En Audi A5 Cabriolet, monteret med systemet med navnet Assistentpakke Tour. Så kan den faktisk køre gennem en rundkørsel helt af sig selv. Bilen koster 950.000 kr. inkl. den førerløse teknik.

En Audi A5 Cabriolet, monteret med systemet med navnet Assistentpakke Tour. Så kan den faktisk køre gennem en rundkørsel helt af sig selv. Bilen koster 950.000 kr. inkl. den førerløse teknik.

Førerløs - nu gennem rundkørslen

Helt førerløse biler hører fortsat fremtiden til, men nogle enkelte biler kan dog en hel del. Således kan denne Audi selv køre gennem en rundkørsel

Af
Flemming Haslund

TEKNIK Tyske Audi er ét af de bilmærker, der lige nu tilbyder de mest 'selvkørende' biler. Her er assistent-teknikken i en f.eks. Audi A5 Cabriolet, med den såkaldte Assistentpakke Tour, med et mylder af tekniske betegnelser og navne. Men her er hvad de forskellige assistenter kan:

Den adaptive fartpilot holder afstanden til forankørende helt fra stilstand og automatisk igangsætning, når bilen foran sætter i gang (hvis der ikke er gået for lang tid – i så fald skal man lige aktivere systemet med et tryk på speeder, eller ved at klikke fartpilot-stilken indad). Den adaptive fartpilot holder desuden øje med hastighedsgrænserne fra vejskilte og navigationsanlægget, og justerer selv hastigheden derefter hvis ønsket.

Vognbaneassistent

Lane assistenten, eller vognbaneassistenten som nogle kalder den, holder bilen i vognbanen fra 65-250 km/t og overtager derfor denne funktion fra køassistenten. Forudsætninger er, at vognbanen er mellem ca. 2,5 m og 4,5 m bred, at der er tydelige vognbanelinjer, at kurven ikke må være for snæver samt at føreren har hænderne på rattet. Vær opmærksom på, at laneassistenten kan indstilles til tidlig eller sen indgriben, og den skal indstilles til 'tidlig' for at fungere til at køre næsten 'uden hænder'.

Køassistenten fungerer ved op til 65 km/t i kø-situationer, eller ved kolonnekørsel, hvor systemet holder bilen i vejbanen samt holder afstanden til forankørende.

Og nu kommer det vildeste! Den forudseende effektivitetsassistent hjælper føreren med brændstofbesparende kørsel.

Assistenten arbejder tæt sammen med den adaptive fartpilot og navigationssystemet. Når den adaptive fartpilot er aktiveret, og en rute er sat i navigationssystemet, vil assistenten bremse og accelerere forudseende ift. vejens forløb og hastighedsgrænser. Assistenten sætter selv farten ned i sving, bremser ned før en rundkørsel og accelererer op igen efter rundkørslen til den tilladte hastighed, samt tager farten af til en passende fart, når navigationsruten betyder, at man skal dreje ned ad en sidevej, samt accelererer op igen.

Publiceret 06 September 2018 16:09

Mindeord for Hartvig Sørensen

MINDEORD Der er vikinger, som svinger sværdet, og så er der vikinger, som kan fortælle historier og underholde. Hartvig Sørensen hører til blandt de sidste. Nu blæser Heimdal i hornet, så det kan høres fra fjord til fjord, for nu kommer der blus under de gode historier i Asgård. Endnu en viking er draget ud på sin sidste færd. Hartvig Sørensen sov ind med familien omkring sig tirsdag den 19. marts 84 år gammel.

Hartvig og Lisanne har været med i Vikingespillet siden 1992. Det var datteren Malene, der plagede om at være med, selvom både Lisanne og Hartvig ikke var interesseret i at være med i Vikingespillet, men der var familie og gode venner i Vikingespillet, som overtalte dem, og med et var den lille familie dybt engageret.

Hartvig var gøgler i sine unge dage og rejste rundt med cirkus, hvor han var arbejdsmand og blandt andet passede de vilde kattedyr. Hartvig spillede også med i et band som yngre. Så det var måske ikke så mærkeligt, at Vikingespillet alligevel endte med at blive en stor del af hans liv igennem de sidste 25 år.

Hvor der er vilje, er der vej, og for Hartvig skulle hans vikingeliv ikke begrænses. Så da Hartvig ikke længere gik så godt, og derfor ikke kunne gå på scenen længere, blev han vagt bag scenen, hvor han var med til at sikre, at ingen uvedkommende gik ind bag scenen, og på den måde var Hartvig viking til det sidste.

Hartvig var ikke en viking, der gik stille med dørene, for Hartvig kunne underholde og fortælle gode historier, og han kunne sende kække bemærkninger efter dem, som han holdt af. Hartvig var i flere år en yderst efterspurgt guide i Vikingespillet, for det var ikke kedeligt at være på Hartvigs rundvisningshold, og der var publikummer, som specifikt bad om at blive guidet af Hartvig. Måske var Hartvigs force, at han gav sin egen fortolkning af både Vikingespil og Vikingetid, og så kunne han altid krydre fortællingen med nogle gode historier og vittigheder - og han fornyede sig hvert år.

I forestillingerne var Hartvig som oftest aktør (statist), men han har også haft enkelte roller. Den mest kendte rolle var som Kong Adils i Rolf Krake i 1996. En rolle han ifølge dronningen, der spillede hans hustru i forestillingen, var meget stolt af. Hartvig har også været statist i flere danske spillefilm blandt andet i filmen om Grev Axel, hvor han havde en enkelt replik som portvagt.

Hartvig var ikke kun et kendt ansigt i Vikingespillet. Hartvig kørte igennem mange år taxa i Frederikssund, og før det var det lastbil og bus. Hartvig kunne lide livet på vejene, hvor han helt sikkert har mødt mange mennesker, der har nydt godt af hans vittigheder og gode humør. Hartvig var nærværende, et lunt og godt menneske, der i festligt lag gerne gav den på tangenterne på elorgelet.

Så kære vikinger i Asgård, gamle venner fra vikingehytten Tjalfe, der allerede er draget til Asgård, nu kommer Hartvig til jer - en familiefar, en gøgler, en humoristisk historiefortæller, en ven og en viking af hjertet. Skænk mjøden og læg en brændeknude på bålet.

Æret være Hartvigs minde – år og fred.

Camilla Dupont, Formand for Frederikssund Vikingespil

Hartvig Sørensen bisættes tirsdag den 26. marts kl. 12.30 fra Græse kirke.