidt en del ekstraudstyr på, blandt dem en række assistentsystemer, herunder adaptiv fartpilot.

Efter denne langturstest er min konklusion klar: Hvorfor er adaptivt fartpilot ikke lovpligtig? En adaptiv fartpilot, lig den fra VW-gruppen her, giver et sikkerhedsnet, man sætter ekstra meget pris på ved så lang en tur.

Men hvad der virkelig var med til at gøre det til en fornøjelse at tage den 4,1 meter lange spanier med rundt, var den 95-hestes, 4-cylindrede dieselmotor. Den matcher bilen godt. Fordelt over de 2.700 kilometer landede den på 19,4 km/l. Og i perioder lå den digitale nål på over 23 km/literen.

Støjsvag motor

Motoren er støjsvag, har masser af kræfter og forurener mindre end sine benzin-søskende. Her var det tilmed kombineret DSG. So – what’s not to like?

Som historien oftest også lyder, kan SUV’er ikke prale af at have samme dynamik som almindelige biler lig Seat Ibiza, hvilket er ret tydeligt på så lang en tur.

Bag rattet i Årets Bil; den lange test gjorde det klart, at bilen fortjener bedre forsæder.

Bag rattet i Årets Bil; den lange test gjorde det klart, at bilen fortjener bedre forsæder.

Okay, så hvor lander vi efter denne ekstra eksamen? Startprisen på Arona er 177.800 kroner kontra den teknisk tilsvarende hatchback, Seat Ibiza, der starter ved 142.880 kr. Arona leverer 400 liters bagagerumsplads, mens Ibiza lander på 355 liter.

Alene disse tal gør det klart, at man som køber virkelig skal gøre sig det klart, om man er parat til at betale tæt ved 35.000 kr. mere for SUV’en Arona end for hatchback’en Ibiza.

Seat Arona

Type: Crossover/SUV

Design: Forhjulstræk

Motor: Benzin og diesel

Effekt: 95-150 hk

Forbrug: 19,6-20,4 km/l

Priser: 177.880 - 244.970 kr.

Publiceret 07 September 2018 09:57

Året er startet godt for FC Fjordbold.

Lørdag eftermiddag vandt holdet igen, og har nu hentet fuld gevinst i begge kampe hidtil i 2019.

Men hvor sidste uges 6-1 sejr mod Albertlund IF blev hentet med flot spil og relativt overbevisende, så var der mere mudder i maskineriet i dagens hjemmekamp mod Nørrebro Futsal.

Møllegaardhallen dannede en flot ramme om kampen, og fra start lignede det igen, at Fjordbold ville spadsere sig til en overbevisende sejr, da man allerede efter tre minutters spil var foran 2-0 på mål af henholdsvis Brian Mengel og Marco Aurelio.

Men herfra mistede Fjordbold lidt gnisten og gæsterne spillede sig fint ind i kampen. På få minutter midt i første halvleg fik de også scoret to mål, og således kom gæsterne på omgangshøjde. På dette tidspunkt var kampen meget lige og bølgede frem og tilbage.

Kort før pausen fik hjemmeholdet så et vigtigt rygstød, da Marco Aurelio fik scoret til 3-2. Målet var til gengæld værd at vente på.

Brian Mengel spurtede frem i venstre side, hvorefter han spillede på tværs til Marco Aurelio, der med et elegant chip fik bolden over keeperen og i nettet.

I anden halvleg var Fjordbold fortsat ikke sprudlende som til at starte med, men de fik lukket mere ned for gæsterne, der havde vanskeligere ved at komme til afslutninger end i første halvleg.

Mål blev der ikke scoret mange af, og hjemmeholdet tillod sig endda at misse et straffespark undervejs. Men en af kampens store oplevelser var ligesom sidst Brian Mengel – og han fik lidt ro på holdet og hjemmepublikummet med målet til 4-2.

I kampens allersidste minut kom så også Morten Hauglund på scoringslisten, og dermed sluttede det 5-2. Et resultat, der får sejren til at fremstå mere overbevisende end den i virkeligheden var.

Skarphed og koncentration bliver to vigtige fokusområder, når FC Fjordbold spiller igen i den kommende weekend. Der venter nemlig København Futsal, som netop nu indtager 1. pladsen i Liga Øst. København har fortsat ikke tabt, men Fjordbold kan hænge optimismen på det faktum, at den omvendte kamp sluttede 4-4, og hvor Fjordbold i den grad var ovenpå flere gange undervejs.