Test af sparsommelig, ny Toyota

Plugin-hybrid. Det er den tekniske betegnelse for en bil, der på mange måder er lige så grøn som en egentlig elbil, og som kan køre lige så langt som en bil på benzin. Her er den nyeste af slagsen

Af
Af Flemming Haslund

Toyota Prius Plug-in er som navnet siger en – ja, plugin-version af den hidtidige Toyota Prius, der jo er en almindelig hybridbil; det vil sige en bil med en benzinmotor, der suppleres af en elmotor. Det er plugin-versionen også – men her er et noget større batteri, der også kan lades op fra en ekstern strømkilde. Og netop dét er hele forskellen: For mens Prius almindelig hybrid kan køre måske bare et par kilometer på strøm alene – eller mindre – kan Prius Plug-in køre op til 63 km, hvis føreren er forsigtig med speederen. Og nærmere 50 km, ifølge Toyota.

Det er præcist dette; at den nye Toyota Prius Plug-in kan køre op til 50 km på strøm alene, der gør den nye japaner så interessant. De første kilometer opleves den som en elbil; samme dybe acceleration, samme lave støj – alt sammen som en elbil. Herefter kan man så fortsætte på benzin, der her er den store forskel fra en ”rigtig” elbil.

Kører ’europæisk’

Hvordan kører den så; den nye japaner med to motorer og langt på en opladning strøm? ”Europæisk” er det korte svar. For det første sidder man lavt i sædet bag et højt, lodret rat. Dernæst hurtig acceleration; takket være elmotoren, og nu bli'r det spændende: Prius Plug-in Hybrid fjedrer en passende blanding af fast og blød. Dernæst krænger den ikke alverden, når den styrer ind og gennem et sving.

Rullemodstand – altså hvor let en bil ”ruller” hen over asfalten – er et afgørende emne for alle nye biler og for el- og hybridbiler endnu vigtigere, fordi lav rullemodstand er med til at sikre længere på literen, der jo et yderligere afgørende for biler af denne type.

Her rammer Prius'en ikke i plet. Som så mange andre biler, hvis mål mere end noget andet er at spare på energien, kører bilen her på letløbsdæk. Og som så mange andre gange står denne type dæk ringere fast i vådt føre end andre.

Alt i alt: Prius Plug-in Hybrid parkerer sig forrest blandt opladnings-hybrider i dette prisleje – knap 335.000 kr. Kommende plugin fra Hyundai kommer til at koste fra 265.000 kr., mens tilsvarende teknik på tysk, Golf GT/E er udsolgt lige nu.

Japaner med både benzin- og elmotor. Her er i alt 122 hk at gøre op med; nok til at bilen føles frisk på speederen.

Japaner med både benzin- og elmotor. Her er i alt 122 hk at gøre op med; nok til at bilen føles frisk på speederen.

Store, godt støttende sæder i den nye japaner på både el og benzin. Rat er passende vinklet.

Store, godt støttende sæder i den nye japaner på både el og benzin. Rat er passende vinklet.

Toyota Prius Plug-in

Type: Ny 5-personers hatchback, plugin-hybrid, benzin og el. Forhjulstræk.
Motor: 1,8 R4 benzin plus to elmotorer.
Samlet max.-ydelse: 122 hk.
Rækkevidde på el: Op til 63 km.
Pris: Fra 333.970 kr.

Publiceret 04 May 2018 10:51

Lokalavisen Frederikssund nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Frederikssund
SENESTE TV