Dansk energi i ny superbil

Danmark er jo ikke verdensmestre i biler, men når det kommer til grøn energi, er vi med helt fremme. Det er præcist derfor, en ny tysk superbil får sit hjerte fra et dansk firma, SerEnergy i Aalborg

Af
Af Flemming Haslund

Tysk supersportsvogn med topfart over 300 km/t. Og dansk energivirksomhed i skøn forening.

Måske lyder det hen i vejret. Men ikke desto mindre. På den internationale biludstilling i Beijing, der netop af sluttet, var der verdenspremiere på en helt ny sportsvogn – en højlilla bil med det måske overraskende navn RG Nathalie. Bilen er udtænkt og konstrueret af tyskeren Roland Gumpert; tidligere Audi-hjerne med sin store del af æren for Audis quattro-modeller. Men nu er Gumpert på egen hånd, om end i samarbejde med kinesisk kapital.

RG Nathalie er en elbil, hvis elmotorer får sin strøm fra batterier. Helt normalt. I en traditionel elbil lades batterierne op af en ekstern strømkilde. Men præcist her er den nye hurtigløber helt anderledes; den får sin energi fra en brændselscelle. Og dén er konstrueret og produceret af det danske firma SerEnergy i Aalborg.

Kører på methanol

Biler med brændselscelle er i sig selv ikke nyt; både Toyota, Honda og Hyundai bygger biler på brændselsceller, der arbejder på brint. Men det gør SerEnergys brændselsceller ikke – de kører på methanol, og dét er den afgørende forskel.

Brint som brændstof til en brændselscelle har især to problemer; nemlig at det skal transporteres under tryk, og at der skal anlægges nye tankanlæg rundt om.

Den store forskel mellem en bil, der kører på brint og en bil, der kører på methanol er, at methanol, i modsætning til brint, er et flydende brændstof ved atmosfærisk tryk, og derfor kan udnytte den allerede eksisterende tankningsinfrastruktur.

En tankning med methanol tager cirka tre minutter, og der tankes fra en stander, der er meget lig den, vi allerede kender fra almindelige tankstationer. Der findes methanol-produktion over hele verden, produktionen kan foregå ved hjælp af vedvarende energikilder og samtidig kan methanol opbevares i årevis i modsætning til brændstoffer på gasform.

Og nej: Der er endnu intet om prisen. Men det er der om topfarten: Over 300 km/t.

Ny smart hurtigløber fra Tyskland. Kan man forestille sig, at der er dansk teknik i sådan en? Det er der.

Ny smart hurtigløber fra Tyskland. Kan man forestille sig, at der er dansk teknik i sådan en? Det er der.

RG Nathalie hedder den nye bil. Der er endnu intet om prisen. Men det er der om topfarten: Over 300 km/t.

RG Nathalie hedder den nye bil. Der er endnu intet om prisen. Men det er der om topfarten: Over 300 km/t.

6 forskelle på methanol og brint

Forskel 1) Den store forskel mellem en bil, der kører på brint og en bil, der kører på methanol er, at methanol, i modsætning til brint, er et flydende brændstof ved atmosfærisk tryk, og derfor kan tankes fra eksisterende tankanlæg.
Forskel 2) En tankning med methanol tager cirka tre minutter, ligesom når der tankes med diesel eller benzin.
Forskel 3) Der tankes fra en methanol-stander, der er meget lig benzin- og dieselstandere.
Forskel 4) Der findes methanol-produktion over hele verden.
Forskel 5) Produktionen kan foregå ved hjælp af vedvarende energikilder.
Forskel 6) Methanol kan opbevares i årevis i modsætning til brændstoffer på gasform.

Publiceret 04 May 2018 10:51

Integration i Frederikssund kommune.

Jeg har gennem mit frivillige arbejde i Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp, Venligboerne og privat mødt rigtig mange flygtninge de sidste 3 år.

Det har været og er berigende bekendtskaber og flere er blevet mine gode venner i dag.

Det har været spændende, at følge Kommunens indsatser og politik, og jeg må sige, at det meste har været fornuftigt nok! Sprogskolen, som vi har kontakt med, gør et fint arbejde og vi forsøger at hjælpe med lektier der. Tal dansk Cafeen i Frivilligstedet om torsdagen bliver stadig brugt, og dette giver også mening.

Uden for Frederikssund lyder det, at Integrationssteamet er rigtig gode, applaus til Jer!

I Dansk Flygtningehjælp er vi ret afhængige at § 18 midler, til at arrangere udflugter, købe kaffe mv til cafeen osv. Håber vi vil fortsætte med at modtage.

De fleste flygtninge jeg kender har fået job og er blevet selvforsørgende, hurra for dette! Det er dog hovedsagelig mændene.

Jeg kunne ønske mig at især kvinderne bliver hjulpet mere. De vil også gerne have egen indtægt og ikke skulle klare sig for mandens indtægt alene, det er svært.

Kunne man spørge ind til hvad de er gode til? Kulturen i mange lande lever på at drive små virksomheder. Kunne man hjælpe med at igangsætte en lille forretning i Frederikssunds tomme butikker. Det være sig en lille restaurant, syværksted, handel m.v. Her kunne et kursus i momsregnskab, hygiegne m.v. være en hjælp, og også en startkapital er nødvendig.

Huslejen i Frederikssunds tomme forretninger er temmelig høj ! Betaler vi skatteydere dette underskud for indehaverne ??

Der er stadig meget som kunne gøres hvis viljen og ”ud af boksen” tanker kunne indfinde sig.

Svensk jazz til Ejegod Jazzklub

slangerup Svenske Papa Piders Jazzband er et af Göteborgs mest populære jazzbands, og lørdag 27. oktober kommer det til Slangerup og spiller i Ejegod Jazzklub.

Papa Piders Jazzband var et af Göteborgs populæreste jazzbands fra begyndelsen af 1960’erne og cirka 25 år frem. Bandet, der blev et begreb i Göteborg, vandt et antal jazzkonkurrencer og var et af de første, der spillede udenlands. Da bandet stoppede i midten af 1980’erne, var tiden i 2010 inde til en ny start.

På initiativ af bandets trommeslager, Bosse Lindgren, har bandet fået en ny besætning, som kommer til Slangerup.

De spiller revival-jazz med megen sang og en del skiffle, som den blev spillet under det traditionelle boom i England, altså sådan musik, som spilles af f.eks. Acker Bilk, Ken Colyer og Chris Barber.

De håndplukkede musikanter med stor erfaring fra den europæiske jazzscene, hvilket garanterer et højt musikalsk niveau, spiller i Kingoskolens Teatersal på Strandstræde 28A i Slangerup

Læs mere om arrangementet på ejegodjazzklub.dk.

jbe

Fake News. Fake News.