Test af sparsommelig, ny Toyota

Plugin-hybrid. Det er den tekniske betegnelse for en bil, der på mange måder er lige så grøn som en egentlig elbil, og som kan køre lige så langt som en bil på benzin. Her er den nyeste af slagsen

Af
Af Flemming Haslund

Toyota Prius Plug-in er som navnet siger en – ja, plugin-version af den hidtidige Toyota Prius, der jo er en almindelig hybridbil; det vil sige en bil med en benzinmotor, der suppleres af en elmotor. Det er plugin-versionen også – men her er et noget større batteri, der også kan lades op fra en ekstern strømkilde. Og netop dét er hele forskellen: For mens Prius almindelig hybrid kan køre måske bare et par kilometer på strøm alene – eller mindre – kan Prius Plug-in køre op til 63 km, hvis føreren er forsigtig med speederen. Og nærmere 50 km, ifølge Toyota.

Det er præcist dette; at den nye Toyota Prius Plug-in kan køre op til 50 km på strøm alene, der gør den nye japaner så interessant. De første kilometer opleves den som en elbil; samme dybe acceleration, samme lave støj – alt sammen som en elbil. Herefter kan man så fortsætte på benzin, der her er den store forskel fra en ”rigtig” elbil.

Kører ’europæisk’

Hvordan kører den så; den nye japaner med to motorer og langt på en opladning strøm? ”Europæisk” er det korte svar. For det første sidder man lavt i sædet bag et højt, lodret rat. Dernæst hurtig acceleration; takket være elmotoren, og nu bli'r det spændende: Prius Plug-in Hybrid fjedrer en passende blanding af fast og blød. Dernæst krænger den ikke alverden, når den styrer ind og gennem et sving.

Rullemodstand – altså hvor let en bil ”ruller” hen over asfalten – er et afgørende emne for alle nye biler og for el- og hybridbiler endnu vigtigere, fordi lav rullemodstand er med til at sikre længere på literen, der jo et yderligere afgørende for biler af denne type.

Her rammer Prius'en ikke i plet. Som så mange andre biler, hvis mål mere end noget andet er at spare på energien, kører bilen her på letløbsdæk. Og som så mange andre gange står denne type dæk ringere fast i vådt føre end andre.

Alt i alt: Prius Plug-in Hybrid parkerer sig forrest blandt opladnings-hybrider i dette prisleje – knap 335.000 kr. Kommende plugin fra Hyundai kommer til at koste fra 265.000 kr., mens tilsvarende teknik på tysk, Golf GT/E er udsolgt lige nu.

Japaner med både benzin- og elmotor. Her er i alt 122 hk at gøre op med; nok til at bilen føles frisk på speederen.

Japaner med både benzin- og elmotor. Her er i alt 122 hk at gøre op med; nok til at bilen føles frisk på speederen.

Store, godt støttende sæder i den nye japaner på både el og benzin. Rat er passende vinklet.

Store, godt støttende sæder i den nye japaner på både el og benzin. Rat er passende vinklet.

Toyota Prius Plug-in

Type: Ny 5-personers hatchback, plugin-hybrid, benzin og el. Forhjulstræk.
Motor: 1,8 R4 benzin plus to elmotorer.
Samlet max.-ydelse: 122 hk.
Rækkevidde på el: Op til 63 km.
Pris: Fra 333.970 kr.

Publiceret 04 May 2018 10:51

Integration i Frederikssund kommune.

Jeg har gennem mit frivillige arbejde i Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp, Venligboerne og privat mødt rigtig mange flygtninge de sidste 3 år.

Det har været og er berigende bekendtskaber og flere er blevet mine gode venner i dag.

Det har været spændende, at følge Kommunens indsatser og politik, og jeg må sige, at det meste har været fornuftigt nok! Sprogskolen, som vi har kontakt med, gør et fint arbejde og vi forsøger at hjælpe med lektier der. Tal dansk Cafeen i Frivilligstedet om torsdagen bliver stadig brugt, og dette giver også mening.

Uden for Frederikssund lyder det, at Integrationssteamet er rigtig gode, applaus til Jer!

I Dansk Flygtningehjælp er vi ret afhængige at § 18 midler, til at arrangere udflugter, købe kaffe mv til cafeen osv. Håber vi vil fortsætte med at modtage.

De fleste flygtninge jeg kender har fået job og er blevet selvforsørgende, hurra for dette! Det er dog hovedsagelig mændene.

Jeg kunne ønske mig at især kvinderne bliver hjulpet mere. De vil også gerne have egen indtægt og ikke skulle klare sig for mandens indtægt alene, det er svært.

Kunne man spørge ind til hvad de er gode til? Kulturen i mange lande lever på at drive små virksomheder. Kunne man hjælpe med at igangsætte en lille forretning i Frederikssunds tomme butikker. Det være sig en lille restaurant, syværksted, handel m.v. Her kunne et kursus i momsregnskab, hygiegne m.v. være en hjælp, og også en startkapital er nødvendig.

Huslejen i Frederikssunds tomme forretninger er temmelig høj ! Betaler vi skatteydere dette underskud for indehaverne ??

Der er stadig meget som kunne gøres hvis viljen og ”ud af boksen” tanker kunne indfinde sig.

Svensk jazz til Ejegod Jazzklub

slangerup Svenske Papa Piders Jazzband er et af Göteborgs mest populære jazzbands, og lørdag 27. oktober kommer det til Slangerup og spiller i Ejegod Jazzklub.

Papa Piders Jazzband var et af Göteborgs populæreste jazzbands fra begyndelsen af 1960’erne og cirka 25 år frem. Bandet, der blev et begreb i Göteborg, vandt et antal jazzkonkurrencer og var et af de første, der spillede udenlands. Da bandet stoppede i midten af 1980’erne, var tiden i 2010 inde til en ny start.

På initiativ af bandets trommeslager, Bosse Lindgren, har bandet fået en ny besætning, som kommer til Slangerup.

De spiller revival-jazz med megen sang og en del skiffle, som den blev spillet under det traditionelle boom i England, altså sådan musik, som spilles af f.eks. Acker Bilk, Ken Colyer og Chris Barber.

De håndplukkede musikanter med stor erfaring fra den europæiske jazzscene, hvilket garanterer et højt musikalsk niveau, spiller i Kingoskolens Teatersal på Strandstræde 28A i Slangerup

Læs mere om arrangementet på ejegodjazzklub.dk.

jbe

Fake News. Fake News.