Ny Mitsubishi med en frisk motor og god plads som to af fordelene. Imod taler bl.a. forbrug.

Ny Mitsubishi med en frisk motor og god plads som to af fordelene. Imod taler bl.a. forbrug.

Endnu én på Qashqai-jagt

Japanske Mitsubishi melder sig med en helt nykonstrueret bil i jagten på den mest populære SUV, Nissan Qashqai. Lidt større og lidt mere moderne design – men rækker det? Testen skal finde svaret

Af
Flemming Haslund

BILTEST Den nyeste SUV på markedet, Mitsubishi Eclipse Cross, følger den gængse opskrift på en bil af den type på de fleste måder. Først og fremmest er bilen høj – men det er jo et must for en SUV. Men læg så mærke til karrosseriet, ikke nær så firkantet og boxagtigt som de fleste andre. De japanske designere har skævet mere til en kommende trend blandt SUV’er, nemlig at de skal have en taglinje, der kan minde om en coupé.

SUV’en fra Mitsu er en helt ny bil. Det ses i teknikken. Under frontklappen ligger en 4-cyl. turbomotor på 1,5-liter. Her er mange ingeniørtricks især i indsprøjtningen. Japanerne lover høj effekt og god respons. Præcis som vi oplever på asfalten.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Og mellem motor og hjul: Gearkassen af CVT-typen har indbygget et såkaldt 8-trins Sport Mode med ”Step-up” skiftesystem, der skal give oplevelsen af et traditionelt automatgear som skifter trin for trin. Det lykkes kun delvist.

Sprød motor

Hvis en mulig køber har et bankende Mitsubishi-hjerte – en gang var mærket jo kongen af VM i rally - er han eller hun tæt på et køb. For Eclipse Cross har en sprød motor; der er da en snært af sport over det.

Eclipse Cross er i en klasse for sig. Den er noget større end en Qashqai, men omvendt ikke så rummelig som en RAV4 fra Toyota, der kun koster en anelse mere i versionen med hybrid. Men det gælder altså den version, vi kører i denne artikel.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Bag rattet: Godkendt kørestilling, lidt ”plastikket” interiør.

Derfor er et bedre Eclipse-valg for mange seriens indstigningsmode, 1,5T Inform som den hedder. Den koster under 285.000 kr. og er derfor ikke så meget dyrere end en Qashqai – og overfor Qashqai har Eclipse en afgørende egenskab; nemlig den større plads.

’Dynamisk’ er et buzz-word for mange bilfabrikker; Mitsubishi siger da også selv, at Eclipse Cross kører ’dynamisk’, hvilket er en sandhed med modifikationer, idet styreegenskaberne er klart mere komfortable end sporty.

Mitsubishi Eclipse Cross

Type: Ny SUV fra den japanske fabrik. Udelukkende benzinmotorer.

Transmission: Fås både med forhjuls- og med firehjulstræk.

Motor: Alle versioner har en 1,5-liters 4-cylindret rækkemotor.

Effekt: 163 hk i alle versioner.

Forbrug: Fra 14,3 til 15,9 km/l.

Priser: Fra 283.880 kr. til 398.975 kr.

Publiceret 15 August 2018 15:12

DEBAT: Skolepolitikken er i vejen for vores børn, folkeskole og Vinge

Fra 6. klasse skal eleverne på Ådalens Skole danne nye klasser, da de samtidig skal vælge linier med et særligt fokus.

De nuværende fire 5. klasser på skolen er overfyldte med med 25 til 27 elever pr. klasse, da de siden skolestarten er vokset med ca. en elev pr. klasse hvert år.

Derfor er det oplagt, at man efter sommerferien fordeler eleverne i fem klasser i stedet fire. Derved ville klasserne ligge tæt op af gennemsnittet for både Frederikssund Kommune og Danmark i øvrigt, og der ville være plads til nye elever, som flytter ind i Ådalens Skoles skoledistrikt, som jo dækker både byggeriet ved den gamle Oppe Sundby Skole og ikke mindst Vinge.

Men nej, byrådets uddannelsesudvalg har sagt ”nej” til at forsøge at finde pengene en ekstra klasse, efter at over 100 forældre på årgangen støttede en henvendelse til udvalget, der forklarede behovet for fem klasser efter sommerferien.

Skolen må godt lave fem klasser, men den får kun økonomi til fire.

Konsekvensen af, at vi ikke prioriterer folkeskolen, rammer flere steder.

Det går naturligvis hårdt ud over eleverne, som allerede nu lider under de store klasser, der proppes ind lokaler, der ikke bygget til 27 elever, mens lærerkontakten og mulighederne for at levere den diffentierede undervisning, som eleverne har krav på, bliver minimal.

Men vi er også nødt til at erkende, at skolepolitikken står i vejen for, at skolen kan tiltrække de lærere som den pt. mangler.

Det er ganske enkelt ikke gode arbejdsvilkår for en lærer at skulle undervise en overfyldt klasse med 27 elever.

Og så rammer det naturligvis også kommunens smertensbarn - Vinge.

Man må spørge sig selv hvor attraktivt det er at flytte til Vinge, hvis sønnike skal klemmes ind i distriksskolen som elev nr. 28 eller 29?